Auteur Topic: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '  (gelezen 70906 keer)

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #375 Gepost op: wo, 15 sep 2010, 10:16:59 »
Fremdkorper: De duitse benaming voor ' iets '  dat door de motor is gegaan dat er niet thuis hoort: een moertje ofzo.
De motor is bij Sjon uitgebouwd, verkocht aan Joan, waar de motor niet heeft gedraait en in een motorbok heeft gehangen. Ik neem aan dat ie bij Sjon zonder enige mankementen is uitgebouwd. Als ie dan bij Joan niet gedraait heeft, en na inbouwen direct 'rauw' loopt met een rrrrammeltje.. dan zou dat een logische verklaring kunnen zijn: iets via de de inlaat naar binnen gekomen tijdens bijv. transport.

Is dat laatste niet uit te sluiten? Met een compressortje via het bougiegat wat lucht erin blazen zou dan toch ook een rammeltje moeten veroorzaken?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #376 Gepost op: wo, 15 sep 2010, 10:45:39 »
Fremdkorper zou d'r even in en uit zijn doorgerammeld..  Maar dan valt waarschijnlijk wel uit te sluiten: 1) dat hoor je wel als er iets door rammelt 2) compressie is goed.

Grootste zorgen zijn vervolgens: 1) Bij compressiemeting hoorde je niets (bij toch redelijk toerental van motor). Draait gewoon super soepel rond. 2) Rammelen hoor je ook bijna niet bij stationair toerental (zonder enige last). dus 3) bij last begint t te rammelen, wat toch wel erg erg erg richting een verrot lager wijst. Wil er liever niet al te lang mee doorrijden, maar het is op dit moment zeker wel de daily. De Polo 1 moet asap naar binnen met dit rotweer.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #377 Gepost op: wo, 15 sep 2010, 18:04:39 »
dus geen cylinderlektest gedaan , compressie test is geen echte nauwkeurige om klepdichtheid te vinden .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #378 Gepost op: do, 16 sep 2010, 06:59:59 »
zoek speur en vind: ene ' Serge ' op Volksforum.com zei ooit zoiets:
Citaat
heel simpel men verwijderen bougies en verdeler kap ,zet db op tijd .mar5keer de 4 onst punten op verdeler .
verwijder olie vuldop ,kvst vuldop,pijlstok .en inlaat luchtslang of filterdeksel .
volgorde 1342 .zet druk op cylinder 1 (6bar) mbv hulpstuk (te maken van oude bougie ,stukje pijp en luchtnippel)gan nu luisteren ,bij uitlaat,carter ontluchting(vuldop of pijlstok),kijk 0f koelvloeistof gaat borrelen ,inlaat op suizen en uitlaat ook .herhaal dit op alle 4 de cylinders .overal zal lucht uit ontsnappen (uitlaat ,inlaat ,olie vuldop ),maar daar waar de meeste lucht ontsnapt is de lekkage het grootst.
gezien de l;eeftijd van je motor zeg ik olie vuldop .maar luister ook naar de naast liggende cylinders (via bougie gat ,voor eventueel doorgeslagen koppakking)


deze test altijd doen na compressie test .bij een compressie test ook alle bougies verwijderen en gasklep los .noteer de waardes .herhaal deze procedure ook met een beetje olie in de cylinders ,zo zie je of de zuigerveren nog goed zijn

Gaan we dan dus ook maar eens doen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #379 Gepost op: di, 21 sep 2010, 14:46:06 »
*nothing new*

Maar ik wen d'r wel aan: doet me aan de Giesel denken: Knikkerend met veul vermogen :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #380 Gepost op: di, 21 sep 2010, 16:15:14 »
toch geen diesel getankt ipv benzine. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #381 Gepost op: di, 21 sep 2010, 17:02:38 »
Was 't maar zo'n feest. Ron 98 of hoger zelfs: racing 102 octan
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #382 Gepost op: di, 28 sep 2010, 13:48:31 »
De optimist geloof erin dat 't állemaal goed komt.


APK afkeur:
 - CO -> 6,5% beetje veel
 - Ruitensproeier dient de eigen ruit te besproeien.. Niet die van het achteropkomende verkeer :)
 - Einddemper lekt ( Boehoe, m'n Powersound! pot doet lekken )

Niet wereldschokkend allemaal. Wel wereldschokkend:
- Rammel in blok klinkt als klepbediening  (nokkenas?)
- Dynamo is spekvet van de olie ( koppakking? keerring? )

Verdere tips en hints:
- Raam ligt onderin de deur (joh!)
- oliedrukzoemer gaat te pas en te onpas af.  (joh!)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #383 Gepost op: di, 28 sep 2010, 17:22:49 »
Lekke pot & CO hebben wellicht met mekaar te maken? -dunno-
Gillet-uitlaat toch? Nou al lek? Of een klem niet goed vast ofzo?

Ruitensproeier is dan wel afkeur, maar wel verdomde handig voor bumperklevers :)

Blijf 't nog steeds raar vinden van die rrrrrrr.
Heb eventueel nog wel een GK nokstok ergens in de schuur (in een HK)

Dynamo: niet nog olie van ex-lekkage?
(volgens mij werd de olie ook een soort van omhoog geslingert tegen dynamo)

Oliezoemer ging bij mij 's winters vlak na koude start ook welles af,
vooral in 't begin van mijn bezit, later slechts nog sporadisch:
jij hebt de complete kabelboom gewisseld toch? Dus hetzelfde als mij
Succes met 't vinden van de storing.........is mij niet gelukt..........

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #384 Gepost op: di, 28 sep 2010, 17:30:34 »
- oliedrukzoemer gaat te pas en te onpas af.  (joh!)

Heb het ook gehad met die witte, heb een tellerwerk gewisseld en het was over.  -dunno-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #385 Gepost op: di, 28 sep 2010, 19:55:10 »
Zoemer storing is klokkenwinkel gerelateerd: was er vorig jaar ook al bij de keuring. Inbouw van VDO drukmeter had zo z'n reden: uitsluiten dat t zoemertje met een reden af ging. :) Komt goed; waarschijnlijk stekkerverbinding of 'folie'  op de cockpit ' versleten '.

Bij ophalen nog even over de kikker in het blok geboomt. Mijn APK meestertje krijgt nog wel eens wat raars op z'n keuringsbank. Zonder enige zekerheid what so ever; Klepbediening. Herrie lijkt uit kop te komen, zeker niet uit carter. Tja. hmm.. wat mot ik daar nou mee?  Nou; rij ff bij Bertje langs! (Bertje: Bert van Bert Heijnenkamp Revisie Wageningen ). Anyway; Kom net aanrijden bij vertrek van beste meneer. Mij opmerking ' d'r rammelt wat in 't blok ' was dan ook volledig overbodig.
Met een ' zoek ' staafje (stethoscoop) heeft ie geluisterd. Komt ' uit ' de kop, maar kan ook doorgeven geluid zijn vanaf de zuiger.

Hmm. ik m'n verhaal gedaan: Blok uitelkaar geweest, kop nieuw, nokkenas 'oud'..   Zag een lampje boven Bert z'n hoofd aangaan: Aha, zegt ie: Blok is open geweest? Verkeerde montage van drijfstang; te veel wrijving, kantelende zuiger als gevolg. Kan bijna niet missen. Zoek maar gewoon van boven naar beneden; check kleppen en nokkenas, maar reken d'r maar op dat er in het onderblok wat mis is.. hmmm.  Geen nieuwe zuigers, maar wel zuigerveren? Gaat een maandje of wat goed, maar uiteindelijk kan een iets te ruime zuiger toch te veel speling hebben, en dan gaat ie kantelen.

Nagut: Allemaal kennis en waarheden vanaf de ' zijlijn ', eerst zien dan geloven. 
Ter info en ter uitsluiting: Ik heb telefonisch contact gehad met Joan, en hij heeft mij op 't hart gedrukt: Hij heeft t blok met geen 2 vingers aangeraakt. Aan de motorbok gehangen, klaar. Dus daar is er niets gebeurd. Mocht er iets in het onderblok mis zijn,. heeft Sjon de rekening van de revisiemeneer als het goed is nog..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #386 Gepost op: di, 28 sep 2010, 22:15:43 »
Kopie van die rekening heb jij ook toch? (hoef ik niet te zoeken)
Hoeveel jaar geleden is dat? Eind 2006, bijna 4 jaar geleden
En hoeveel km geleden is dat? Iets van 20.000 km, uit me hoofd gezegd.
Das niet ff een maandje of wat -dunno-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #387 Gepost op: di, 28 sep 2010, 23:54:51 »

True; zoals ik al zei: zonder ook maar iets open te halen blijft het gissen.

Vanavond niet veel verder gekomen dat het dichtbakken van de einddempert.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #388 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 16:16:27 »



FF langs om af te melden met gelastte uitlaat, afgestelde sproeier en CO op .9 %
*klik* Steekproef.
Damn.. tot half 6 wachttijd.


btw: Gillet Power Sound einddemper is ehmz.. ondertussen redelijk gaar gekookt.  Is nu zwaarder van het laswerk dan van eventueel aanwezig binnenwerk of buitenmantel  -boehoe- -boehoe- Voor de APK nog goed genoeg (want dicht), maar die houdt het geen jaar meer uit  -boehoe- -boehoe- -boehoe-  Demper deel dus maar vervangen (in de toekomst)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '
« Reactie #389 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 19:12:27 »


FF langs om af te melden met gelastte uitlaat, afgestelde sproeier en CO op .9 %
*klik* Steekproef.
Damn.. tot half 6 wachttijd.


btw: Gillet Power Sound einddemper is ehmz.. ondertussen redelijk gaar gekookt.  Is nu zwaarder van het laswerk dan van eventueel aanwezig binnenwerk of buitenmantel  -boehoe- -boehoe- Voor de APK nog goed genoeg (want dicht), maar die houdt het geen jaar meer uit  -boehoe- -boehoe- -boehoe-  Demper deel dus maar vervangen (in de toekomst)

'n'?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift