Auteur Topic: Project [DO-V2112] Polo coupé GT  (gelezen 8367 keer)

Offline JimmyH

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Gepost op: do, 30 mrt 2006, 23:36:02 »
Tijd om voor mij ook een project thread te openen! Ik heb 3 dagen geleden een Duitse Polo GT uit '83 gekocht met de bedoeling om het blok in mijn Classic te leggen. Na een eerste inspectie begon ik het toch zonde te vinden om de Polo te "vermoorden" dus heb ik besloten om hem op te knappen.

De motorkap van de auto is te lelijk (zit een scheur in)dus die gaat zowiezo de deur uit. De achterklep heeft wat roest blaren maar is nog wel te redden. Onder het achterlicht zit wel een stevige roest plek maar is ook nog te repareren. Het plan van aanpak is als volgt: Eerst gaat de motor eruit, waarna die een nieuwe kop moet krijgen en als het goed is motorcarburateurs. Terwijl de motor eruit ligt ga ik me rustig bezig houden met alles grondig op roest checken en waar nodig bijwerken. Ook zal de lak goed gepolijst gaan worden zodat die er straks weer als nieuw uitziet (zie foto's!)
Hier alvast wat foto's van waar ik me de afgelopen 2 dagen mee bezig heb gehouden:

Voor de mensen die de GT nog niet hebben gezien:




De motor voor en heden:





Morgen ff de aandrijsassen uit de bak loshalen en dan kan de motor eruit (zodra de takel hangt).

De lak, voor en na polijsten:


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #1 Gepost op: vr, 31 mrt 2006, 07:41:41 »
Poetsuh!

Commandant Cleaner 4?  Als je m vervolgens in de kleurwas (Turtle Wax) zet,.. dan staat ie zo weer in vuur-en-vlam!


Ik zie dat je een ABD kop zoekt:

Waarom dat zo?

- Is de sleeptuimelaar kop die er nu op zit niet goed?
- Of wil je per-ce over op hydrostoters?
- Waarom speciek een ABD kop? (MH / NZ / 3F en PY zijn slechts op details anders)



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JimmyH

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #2 Gepost op: vr, 31 mrt 2006, 10:17:24 »
Commandant 4 en wax werkt idd super! Het stuk dat ik behandeld heb ziet er weer als nieuw uit.

Serge vertelde mij dat ik het beste een ABD of 3F kop kon nemen om te laten bewerken voor motorcarburateurs. Hoeveel mag zo'n kop trouwens kosten?




Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #3 Gepost op: za, 01 apr 2006, 07:31:19 »
Zonde van het GK blok.....

Lekker origineel laten!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #4 Gepost op: za, 01 apr 2006, 10:23:02 »
juuust.. Ik durfde het niet te zeggen.. Kan je beter je classic mee uitrusten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #5 Gepost op: za, 01 apr 2006, 10:33:59 »
Joh,. wordt vanochtend ook badend in het zweet wakker..


aan de ene kant: wat jij er mee wilt doen, moet jij d'r mee doen.

aan de andere kant: een GT verpesten is altijd zonde
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JimmyH

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #6 Gepost op: za, 01 apr 2006, 11:23:23 »
Fijn, bedankt! nou ben ik weer aan het twijfelen  -uitlachen-

Toch wil ik meer vermogen, misschien een optie om de GK kop te laten bewerken voor motorcarbs.

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #7 Gepost op: za, 01 apr 2006, 11:40:04 »
Kop bewerken altijd goed, motorfiets carbs???

NEEEEE...., verpest het hele karakter van dit motortje.
Zal nooit zo lekker lopen als nu.
Hooguit een 2B2 carb erop, komt ie al boven de 80 pk.
En een lekker nokkenasje derin :D

Zit genoeg potentieel in deze motor, hoef je geen gekke dingen mee te doen!!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #8 Gepost op: za, 01 apr 2006, 11:48:56 »
Zal nooit zo lekker lopen als nu.

Dat zal wel meevallen...

Maar ik zou idd ook ALLES lekker origineel laten en voor de classic gewoon een ander blokkie opsnorren  -klus-

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #9 Gepost op: za, 01 apr 2006, 12:28:32 »
Dat zal wel meevallen...

NOT....

Gk is af fabriek al behoorlijk uitgekiend; combinatie 2e2+diïgnition+11:1 compressie zegt genoeg, je ziet bij de "tuners" altijd dat deze ontsteking er af ging omdat het hiermee gewoon niet voorelkaar kregen.
Gevolg was een motor die puur voor vermogens levering was...maar ECHT rijdbaar  -wanker-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #10 Gepost op: za, 01 apr 2006, 13:13:41 »
Ik wil alleen maar ff aangeven dat je of alles origineel laat ( dus die uitgekiende combinatie zo laten )
OF je monteerd motorfietscarbs.

En als je motorfietscarbs monteerd, moet je de originele ontsteking wel gelijk achterwege laten natuurlijk en vervangen door programeerbaar iets.
Op de HK van m'n 1F heb ik ook maar wat inmekaar geknutseld qua ontsteking, 't werk redelijk...maar echte controle over vervroeging heb ik nu niet.




Offline JimmyH

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #11 Gepost op: za, 01 apr 2006, 16:03:37 »
Is een GK motor dan zo bijzonder?

Nog een vraagje:

D'r moeten/gaan een hoop onderdelen vervangen worden, oa. d-riem, waterpomp, verdelerkap, rotor, bougiekabels, koppakking met toebehoren enz. enz. Waar kan ik kan ik deze onderdelen het beste halen,, bij de automaterialenzaak of de dealert?




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #12 Gepost op: za, 01 apr 2006, 17:01:12 »
jazeker!!! is over het algemeen alleen geleverd in de eerste series GT's  ( in NL). Het is een af fabriek gekieteld 1300 blokkie.

Zoals Douwe al aangeeft, een vrij hoge compressie voor een standaard blok, met een afwijkend ontstekingssysteem, andere zuigers en nog een tal van aanpassingen.

Op Ebay gaan ze vaak voor veel van de hand, omdat het al een hele sterke basis is om verder te tunen.

Houwen dus!!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #13 Gepost op: za, 01 apr 2006, 17:32:12 »
Zoals Jaap al zegt, behalve de koppakking haal je alles bij de automaterialenboer
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [DO-V2112] Polo coupé GT
« Reactie #14 Gepost op: za, 01 apr 2006, 17:37:21 »
Mijn vraag: Vanwaar de zoektocht naar NOG meer vermogen?

Uberhaupt al mee gereden?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken