Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

FAQ : Welke motor en/of versnellingsbak heb ik ?

<< < (3/6) > >>

Jaap:

--- Citaat ---Hydrostoter met Multipoint injectie
--- Einde van citaat ---


Vraag 5
Difijet of Digifant injectie

Er zijn 3 typen 'multipoint injectie' motoren geleverd in de Polo.

De PY, de 3F en de NZ.

De PY valt al af: Deze heeft een afwijkend klepdeksel welke we reeds eerder hebben gedetermineerd (vraag 1)

Blijven de 3F en NZ over.

De NZ is uitgevoerd met de Digijet injectie: Een inspuitcomputer en een losse transistor ontsteking.
De 3F is uitgevoerd met de Digifant injectie: Ontsteking en inspuitcomputer in 1.

Het grootste (optische) verschil zit m in de ontsteking. De NZ heeft nog een 'ouderwetse' vacuum vervroegde ontsteking. De ontsteking van de 3F is volledig computer gestuurd.

De bovenste afbeelding is van een NZ ontsteking: Deze is duidelijk 'langer' dan die van de 3F, en belangrijker: De NZ ontsteking is voorzien van vacuumvervroeging: Er zit een soort paddestoelhuisje op de ontsteking, waar een vacuumslang op zit aangesloten.
De ontsteking van de 3F is veel korter, en er zitten geen slangen aanvast.

Jaap:

--- Citaat ---Hydrostoter met Monopoint injectie
--- Einde van citaat ---


Vraag 6
Monopoint injectie: 1.0 of 1.3

Er zijn 2 typen motoren geleverd met monopoint injectie: de 1.0 AAU en de 1.3 AAV. Beiden zijn uitgevoerd met hetzelfde luchtfilterhuis.

Optische zijn er daardoor (bijna?) geen verschillen.
Voorals nog daarom geen optisch uitsluitsel mogelijk.

Wie het weet, mag het zeggen!

Jaap:

--- Citaat ---Sleeptuimelaar
--- Einde van citaat ---


Alle sleeptuimelaars zijn carburateur motoren, en hebben een mechanische benzinepomp aan de achterkant van de kop, terhoogte van de eerste cylinder.

Vraag 7
Vacuum-verlaatsysteem of niet
Er zijn heel veel verschillende soorten sleeptuimelaar motoren geleverd geweest. Varierend van 800 cc tot 1300 cc.

Optisch zijn de verschillen vaak slechts minimaal. Toch is het met een paar foto's mogelijk een heel aantal van deze typen van elkaar te scheiden.

Op de foto zie je de motorruimte van een polo met sleeptuimelaar motor. In de cirkel zie je een groen bolletje: Het vacuum reservoir voor de vacuum-verlating van de onsteking.

Heeft jouw auto ook zo'n groen bolletje? Dan heb je een 1.0 GL motor (40pk).

Heeft jouw auto niet zo'n gekke bol? Ga dan verder naar vraag 8.



Jaap:

--- Citaat ---Sleeptuimelaar, geen vacuumverlating
--- Einde van citaat ---


Vraag 8
Rond luchtfilterhuis, of vierkante bak

Alle sleeptuimelaar motoren hebben dezelfde opstelling: Een rond luchtfilterhuis bovenop de carburateur.... Op 1 na: de GK motor heeft een zwart plastik bak, linksvoor in het motorruim.

Heeft jouw Polo (met sleeptuimelaar kop) ook zo'n vierkant bak? Dan heb je een GK motor (75 pk).

Heeft jouw Polo geen vierkant bak, maar een ronde bak bovenop de motor? Ga dan verder bij vraag 9

Foto met dank aan Ken Kuppens @ polo86c.be





Jaap:

--- Citaat ---Sleeptuimelaar, Geen vacuumbol, geen vierkantluchtfilterhuis
--- Einde van citaat ---


Vraag 9
Grote luchtfilterkast, met voorverwarming en metalen deksel

Vanaf nu word het echt lastig om de motor uit elkaar te houden. Heeft jouw motor precies hetzelfde luchtfilterhuis zoals op deze foto? Dan is het een HK: deze motor is volledig vergelijkbaar met de 'MH' (hydrostoter), maar dan in sleeptuimelaar uitvoering. Deze HK heeft 55 pk.

Heeft jouw motor niet exact hetzelfde filterhuis? Ga dan verder naar vraag 10.

Foto: Met dank aan Sjon




<!--EDIT|Mark|1138299598-->

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie