Auteur Topic: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77  (gelezen 74241 keer)

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #750 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 12:00:14 »
Gister met de audi een stuk gaan rijden, rijdt goed genoeg koppel iig, 70 in 3de versnelling en trekt dan makkelijk door tot 140..

Alleen na stukje touren opeens knak, pang brrr.....

Wat was gebeurd, v-snaar geknapt en tussen d-riem gekomen, uiteidelijk langs de weg alles eruit gekregen, toen stond distributie aantal tandjes verkeerd weer goed gezet. En maar weer snel de garage in, nu weet ik dus weer waarom er normaal een kap op de d-riem zit.

Dus toch maar nieuwe v-snaar erop zetten..

Al met al tevreden ochal staat t vast niet geweldig afgesteld, toch zijn de bougies koffie bruin, en rijdt t lekker soepel..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #751 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 12:02:16 »
en als de vsnaar ook nieuw was was dit niet gebeurd  -klus-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #752 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 12:44:27 »
Dat scheelt misschien wel 10 graden.

Wind is geleidingswarmte, vanaf de uitlaat stralingswarmte die ook nog eens flink verstoord wordt door de rijwind.  Ergo; de gemeten temperatuur zal zeker lager uitvallen dan de temperatuur van de olie die zich in het blok bevindt.

Stel je maar eens voor dat je met een zonnetje in de winter op de fiets zit, zonder wind. Lekker aangenaam, zelfs warm te noemen.
Waait het er bij, dan hangen de snottebellen uit je neus:)

De rijwind heeft echt een flinke invloed.

das een vergelijking die niet opgaat..
bij een fietser praat je over verdamping, das bij een carter niet aan de orde, hoeveel lucht er ook langs stroomt. Wel wordt de convectie hoger maar ik denk inderdaad dat het carter bij een polo een goede plek is om te meten, zeker met een wat langere sensor (die uiteraard de edele delen niet raakt).
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #753 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 13:05:33 »
Tja, niet echt een handige vergelijking nu ik het zo doorlees  :P(teveel gevoelstemp ipv werkelijke temp)
Naar mijn weten zijn er drie (hoofd) soorten warmtestromen;
*geleiding
*convectie
*straling

De carterpan wordt door geleiding gekoeld (koude lucht stroomt langs de pan = warmteuitwisseling tussen koude lucht en metaal, secundair tussen metaal en olie)
Hier is convectie niet aan de orde.

Als je echt IN de olie meet, meet je uiteraard de olietemp :) Met een lange sensor moet je wel reeele waarden meten.  Ik wijzig mijn mening :D Het blijft alleen wel zo dat de olie in de kop ws. een hogere temperatuur heeft, ik zou het liefst de hoogste temperatuur meten.

Hoeveel verschil (graden) zou er zitten tussen hoogste olietemp en carterolie temp?  -dunno- Heeft iemand hier op 2 plekken olietemp gemeten? Zou wel interessant zijn om een keer te doen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #754 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 13:06:51 »
ik stop hem in het verloopstuk van olie filter , daar zit ie in het onderblok en dus wel de goede waarde
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #755 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 14:35:47 »
en als de vsnaar ook nieuw was was dit niet gebeurd  -klus-
Klopt beetje hobby-bob werk is het wel...

Binnenkort revisatiesetje halen voor de carbs, hier vlak over de grens in Herzogenrath zit een oud koppel dat erin handelt.
Zit alles in, alleen welke maten zou ik erin hebben qua sproeiers?? Hoofdsproeier? waar staat dat en waar zit ie..

Zodat ik weet dat ik t goeie setje heb.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #756 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 16:21:15 »
idd zoals serge zegt.. als je toch een oliekoeler gaat monteren, kleine moeite om in de aanvoer naar de koeler een sensor te plaatsen, in de adapter naar de filter, zijn die niet ook te krijgen met sensor?
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #757 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 16:25:04 »
Volgens mij niet, geen id, ik ben maar een n00b...

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #758 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 16:36:36 »


heeft die meest rechtse niet ruimte voor een sensor?
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #759 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 16:38:18 »
is een kwestie van boren en tappen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #760 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 17:38:30 »


heeft die meest rechtse niet ruimte voor een sensor?

Nope: meest rechtse is nog net de termostaat te zien ( rechtboven ).

Lul maar over die olietemperatuursensorplaats: belangrijkste is te zien wanneer de temperatuur (veel) hoger is dan normaal; dan maakt het niet meer uit WAAR je de temperatuur meet, maar dat je ziet dat ie veelste heet wordt. Of het dan 145 of 155 graden is, in het carter of in de kop; als het metertje normaliter 120 graden aangeeft, weet je dat t mis is.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #761 Gepost op: ma, 20 apr 2009, 17:43:19 »
Adapter met plek voor een tempsensor lijken dun gezaaid, heb ik ook al gemerkt.
Och: inmiddels 'herken' ik aan de oliedruk wel hoe ongeveer de olietemp zich houd.

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #762 Gepost op: za, 25 apr 2009, 22:15:13 »
vandaag stukje door t mergelland "getoured" alleen jammer dat t geluid en de kwaliteit zwaar ruk is..

http://www.youtube.com/watch?v=P9hoSps4x_0
« Laatst bewerkt op: za, 25 apr 2009, 23:54:01 door Folkert »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #763 Gepost op: zo, 26 apr 2009, 07:23:04 »
mergelland route zeer mooi daar .heb er 2x een vn oefening gedraaid .
is lekker sturen daar
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ 40-YB-53 ] Audi 50 GLS '77
« Reactie #764 Gepost op: zo, 26 apr 2009, 07:25:16 »
ik heb de temp sensor nu in de kop en deze wordt max 107 (oliekanaal) en de druk is bij 2000rpm 3,2 bar stationair 1,9
je hebt laagvliegers en modelvliegers .