Sjon, dat wat jij op het lambdasonde-display ziet is niet te vergelijken met wat Alwin ziet.
Het verschil zit in open-lus of gesloten-lus regeling.
Bij open-lus is er geen correctie van brandstofmengel adhv gemeten lambdawaarde, bij gesloten-lus wel.
Sjon heeft alleen maar carburateur-motoren, dus van correctie van het mengsel is geen sprake
Bij Alwin zie je dat wel, de computer past de inspuiting adhv de meetwaarde aan.
Daarna volgt nieuwe meting, daarna opnieuw correctie, enz... => gesloten regelsysteem.
De reden van het continu varieren van de lambdawaarde is de karakteristiek van de (narrow-band) lambdasonde:
Bij de ideale mengselverhouding (1:14,7) loopt de grafiek vrijwel verticaal.
Binnen zo'n klein gebied kan de computer niet regelen, dus laat hij de mengselverhouding continu tussen iets-te-rijk en iets-te-arm pendelen.
Dat zie je dus terug op het lambdadisplay.
Bij volgas is de lambdaregeling vaak niet actief, en blijft de uitlezing op 1 plek staan.
Bij mij Jetta kon ik stationair ook mooi zien dat het gebied waarbinnen de lambdawaarde op het display pendelt, te verschuiven is door het CO te verstellen.
Hier is ook nog wat informatie te vinden over lambdaregeling.
Modernere breedband-lambdasondes hebben een lineaire karakteristiek, het meetwaarde als gevolg van de lambda-regeling zal dan minder heen en weer pendelen (denk ik, geen ervaring mee...).