Vorige week knoop doorgehakt: ‘nieuwe’ Polo aangeschaft (voor een zeer goede prijs). Eindelijk een rijdende auto nu. De Shopper blijft om mee aan te klooien. Deze CL uit 1986 wordt (blijft) mijn betrouwbare daily.
Wat een heerlijk ding om te rijden!:
1.3 MH-motor zonder kat, 215.000 kilometer (goed ingereden), dealer-onderhouden t/m 2005 (boekje erbij), 5 versnellingen 8p bak (volgens sticker in V.A.G.-boekje)
CL, dus “Luxe”
:
-interval wiswas voor en achter,
-achterbank in delen neerklapbaar,
-mistlicht achter,
-warmtewerend glas,
-power-brakes,
-niet lekkend dakraampje (ik vermoed origineel vw-dealer, niet fabriek af),
-vw-dealer ingebouwde startonderbreking (belangrijk!, gezien eerdere ervaringen...)
Minpuntjes:
- APK t/m begin Maart, dus snel misschien kosten, al zal het meevallen
- Bekende Accu-wak(je), is al dichtgekit
- beide voorspatborden ooit al eens vervangen/gerapareerd, lelijk gedaan (zie dof bewijs op foto’s)
- niet originele wielen (2f )
- stoelen smoezelig (maar geen slijtplekken), kabeltje bestuurdersstoel kapot
- roestplekje onder rechter-achterraam
- hier en daar is carros door (waarschijnlijk een handelaar) cosmetisch bijgewerkt
- onderkant is ooit opnieuw getectyleerd, duss...
- beetje een Jan-kleurtje
Maar goed: het is niet de bedoeling dat deze auto schoonheidsbokalen moet gaan winnen. Als ik er de komende 2 jaar dagelijks in kan rijden zonder al teveel problemen, ben ik blij.
Opvallend:
- K*@#T hij start niet! ...oh ja... knopje drukken
- Wat een kracht! Ik ben natuurlijk dat litertje van de Shopper gewend (7 jaar alweer)
- Hee! Ik ben eerder weg dan de rest bij het stoplicht!
- Hee! Remmen gaat echt soepel! (getuige vettige vlek op de voorruit)
- Niet verlaagd: rijdt als een Limo.
- Overal bakjes! ook in het middenconsooltje. Leuk voor mijn vriendin.
- Rijden in de motregen: saai... ik hoef niet steeds een tikje tegen de wiswashendel te geven... gewoon interval aan
- Oh ja! ik heb nog een vijfde versnelling!
- Maar: er staat geen ‘5’ op de pook, alleen een lijntje richting de plek waar de 5 zou moeten zitten... soort 4+E bak dan? (op sticker in boekje staat wel 8p bak)
- Motor loopt erg netjes, start natuurlijk altijd goed
- Zuipt wel ietsje lijkt wel, maar ik moet nog eens (laten) kijken naar de afstelling
- Soms een hikje bij gas terug of na accelleren. Ik denk het begin van een falende Hall-gever...
- Stuur wiebelt bij lage snelheid. Soms wel een cm. of 3: stuurkogels?
Plannen:
- Origineel houden (ja! deze wel echt), moet gewoon comfortabele daily blijven
- Dus: loose die 2f wieldoppen (misschien ruilen tegen ‘normale’ wieltjes iemand?
)
- Wassen en poetsen. Misschien krijg ik die doffe spatborden nog goed...
- Motor goed nalopen, blikje hydro-schoonmaakspul, carb goed schoon, alle vloeistoffen/filters een keer verversen
- Interieur eens goed reinigen of een ander. Zitten nu hoezen overheen: zwart met zilverkleurig met ‘Racing’ en een paar Tribals erop: yuk!
- Toerenteller i.p.v. klok is wel handig...
Ikke weer blij. Vriendin ook. Kids ook, vooral na “papa mag het dak open?”...