Auteur Topic: Koni dempers  (gelezen 3552 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Koni dempers
« Gepost op: ma, 14 jun 2004, 12:32:54 »
Heb een setje koni-geel dempers en 2 vragen -zoekop-

klopt het dat deze juist de uitgaande slag "dempen"?
Dus gemakkelijk in, en moeilijk weer uit?

En wat betreft de verstelling:
onderop de dempers staat linksom "-", rechtsom "+".
Volledig rechtsom gedraaid, verwacht dus harde demping, maar gaat juist heel zacht.
Volledig linksom gedraaid, dan dempt ie goed, harde afstelling dus.

Hoe meer "+", hoe verder je het bodemventiel opendraait, dus hoe zachter de afstelling?

Als dit klopt, zijn ze nog prima in orde  -klus-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koni dempers
« Reactie #1 Gepost op: ma, 14 jun 2004, 12:51:53 »
Dempen in en uitgaande slag.

Het is echter in het algemeen zo, dat door de bouw van het menselijk lichaam, je de zuiger stang makkelijker vanaf de bovenkant naar beneden duwt, dan dat je de zuigerstang met de hand uit trekt..


Voortschrijdend inzicht: Indrukken gaat bij (sommige?/Alle?) dempers makkelijker dan uitgaande slag
Het is veelal de uitgaande slag die gedempt wordt, de ingaande wordt 'gedempt' door de tegendruk van de veer... (ofzo?)

:-)

Als je de zuigerstang (weet niet welke type je hebt: ik ga even uit van de 'niet in ingebouwde toestand instelbare, maar met zuigerstang volledig in het bodem slot geduw) linksom draait (alsof je een fles open draait, tegen klok in), dan gaat ie harder dempen. draai je rechtsom (alsof je een fles dicht, klok mee), dan word ie weker.

STANDAARD horen ze volledig dicht gedraait te zijn. Dan zijn ze dus 'zo slap als maar zijn kan': dan zijn ze vergelijkbaar met standaard dempers: de rode versie echt gelijk aan standaard, de gele: ook gelijk aan standaard, misschien iets stugger..

De grote gedachte achter de koni instelbaarheid is vervolgens:
de demper raakt 'versleten': olie word dunner, poorten onderin gaan lek etc etc: na een paar jaar draai je de demper bijv 1 slag 'open', waardoor er minder (ver) poortjes open staan, en de demper dus weer zo stug is als de standaard vw demper (ookal is ie dus wat versleten)..

Stel je de demper dus NIEUW in op kei hard, dan zullen ze alleen nog maar slapper kunnen worden..

stel je ze op 'redelijk stug' in, dan kan je ze na een paar jaar weer terug 'redelijk stug' krijgen door m wat verder linksom te draaien..
« Laatst bewerkt op: di, 14 apr 2009, 14:14:32 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Koni dempers
« Reactie #2 Gepost op: za, 11 apr 2009, 17:29:14 »
Zo ff een oude koe uit de sloot halen..

Als je rode koni's op zijn hardst zet, zijn deze dan veel harder dan bijvoorbeeld fk ingekorte dempers?

Als dat zo is dan is dat een betere oplossing dan bumpstops voor mijn 7j achter op de polo

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koni dempers
« Reactie #3 Gepost op: za, 11 apr 2009, 17:43:44 »
Zo ff een oude koe uit de sloot halen..

Als je rode koni's op zijn hardst zet, zijn deze dan veel harder dan bijvoorbeeld fk ingekorte dempers?

Als dat zo is dan is dat een betere oplossing dan bumpstops voor mijn 7j achter op de polo

nee bij jou zit het probleem in velgbreedte een polo1 wil gewoon niet breder dan 6j . 7j et 20 is gewoon overkill
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Koni dempers
« Reactie #4 Gepost op: za, 11 apr 2009, 17:53:33 »
Dus de hardheid van van het hardste is even hard als fk.. hmmm das een domper.. Dan wordt het toch bumpstops of misschien de randjes een beetje rollen maar das echt niet mijn ding eigenlijk..

Maar de 7j zal niet verdwijnen...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koni dempers
« Reactie #5 Gepost op: za, 11 apr 2009, 20:36:02 »
golf 1 randen zetten ,lijkt origineel en verbreedt op een mooie manier
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Koni dempers
« Reactie #6 Gepost op: za, 11 apr 2009, 21:33:43 »
..ik weet ook nog wel een oplossing Mark..  -naughty-  :D

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Koni dempers
« Reactie #7 Gepost op: zo, 12 apr 2009, 00:42:34 »
Kun je het hart van binnen niet iets afdraaien waardoor het wiel wat verder naar binnen komt te staan?

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Koni dempers
« Reactie #8 Gepost op: zo, 12 apr 2009, 10:50:02 »
Er zit maar weinig vlees aan het hart van de velg, dus ik weet niet in hoeverre daar nog wat vanaf kan..

Hij raakt echt minimaal, alleen als ik bijvoorbeeld door een put rij komt hij ff aan.. En het is ook alleen aan mijn kant.. (wat wil je met 103 kilo  -wtf-)

De spatbord randen voor die staan een beetje gerold naar boven, maar achter staan ze echt haaks naar binnen.. De rand wordt geraakt op het uiterste van het haakse gedeelte.. Als je jullie me begrijpen??

Het is ook zo weinig dat ik het door alle omringende geluiden niet hoor, maar ik heb er wat schilders tape opgeplakt om te kijken waar hij raakte..

Ik ga er gewoon bumpstops tussen duwen denk ik tot dat hij niet meer raakt..  Het zal dan misschien niet zo'n goed rij gedrag geven met het ruigere werk, maar daar is de 0.9 liter ook niet echt geschikt voor.. En met de 2 tot 3000 kilometers per jaar die ik zal maken, al het allemaal wel meevallen..

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Koni dempers
« Reactie #9 Gepost op: di, 14 apr 2009, 10:19:21 »
Hij raakt echt minimaal, alleen als ik bijvoorbeeld door een put rij komt hij ff aan.. En het is ook alleen aan mijn kant.. (wat wil je met 103 kilo  -wtf-)

dat betekend ook geen lifters meenemen.  :D :D
Anders heb je dat aan de andere kant ook.

Wat ik me even afvroeg: Was hij nu ook verlaagt. Ja toch?

Hoe staan je wielen achter. Eventueel iets schuin (naar binnen) zetten. (Haal het altijd door mekaar. camber toch?)
Volgens mij kon je hier een setje voor kopen op Ebay.

Maar weet het allemaal niet meer precies.
Volgens mij was daar wel wat mogelijk.
Als hij em nu net raakt zou dat misschien voldoende zijn om em er langs te krijgen zonder bumpstops en dergelijke. Dus met behoud van comfort en de ruimte om in te veren.

Iemand hier die hiervan de hoed en de rand weet?

(we raken wel een beetje van het topic af zo, maar goed. Ik ben deze keer niet begonnen  :D)
« Laatst bewerkt op: di, 14 apr 2009, 10:23:22 door RoelG »

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Koni dempers
« Reactie #10 Gepost op: di, 14 apr 2009, 12:02:23 »
Idd, met iemand erbij zal hij aan de andere kant ook gaan raken, daarbij moet er nog een reserve velg in en komt er nog audio op de achterbank.. (op de achterbank? Ja ik heb een plannetje en nee ik ga niet in de bekleding snijden :) )

De velgen staan al iets schuin naar binnen, maar ga het niet redden met ze nog schuiner te zetten, ze steken toch wel 1,5 cm uit

Wat ik gewoon echt niet begrijp is hoe sommige met brede wielen rijden (nog bredere dan ik) en ook nog vele malen platter liggen.. Ik heb gewoon 5 cm ruimte tussen rand en band  -wtf-  -gert-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Koni dempers
« Reactie #11 Gepost op: di, 14 apr 2009, 12:30:51 »
Wat ik gewoon echt niet begrijp is hoe sommige met brede wielen rijden (nog bredere dan ik) en ook nog vele malen platter liggen..

de meeste zouden voor het lakken de wielranden  ietsjes bewerken en dus heb je meteen je antwoord -klus-
scheeld echt ontzettend veel die omgevauwde randen!!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Koni dempers
« Reactie #12 Gepost op: di, 14 apr 2009, 13:02:54 »
De velgen staan al iets schuin naar binnen, maar ga het niet redden met ze nog schuiner te zetten, ze steken toch wel 1,5 cm uit

nee dat gaat em niet worden.  :) Het was een poging waard.
Tja. het blijft kiezen. comfort, looks enz enz.

Of andere velgen  -dunno- Ik zou aan die beauty verder niets doen en ook met andere velgen zal hij prachtig zijn en zal hij ook nog het huidige weggedrag behouden.

Tja. nogmaals keuzes (succes  :D)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koni dempers
« Reactie #13 Gepost op: zo, 09 okt 2016, 19:54:53 »
Over Koni-dempers gesproken: weet iemand welke spoed het schroefdraad van de zuigerstang is? Ik heb een setje teruggevonden in mijn schatkamer, maar zitten geen moeren op. Kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat Koni fijndraad toepast... -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 412
  • Geslacht: Man
Re: Koni dempers
« Reactie #14 Gepost op: ma, 10 okt 2016, 13:09:54 »
OP het setje koni,s wat ik onder mijn t4 had zat M12x1.25