Auteur Topic: Ontsteking trouble  (gelezen 2116 keer)

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Ontsteking trouble
« Gepost op: wo, 28 mei 2008, 13:08:40 »
Ik gebruik een electronische onsteking van een mh motor en krijg hem nog niet aan de praat. Weet iemand welke kleuren draden aan de + en - van de bobine verbonden moeten worden? En is de dikkere zwarte draad aan het kabelboompje een geschakelde + vanaf het contact?


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #1 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 13:12:23 »
Dikkere zwarte is de min. Moet naar de accu toe (daar zit deze origineel).

Kleuren van de bobine weet ik zo niet uit mijn hoofd, ik heb de kabelboom met alle originele stekkers meegenomen.
Heb je wel een bobine van een MH/NZ/HZ motor? Die werken met een ander voltage dan je oude bobine (van de GL motor).





Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #2 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 13:45:30 »
Hm, dan zit daar het punt. Heb een 3bobine's en ik weet echt niet meer welke ze bij horen :) ff proberen zo!

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 13:53:48 »
Bij alle 3 de bobine's staat 15 bij de + op het zwarte kunstof beschermkapje. Ik weet niet of dat voor de spanning staat?

Edit: Ik zie net in de search dat 15 slaat op je contact plus. Dat zegt dus niets.
« Laatst bewerkt op: wo, 28 mei 2008, 13:59:27 door mahler »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 15:27:00 »
Bij alle 3 de bobine's staat 15 bij de + op het zwarte kunstof beschermkapje. Ik weet niet of dat voor de spanning staat?

Edit: Ik zie net in de search dat 15 slaat op je contact plus. Dat zegt dus niets.
Niets over de spanning, maar wel dat ie contact geschakeld is.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #5 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 15:31:02 »
Kom zo snel niet een lijstje tegen waar de contacten '15, 30, 31, 61, 85, 86, 87, 87a, 87b' in staat uitgelegd.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #6 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 15:34:21 »
30 -> Constante +
31 -> Massa
15 -> Contact +
58 -> Stadslicht
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #7 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 16:45:14 »
Hm, er staat soms wel en soms niet 12volt op via het contact. Lijkt op een slecht contact of slechte massa verbinding dus.

De dikke bruine draad heb ik verbonden met de - van de accu en zal het probleem niet zijn denk ik. Misschien dat ik het in het contactslot zal moeten zoeken.


 Moet zo aan het werk en morgen ook met daarop volgend 3 dagen London dus kan volgende week verder zoeken naar het probleem.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #8 Gepost op: wo, 28 mei 2008, 17:34:34 »
SLuit anders eerst de elektronica uit door de contacten gewoon met 'extra' draadjes te leggen direct op de accu: Als ie dan wel gewoon loopt, zit t m niet in de onsteking/bobine/bougies/afstelling, maar in de bedrading naar de verschillende onderdelen.

Veel plevier in london!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #9 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 19:37:33 »
1    Zündspule Niederspannung
2    Kurzschlussklemme, Magnetzünder
4    Zündspule Hochspannung
15    Batterie-Plus über Schalter (Zündschloss)
19    Vorglühanlage
30    Batterie-Plus
31    Masse
31b    Masse über Schalter
32    Rückleitung allg.
49    Blinkgebereingang
49a    Blinkgeberausgang
50    Startersteuerung
51    Gleichrichterausgangsspannung
53    Wischermotor Plus
53c    Scheibenwaschpumpe
54    Bremslicht
55    Nebelscheinwerfer
56    Scheinwerfer
56a    Fernlicht
56b    Abblendlicht
56d    Lichthupe
57a    Parklicht
58    Kennzeichenbeleuchtung
58    Instrumentenbeleuchtung
59    Glecihrichtereingang
61    Ladekontrolle
64    Generatorsteuerleitung
75    Radio, Zigarettenanzünder
81    Öffner-/Wechslereingang
81a    Schalterausgang
81b    Schalterausgang
82    Schliessereingang
82a    Schalterausgang
82b    Schalterausgang
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #10 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 19:47:21 »
Kijk! Jaap-service: u vraagt, wij draaien? -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #11 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 20:02:31 »
groen gaat op klem 1 bobine (das de min )
zwart gaat op klem 15 (das op de bobine de contact geschakelde plus)

zwarte dikke met bruine binnen draad gaat naar massa acu ,

nu moet je ontsteking het doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #12 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 20:03:11 »
maar mahler is jouwn auto van origine een sleeptuimelaar of een hydrau blokje ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #13 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 20:18:38 »
na wat zoek werk ,ja dus .sleeptuimelaar,dan vervalt de originel voeding naar de bobine ( die is 9 volt namelijk ,behalve tijdens het starten )nu kun je deze aftakken van je achteruitrij sensor (zwart blauwe draad bij de schakelaar op de bak )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #14 Gepost op: ma, 02 jun 2008, 22:11:27 »
Citaat
Heb je wel een bobine van een MH/NZ/HZ motor? Die werken met een ander voltage dan je oude bobine (van de GL motor).

dat was bekend..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983