Auteur Topic: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .  (gelezen 1827 keer)

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Gepost op: wo, 28 nov 2007, 17:21:11 »
Een vraag aan jullie allen aangezien ik er geen reet meer van snap.....

GT'tje is voor de 2de keer in een week tijd apk afgekeurd.
Eerste keer:    - Remleidingen van remkrachtverdeler naar remslangen verrot, beide kanten.
                       Nieuwe Remleidingen van Remkrachtverdeler naar Wielremcillinders, slangen ook direct vernieuwd
                    - Remkrachtverdeler lekt vloeistof, Direct vernieuwd
                   
En nu is hij weer afgekeurd op teveel verschil in remdruk op de achteras, 300 links, 900 rechts, verschil mag max 30% zijn.
Stelwigjes hebben ze (zeggen ze) al bijgesteld, maar dat hielp niet, iemand enig idee wat dit is/ kan zijn en hoe het te verhelpen ???
Remschoenen en Wielremcilinders zijn misschien een maand of 5 a 6 oud.
Hoop dat iemand de oplossing weet, aangezien ik zin krijg die keurmeester als carterbeschermplaat te gebruiken ....
                     
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #1 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 17:26:49 »
Hoop dat iemand de oplossing weet, aangezien ik zin krijg die keurmeester als carterbeschermplaat te gebruiken ....                   
En dat helpt dan waar tegen?  Remverschil is remverschil. Daar kan de keurmeester ook niet wat mee.

Als je het zelf wilt oplossen, haal dan alles los, en controleer o.a. of de remschoenen niet vet geslagen zijn: Is alles wel vet (en remolie) vrij gebleven bij het wisselen van de zuigers en het plaatsen van nieuwe schoenen?  Is alles goed ontlucht? Is alles goedgangbaar? 300 vs 900 is nogal een verschil: Links gebeurd er niet zoveel.

Als je d'r zelf niet uitkomt, of niet aan wilt beginnen: bij de garage weten ze heus wel raad om de boel voor elkaar te maken, al gaat dat natuurlijk de nodige knaken kosten..


Citaat
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....
-gert- -nana-

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #2 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 18:02:23 »
Alles is schoon en vet vrij, opmerking op keurmeester is meer het feit dat tie niks weet, niks wil doen of proberen, nergens tijd voor heeft behalve afkeuren,  en dan ook nog keihard beweren dat de remmen niet te stellen zijn....    -gumuz-
Graag zelf doen, doe toch alles zelf, aangezien ik zelf automonteur ben geweest, en het liever zelf doe omdat ik dan A: een pleurishoop geld bespaar, en B: het dan in ieder geval goed zit.
Heb iets te vaak oepsjes meegemaakt met collega's en auto's van vrienden en kennissen
Goed voorbeeld: tijd terug brengt een vriend van me zijn 5 jaar oude Fordje voor een beurt weg, krijgt de auto terug, begint de temp inene op te lopen als een gek, hij stoppen en  kijken.....
Ja hoor ....  geen olie erin  -klappen- en dik moeten vechten voor schade vergoeding, en dan met 1250 naar huis gestuurd worden.....
Maar 300N tegen 900N remverschil heb ik nog nooit meegemaakt tenzij er iets echt verrot is, en ik kan hier niks aan ontdekken wat niet goed is.
Alles is schoon, ingevet en goed gangbaar, en van het weekend nog ontlucht, auto remt verder prima, trilt niet, trekt niet scheef en klappert ook niet met remmen (1 kant blokkeren en andere niet )
Verder is alles zoals eerder gesteld, vernieuwd vanaf de remkracht verdeler,zodoende dat ik het ff niet meer weet -dunno-
Misschien de steller links de tandjes te glad of de veer uitgelubbert ? Of misschien de linker remtrommel een keer veels te heet geweest ?

   
Wie het weet mag het zeggen, goeie oplossing gaat door voor de hoofdprijs        -prut-

If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 18:18:54 »
Is dit remverschil op het remsysteem of op het handrem systeem?

In geval van het handrem systeem: een van de 2 sec. handremkabels smeren/nakijken.

Je kunt ook ff proberen om de trommels om te draaien! niet dat dit veel zou uitmaken, je weet maar nooit!

Remsysteem wel goed ontlucht na het vernieuwen van de slangen/leidingen? Lucht comprimeerd ook niet goed!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 nov 2007, 21:48:21 »
en nu goed ontluchten  ra la rv lv liefste met retour slang je remolie reservoir in
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #5 Gepost op: vr, 30 nov 2007, 16:12:45 »
gewoon nog eens ontluchten en idd evt de trommels wisselen..

algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #6 Gepost op: vr, 30 nov 2007, 16:29:11 »
Zou niet direct de trommels gaan verwisselen: zijn ingelopen op de schoenen (al zijn die in dit geval nog niet zo oud).
Inwendige diameter van de trommel zou je wel eens kunnen controleren, dit is maximaal 181.0 mm  en 180.0 mm nieuw.

Gladde stelwigjes kan inderdaad, maar ook zeker het profiel waar de wig overheen glijdt.
In plaats van | is deze dan uitgesleten tot / en hebben de tandjes van de wig geen grip meer.

Denk bij het ontluchten ook aan de remkrachtregelaar, die moet natuurlijk niet dicht staan.

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #7 Gepost op: vr, 30 nov 2007, 17:17:09 »
Gister even bij een lokale garage langsgeweest, dit keer mijn type man, allemaal oude bakken, oa een oude audi en een 1 serie GTI die van de grond af orgineel wordt opgebouwd  -thumbsup-
Auto op brug (na zessen s'avonds... hoe bedoel je service....  -thumbsup- )
Remtrommels eraf, blijkt dat de garage die de wielremcillinders vervangen heeft links een 15,8 mm en rechts een 19 mm heeft geplaatst....  -gert-
Dit waarschijnlijk om de vorige keer door de apk heen te komen aangezien die kant van de remkracht verdeler vastgerot zat, op bijna dicht.
En nu met de nieuwe remkrachtregelaar is die vrolijk gaan lekken, en zit dus de trommel onder de remvloeistof, vandaar dat tie slipt.
Plan van aanpak, vanmorgen direct automaterialen zaak gebeld en besteld :
 - Nieuwe Remtrommels (oude zijn nogal vaag afgesleten, dus direct maar nieuwe)
 - Nieuwe Wiellagers
 - Nieuwe Wielremcilinders
 - Nieuwe Remschoenen
 - Nieuwe Bevestigings set
En van het weekend ff er onder zetten

Als ik daar de apk nou niet mee doorkom, weet ik het ook niet meer...... -dunno-

Remsysteem is nu dus vanaf remkrachtverdeler compleet vernieuwd.
Verder vervangen :

Schokdempers en Veren rondom
Wiellagers rondom
Veerpootlagers
Linker Koplamp
4 Nieuwe Banden

Verder nog CO afgesteld, en wat andere kleine dingetjes.

Wordt Dinsdag vervolgt, dan is het poging 3  -prut-

Veel dank voor jullie suggesties, aangezien ik t echt ff niet meer wist, en het machientje mijn Daily is (21.000 Km dit jaar)
En hem dus niet kan missen... (of is het haar ? iemand een idee ?)

Groet , Jan-Willem.
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #8 Gepost op: za, 01 dec 2007, 12:51:19 »
scheelt heel veel naar wat voor garage je gaat. Ik ga ook het liefst naar een kleine zaak, waar de baas zelf ook nog met vuile handen in de werkplaats staat. Die snappen beter dat je in een oud hok rijdt, waar je ook zelf nog wel eens wat aan wilt versleutelen.

APK gaat helemaal goed komen verwacht ik!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #9 Gepost op: za, 01 dec 2007, 13:01:28 »
ze willen bij de automaterialen zaak ook nog weleens de verschillende cylindertjes door elkaar gooien.. vervang ze het liefst per twee...
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #10 Gepost op: za, 01 dec 2007, 18:34:52 »
Vandaag weer ff druk geweest dus hier de update.

Vandaag vernieuwd :
 
 - Remtrommels
 - Wielremcilinders
 - Remschoenen
 - Alle Veren in de trommel
 - Wielagers Achter

Nu wel de 19 mm uitvoering erin, bij de automaterialenzaak hier loopt de oude baas zelf er ook nog,
die wist gelijk genoeg aangezien ik vorige week een nieuwe remkrachtverdeler gehaald had aldaar.  -dj-
Oude trommels netjes bewaard, misschien dat die nog wel af te draaien zijn, moek nog ff meten, maar nu flauw van, heb nu al 4 weekenden   
onder de auto doorgebracht, en das niet erg das hobby, maar voor me werk sleutel ik ook al de gehele week, dus nu ff flauw van....    -gumuz-
Dit verhaal wordt dinsdag vervolgd met 3de poging Apk

Tot dan allemaal een goed weekend gewenst    -prut-

Als ze me zoeken ben ik van alles aan het doen behalve sleutelen   -nana-
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #11 Gepost op: za, 01 dec 2007, 20:34:42 »
Verkeerde remcilinders duidt in iedergeval op zeer onkundige garagist.

IK ben net zo onkundig, en plaatste ooit 19 mm zuigers ipv 14,x mm... door de dealer verkeerd geleverd: Tja, ik ging ervan dat zij wel zouden weten welk onderdeeltje d'r in thuis hoorde.. Maar goed: dat waren in iedergeval 2 dezelfde.

Let bij het ontluchten van de achterremmen (zoals Dennis al zei) in iedergeval op de remkrachtverdeler: deze moet ingedrukt zijn (Alsof de auto vol beladen is),. en dus zeker niet met de wieltjes vrij in de lucht!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #12 Gepost op: za, 01 dec 2007, 21:29:09 »
Ik heb de bokjes onder de schokdemper bevestigings punten gezet voor het ontluchten, en Pa laten trappen  -naughty-
Zo staat tie op de grond zonder wielen zegmaar.
Aangezien ik nog geen brug heb (kouwe natte grindtegels, en de hemel als dak ) kan ik dan ook gelijk mooi bij de nippels.
Verder een jampot met gat in deksel, stukje bromfiets benzine slang erdoor, onderin een laagje remvloeistof, en dan trappen/vast.
Moet gek gaan wil er nu nog lucht inzitten  -thumbsup-
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #13 Gepost op: di, 04 dec 2007, 19:27:03 »
Whoehah, vandaag voor de derde keer ervoor, en er glansrijk doorheen gerold.
Apk zonder op of aanmerkingen, behalve de CO dan, die stond te hoog moest volgens hun 0,5 zijn.
Alhoewel mij iets bijstaat van mijn VW dagen dat VW zelf opgaf 1,0 tot 1,4, kan ook aan mij liggen.
Ik mag weer een jaar legaal rondcrossen     -klappen-  -sturen-  -thumbsup-  -dj-
Moet alleen nog ff aan de stellerij, want ze hebben dus aan de afstelling zitten draaien, dus nu "zaagt" tie stationair weer iets,
weer ff prutsen, is dat ook weer in orde....   ;)

 -prut-
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: HELP!!!!!!!! APK AFKEUR 2DE MAAL .
« Reactie #14 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 02:08:20 »
 -prut-