Auteur Topic: Hoe bouw ik m'n cockpitje uit  (gelezen 6279 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #15 Gepost op: wo, 17 mei 2006, 15:39:01 »
Kantel kantel
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #16 Gepost op: wo, 17 mei 2006, 15:39:35 »
En trek de multistekker uit 't huis.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #17 Gepost op: wo, 17 mei 2006, 15:40:14 »
verwijder vervolgens het complete cockpitje..

KKDWD!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #18 Gepost op: wo, 17 mei 2006, 16:41:41 »
Ik vind het zelf handiger om het stuur eerst te verwijderen, zo heb je wat meer ruimte om te werken, ook verwijder ik het dasboarddeel boven de pedalen en de luchtpijp die erboven loopt om beter bij de kilometertellerkabel te kunnen, want die is in mijn geval altijd erg moeilijk los te maken, maar zo heb ik meer ruimte.

voor het stuur heb je een pijpsleutel van 24mm nodig, en vaak een grote platte schroevendraaier om de claxon te verwijderen. Voor het dashboard boven de pedalen alleen een kruiskopschoevendraaier. De luchtpijp trek je er zo uit.
Pimp my Polo

Offline Scaniafan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • Frank Jacobs
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #19 Gepost op: za, 05 aug 2006, 15:47:50 »
Ben het met Dennis eens, eerst stuur eraf (handig om je wielen recht te hebben staan -moon- ), en ook het stuk dashboard boven de pedalen + de luchtpijp. Je kan dan veel makkelijker bij de snelheidskabel + multistekker -klus-

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #20 Gepost op: ma, 04 sep 2006, 23:09:28 »
Aanvulling voor de 2F  :D  (foto's volgen nog wel een keertje)

Voor het gemak is het verstandig om je stuur als eerste uit te bouwen. Dit is niet noodzakelijk, maar het maakt het verwijderen van het tellerblokje een stuk makkelijker.

Vervolgens verwijder je de afdekking om het stuurhuis en contactslot, deze zit vast met drie schroeven aan de onderkant. Nu is er voldoende ruimte om bij het tellerblok te komen. Deze kan op twee manieren uitgebouwd worden:

Methode 1:
Als je goed kijkt zie je  links en rechts op het tellerblok twee gaatjes, Deze gaatjes werken net zo als bij sommige autoradio´s. Je kunt gewoon, als je deze hebt de ontgrendeling van je antidiefstalslede van de autoradio gebruiken. Je ontgrendeld het tellerblokje en dan trek je en draai je deze naar voren. Dan moet je vervolgens aan de achterkant de bekabeling los halen. De stekker aan de rechterkant zit met een vergrendeling vast en kan soms nogal lastig zijn omdat je het niet helemaal kan zien. De aansluiting van de kilometerteller aan de linkerkant is makkelijker. Als het los is kan je het tellerblok er uit pakken.

Methode 2:
Je begint met de uitbouw van de radio en uitbouw van de lichtschakelaar (linker kant van het dashboard) Nu moet je bij de vergrendeling kunnen van het tellerblokje. De vergrendeling aan de linker kant is het moeilijkste, om dat je vrij weinig ruimte hebt, of je moet iemand in je omgeving kennen met kleine handen die je daarmee kan helpen.  Vergrendeling ontgrendelen door in te drukken. en gelijk de tacho iets naar voren drukken. Daarna rechterkant het zelfde verhaal. Als je de vergrendeling los hebt is het verder het zelfde als hierboven, bekabeling loshalen en klaar.

Kmtellerkabel en multiestekker is verder hetzelfde idee als bij de 2. Die beschrijving staat hier al  -thumbsup-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #21 Gepost op: wo, 06 sep 2006, 22:59:06 »
Methode 2:
Je begint met de uitbouw van de radio en uitbouw van de lichtschakelaar (linker kant van het dashboard) Nu moet je bij de vergrendeling kunnen van het tellerblokje. De vergrendeling aan de linker kant is het moeilijkste, om dat je vrij weinig ruimte hebt, of je moet iemand in je omgeving kennen met kleine handen die je daarmee kan helpen.  Vergrendeling ontgrendelen door in te drukken. en gelijk de tacho iets naar voren drukken. Daarna rechterkant het zelfde verhaal. Als je de vergrendeling los hebt is het verder het zelfde als hierboven, bekabeling loshalen en klaar.

Kmtellerkabel en multiestekker is verder hetzelfde idee als bij de 2. Die beschrijving staat hier al  -thumbsup-

bij mijn 2f pakte ik een grote platte schroevendraaier en met een beetje beleid kan je dan zo die vergrendeling loswippen (mits je hem aan de bovenkant ook iets naar voor uit zijn klik systeem heb getrokken.

greez maikel,

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #22 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 16:27:00 »
Ik ben nu zelf ook met een nieuw cockpitje inbouwen bezeg. k heb alleen 1 probleempje. Temperatuur meter doet t niet. heb de ouwe erin gezet van de originele cockpit en ga strax ff kijken of hij t doet. En ben ook aan het modifién. Ik heb het middelste ledje (is een zwart bolletje) uit geboord, nu heb ik daar een groen ledje in. En die ga ik laten branden als mijn verlichting aan staat. Hopen dat ik een beetje bedrading kan trekken.
Groeten Henri
Coupe all the way

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #23 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 18:06:34 »
Ik ben nu zelf ook met een nieuw cockpitje inbouwen bezeg. k heb alleen 1 probleempje. Temperatuur meter doet t niet. heb de ouwe erin gezet van de originele cockpit en ga strax ff kijken of hij t doet. En ben ook aan het modifién. Ik heb het middelste ledje (is een zwart bolletje) uit geboord, nu heb ik daar een groen ledje in. En die ga ik laten branden als mijn verlichting aan staat. Hopen dat ik een beetje bedrading kan trekken.
Groeten Henri

vergeet niet een weerstandje te gebruiken als je je ledje aan de verlichtingsbedrading maakt, zonder weerstandje overleeft je ledje het niet.

Dat is een modificatie waar ik ook over zit te denken, ik heb 1 keer mijn lampen aan laten staan, wat een lege accu tot gevolg had, erg lastig als je zelf niet je accu kan opladen.
Pimp my Polo

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #24 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 18:13:33 »
je hebt toch ook van die verklikker zoemers? Kosten nog geen 10 euro en kan je onzichtbaar wegwerken. Die heeft mij al meerdere keren een lege accu weten te voorkomen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #25 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 18:37:39 »
je hebt toch ook van die verklikker zoemers? Kosten nog geen 10 euro en kan je onzichtbaar wegwerken. Die heeft mij al meerdere keren een lege accu weten te voorkomen.

ik weet dat die dingen bestaan, maar ik vind een ledje mooier en minder irritant, ik wil eigenlijk nooit iets in mijn auto doen wat me gaat irriteren, zelfs al is het voor mijn eigen bestwil (open deur verklikkers is ook zeker niet iets voor mij)
Pimp my Polo

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #26 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 18:39:05 »
ok. why take it the easy way...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #27 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 18:58:11 »
FOUT niet doen dus.
Ik heb nu alle 2 mn tellers gemold. Ik heb nu de toerenteller cockpit zo gefixt dat de belangrijkste lampjes t doen. Toerenteller doet t niet, die is zeker electronisch?
Er zitten van die gare pootjes die je om de pootjes van de ledjes heen moet doen. SUPER GAAR. gewoon lekker laten zitten
henri
Coupe all the way

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #28 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 19:06:15 »
FOUT niet doen dus.
Ik heb nu alle 2 mn tellers gemold. Ik heb nu de toerenteller cockpit zo gefixt dat de belangrijkste lampjes t doen. Toerenteller doet t niet, die is zeker electronisch?
Er zitten van die gare pootjes die je om de pootjes van de ledjes heen moet doen. SUPER GAAR. gewoon lekker laten zitten
henri

ja, die pootjes van de ledjes zijn vervelend, bij sommige cockpits is dit echter beter gedaan (een redelijk goed plastic stekkertje om de pootjes van de folie) Bij het plaatsen van ledjes moet je ook letten op de juiste polarisatie.

Bij de eerste paar keer een cockpit ontmantelen en weer in elkaar zetten kwam ik ook steeds in de problemen, nu niet meer (mijn toekomstige cockpit met MFA en gebruiksmeter heb ik al minstens 10 keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet)



Pimp my Polo

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Hoe bouw ik m'n cockpitje uit
« Reactie #29 Gepost op: ma, 06 nov 2006, 21:02:13 »
Heeft iemand misschien nog een printlap of een hele cockpit met toerenteller liggen. Mijn is nu dus overleden. Helaas,
MVG henri
Coupe all the way