Auteur Topic: Uitlijning van de Polo  (gelezen 52122 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #120 Gepost op: za, 10 jan 2009, 20:09:57 »
Vandaar mijn vraag ...  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #121 Gepost op: za, 10 jan 2009, 20:13:39 »
euromaster hier in hoogeveen vraagt 65,-  -wtf- -dunno-

Offline Fr@nk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 153
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #122 Gepost op: za, 10 jan 2009, 20:52:44 »
Hmm dat is idd raar, ik zei ook al dat ik het duur vond.
Maar het zit op loopafstand van mijn weekend werk dus ja dan hoef je ook niet te wachten
enzo. Maja nou hoop ik dat niet na 5000 Km mijn banden afgesleten zijn -gert-

Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel graden afwijking hebben jullie? En hoe zit dat met slijtage?

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #123 Gepost op: zo, 22 mrt 2009, 17:37:52 »
Ik heb dit topic eens goed doorgelezen..

Het camber bij mijn rechte voorwiel is positiever dan bij het linker..

Kan je met verstelbare toplagers voldoende bijstellen, of is het ook wel van belang om daar nog sleufgaten bij te maken?

En als ik die sleufgaten maak, hoe groot moet ik de sleuven dan maken? En blijft de draagarm wel goed op zijn plek zitten met die sleufgaten?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #124 Gepost op: zo, 22 mrt 2009, 18:43:48 »
Heb je het echt goed gelezen?
Is de wielbasis wel gelijk tussen links en rechts?
Zo niet, dan kan de rechter stabilisatorstang-steun iets versteld; Daarmee wordt de draagarm-lengte ligt gewijzigd.

In de vraagbaak staan maximale maten voor de sleufgaten.. ik kom er op terug!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #125 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 12:14:53 »
Wielbasis verschil is -9mm staat in het rapport. Weet niet of je daar iets mee kan??

Op het oog zie je het rechterwiel recht staan en het linker duidelijk naar binnen hellend.. Ik neem aan dat je dat niet bij gesteld krijgt met alleen de stabi steun iets te verplaatsen?

(Edit)

Welke merk levert verstelbare veerschotels?
« Laatst bewerkt op: ma, 23 mrt 2009, 12:17:12 door mark2fpolo »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #126 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 14:49:00 »
Mijn mening :P

Verstelbare toplagers (geen veerschotels) zijn massieve onderdelen bij de polo. Er zit dan geen rubber deel meer om het lager.Ik zou zeggen dat je de auto moet kunnen uitlijnen met de originele onderdelen en evt. nog een setje Wellemsblokken.

Antwoord op je vraag :)

Salzmann levert deze dingen, je kan ze ook bij de G-lader seite bestellen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #127 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 15:02:35 »
Toplagers was wat ik bedoelde.. Had me vertypt schijnbaar..

Met originele onderdelen uitlijnen wil dus zeggen dat alleen sleufgaten voldoende zou moeten zijn..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #128 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 15:33:46 »
Tja, dat lijkt mij wel.  Bij een schadeverleden is het mogelijk dat het niet met de originele delen wil.

Begin met het verstellen van de stabisteun rechtsvoor,  moet je een eind kunnen komen. 9mm verschil in wielbasis is best veel. Dan krijg je de camber/caster waarden ook nooit goed. Daarna sleufgaten in de draagarmbevestiging om evt. afwijkingen in de camber waarden te kunnen corrigeren.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #129 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 15:34:35 »
Ik rij al een jaartje of wat met Salzmann Super Standard, en dat bevalt me goed.
'k Sprak laatst met man van www.kwl-motorsport.de. Heeft me later wat info gemaild.
Hij is kennelijk niet zo'n fan van Salzmann-spullen, maar wel van zijn eigen producten (en dat mag ie, toch?).
Ter kennisneming onderstaand zijn tekst en zijn foto's.

Begin citaat
Hallo,
Salzmann verwendet nur Gelenklager die normalerweise für Maschinenarme gedacht sind und bei weitem nicht den Belastungen standhalten.Wir verwenden bei unseren Lagern nur Hirschmann Uniball Gelenklager, die 250fache Tragzahlen haben.Bild unserer Domlager in zentrischer und exzentrischer Ausführung im Anhang.
greetings:
Rolf Krogel
KWL Motorsport
Tel: 02174-1455
Fax:02174-1021
E-Mail:kwl-info@online.de
Web:www.kwl-motorsport.de

Einde citaat

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #130 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 15:49:44 »
Ziet er intressant uit dat spul!!

Met die stabisteun rechtsvoor wat kan je daar precies mee? Kan je de plaat die aan de cas vast zit verplaatsen of kan je de bevestiging van de rubber op de plaat verplaatsen??

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #131 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 16:24:54 »
Kan je de plaat die aan de cas vast zit verplaatsen

ja! :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #132 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 16:26:11 »


Deze 2 bouten!

(ff uit RoelG zń topic gejat).

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #133 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 16:28:35 »
Woepsie, groooote foto.. maar goed: 2 bouten, dop 19.

9 mm verschil in wielbasis oplossen. Als het rechter wiel naar 'achteren' moet, zal het ( imho ) wiel negatiever komen te staan ( hoek draagarm wijzigt ) waardoor wiel naar buiten komt aan onderzijde.

Is de 'ingesloten hoek' wel goed van beide zijden?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #134 Gepost op: ma, 23 mrt 2009, 16:45:15 »
Ok das duidelijk, die 2 bouten los en dan kan je hem verschuiven..

Ik heb het rapport maar ff ingescant, dan kunnen jullie je technische oog er eens op laten vallen en mij vertellen wat ik moet gaan doen :D