Mocht dat ook niet werken, wil een combinatie van eerst even flink inweken met iets als WD-40, IMAL, etc. En dan goed warmstoken met een gasbrander of snijbrander
(soms tot het metaal begint te gloeien), ook nog wel eens werken.
Brute kracht zetten en gewoon aantrekken / losdraaien resulteert 9 van de 10 keer in afbreken, probeer de moeren te laten "schrikken", net als bij een slagmoersleutel.
Mochten ze dan loskomen, niet direct stug doordraaien richting los, maar met veel WD beetje heen en weer draaien, en dan steeds een stukje verder los.
Anders willen de tapeindjes nog wel eens breken.
Mocht dit ook niet werken en je wordt langzaam gek, kun je altijd nog een moerensplijter gebruiken, of met een beitel de moer aan 1 kant doormidden slaan, en openvouwen.
Soms zijn de moeren te hard / stug voor openvouwen, sla ze dan aan beiden zijden door, en tik de 2 helften eraf.
Wees wel voorzichtig dat je het schroefdraad van het tapeind niet beschadigt.
Mocht er toch ergens een tapeind afbreken kun je er 2 moeren opdraaien, en tegen elkaar in vastzetten, daar weer een sleutel op zetten en dan proberen het tapeind eruit te draaien.
Anders met een Griptang, of een tapeind uitdraaier, dit vooropgesteld dat er nog een stuk tapeind uitsteekt.
Mocht het tapeind NIET uit de kop steken, maar ongeveer vlak afgebroken zijn, kun je altijd nog een gaatje boren en met een interne tapuitdraaier proberen (of hoe zo'n ding heet), ze worden geloof ik ook wel linkse tappen genoemd.
Anders met een centerpunt exact in het midden putje slaan , met klein boortje beginnen en tot net onder de dikte maat van het tapeind boren.
Vaak kun je dan met een klein haakje of schroevendraaier het hulsje met schroefdraad wat overblijft er nog wel uitprutsen.
Zit je er net iets naast (haartje) , is dit meest geen probleem, jas er dan gewoon een tap doorheen van dezelfde maat.
Meestal wil dit prima en heb je net 1 klein hoekje waar je schroefdraad ietsje minder hoge "kammen" heeft als hoort, dit moet geen probleem zijn, meestal houdt dit gewoon prima.
En mocht het echt zo verrachelt vast / verrot zijn dat je het laatste beetje er ook niet uitkrijgt, kun je als laatste redding altijd nog een tapmaat groter gaan, en dus al het schroefdraad eruit boren.
Dan wordt het dus bv M7 ipv M6. Bij bromfietsen heb je speciale tapeinden voor cilinders die aan 1 kant M7 zijn en aan de andere M6, dit zal er voor de auto ongetwijfelt ook zijn, maar vraag me niet waar het te krijgen is....
Zelf maken is altijd een optie natuurlijk, met een bout, een vijl en een snijblok kom je een heel eind en anders ken ik nog wel iemand die dat wel zou kunnen draaien.
Verder heb je ook nog schroefdraad reparatie sets, Helicoil genaamd, waarmee je ook een grotere tapmaat boort en tapt, en daar dan een hulsje met schroefdraad inzet, buitenkant Bv: M10, binnen M8.
Hier heb ik zelf echter weinig ervaring mee, en geen idee hoe goed dit werkt
Dis wel zo'n beetje alles wat ik even zo gauw kon bedenken, hoop dat je er wat mee kunt.