Auteur Topic: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade  (gelezen 19339 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #30 Gepost op: wo, 14 jan 2009, 19:27:32 »
Dat topic heeft mij geïnspireerd Sjon! Thanks.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #31 Gepost op: zo, 14 jun 2009, 00:05:07 »
Deze maar weer eens opgooien, want ik zie door de bomen het bos niet meer...
Wil nieuwe schijven en blokken gaan monteren. Heb een G40-onderstel (meerdere :D), weet dus dat ik 239 schijven moet hebben, in principe "innenbeluftet", mogelijk gegroefd of geboord. Maar wat zijn nou de goede merken om voor te kiezen, en wat voor bedragen moet ik aan denken?
Setje Zimmerman's "innenbeluftet und gelocht" vind ik (incl. Mintex remblokken) voor € 102,11 op Ebay... Maar voor mijn gevoel kan ik veel goeiekoper?
Een Brembo/Barum-set bijvoorbeeld voor  € 65?
'Slechts' "Innenbeluftet" vind ik al voor € 22,95 (merkloos), of zelfs mét blokken voor € 29,90?! -wtf- Om maar eens een paar uitersten te noemen? Bij één bepaalde Ebay-shop vind ik dan wel weer "gelochte" schijven, maar geen "innenbeluftete" schijven?!

Ik weet het niet meer, hoor?! Ik snap dat er in dit geval waarschijnlijk een hele hoop persoonlijke overtuigingen naar voren zullen komen, maar zelfs dát zal helpen een beter beeld te vormen. Ik vind mijn remmen echter wel belangrijk genoeg om niet over 1 nacht ijs te gaan... -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #32 Gepost op: zo, 14 jun 2009, 10:04:34 »
Ik heb BremboMax met EBCgreenstuff blokken en moet zeggen dat remt best goed.
als het goed is zijn er meer jongens die met deze setup rijden.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #33 Gepost op: zo, 14 jun 2009, 12:00:09 »
ik heb gisteren een achterwiellager vervangen.. had nog een achteras liggen van een 2f steilheck 1994. diameter v/d trommels was wel iets groter dus heb ik het lager er maar uit getikt.

zijn er nog veel verschillen in diameter wielremcilinders/trommels?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #34 Gepost op: zo, 14 jun 2009, 13:59:40 »
@GG Ik zou voor de Brembo Max schijven gaan, die zijn wel gegroefd maar niet gelocht  :D,  ik heb ze ook en ze bevallen heel goed...

Ik heb verder Ferodo DS 2500 blokken, die bevallen ook goed...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #35 Gepost op: zo, 14 jun 2009, 15:38:45 »
geboorde schijven gaan barsten . gegroefd is afdoende (groeven zijn tevens slijtage indicatoren )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #36 Gepost op: zo, 17 jan 2010, 09:14:26 »
Binnenkort wil ik de achteras aanpakken, aangezien ik een as heb liggen van een steilheck en het onder een sedan moet, vraag ik me af of dit kan zonder uitwisselen/veranderen van trommels en remcilinders? kan me herinneren dat ik ooit met een kapot lager de complete trommel wou wisselen, maar de diameter was anders.. weet iemand waar hier en waarom dit verschil is? of kan ik gerust grotere/kleinere trommel nemen? en maakt het verschil in diameter v/d cilinders nog uit? (weet niet of dat bij polo ook verschillend is)

en ik vraag me af of er al eens iemand remschijven achter heeft gemonteerd? zoja, welke spullen zijn ervoor gebruikt?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #37 Gepost op: zo, 17 jan 2010, 11:09:07 »
ja marcel ,maar schijven achter heeft je auto te weinig asdruk voor om effectief te zijn
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #38 Gepost op: zo, 17 jan 2010, 20:49:23 »
ja was al wel erg aan het twijfelen, dacht al zal wel meer voor de looks zijn dan voor het effect. trommels werken opzich prima..
en aangezien bij verlaging de remmen achter vaak harder remmen omdat de koets minder duikt dacht ik misschien is dit te compenseren..?
of meng ik nou de asdruk en remkracht in 1 potje? zal beide toch wel iets anders zijn..  -dunno-

nu ik dit nog een keer lees, lijkt me het probleem alleen maar erger te worden, harder remmen, maar evenveel asdruk = dus waardeloos...

toch? of is het nou toch echt tijd voor m'n laatste  -prut-?
« Laatst bewerkt op: zo, 17 jan 2010, 21:03:25 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #39 Gepost op: zo, 17 jan 2010, 23:23:56 »
ja was al wel erg aan het twijfelen, dacht al zal wel meer voor de looks zijn dan voor het effect. trommels werken opzich prima..

Dit is juist en correct.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #40 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 09:35:19 »
en weet  er ook iemand antwoord op m'n andere vraag hierboven? (verschillen in diameter trommels)
volgens mij was van m'n steiheck de trommel groter dan m'n sedan (ik zou juist andersom denken, sedan meer gewicht/grotere trommel? weet iig zeker dat ze niet dezelfde diameter hadden :)..)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #41 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 10:19:18 »
Trommels hebben 'af fabriek' allemaal dezelfde diameter ( 180mm x 30mm staat op 't zakje :) )
De remschoenen en voeringen zijn ook allemaal hetzelfde.

De remcilinders, daar zijn 3 (!) smaken van:

14,23 mm
17,xx mm
en
19,xx mm

14,23 -> auto's zonder rembekrachtiger, zonder last-afhankelijke-remkracht-verdeler

17,xx -> auto's met rembekrachtiger, zonder last-afhankelijke-remkracht-verdeler

19,xx -> auto's met rembekrachtiger en last-afhankelijke-remkracht-verdeler

Uitwisselen kan, maar niet zonder risico. Mijn Polo 1 ( 14,23 mm ) door verkeerde levering vervangen voor 19 mm.. noodstop = pirouette

Als je de auto verlaagd, moet je de last-afhankelijke-remkracht-verdeler bijstellen voor de nieuwe wagenhoogte (onbeladen is al laag)

Vergelijk remschijven van een Golf 2 dus met trommel met een remcilinder van circa 20mm

Als je remschijven van bijv Golf 2 plaats op de achteras, moet je de last-afhankelijke-remkracht-verdeler terugstellen, zodat de druk op de remmen achter afneemt.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #42 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 13:41:45 »
Waarom zijn mijn trommels dan wel verschillend?

Nu zie ik ook waarom deze sedan na opbouw rembekrachtiger zo hard remt op de achteras :D
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #43 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 18:07:50 »
Waarom zijn mijn trommels dan wel verschillend?
Geen idee. Er zijn bij VW maar weinig verschillende trommelmaten. Golf 1 t/m 2 heeft allemaal 180 mm,. pas achterin de jaren 80 kwam daar 200mm trommels bij, voor enkel de ABS modellen.

Slijtage kan een aantal millimeters uit de trommel doen slijten, maar echte diameter verschillen zijn er bij de Polo nooit geweest. Ook de 6N heeft gewoon 180 mm trommels, Lupo, etc etc.. tenzij er ABS op zit, dan 200, of schijfremmen.

moet wel een erg rare schade/ombouw zijn als je op een Polo 200mm trommels aantreft. Weet je het heel zeker?


Ik begrijp niet goed wat je trouwens bedoelt met:
Nu zie ik ook waarom deze sedan na opbouw rembekrachtiger zo hard remt op de achteras :D
De ombouw naar rembekrachtiger zal niets doen aan de remkracht op de achteras.. 

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #44 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 18:26:03 »
idd heeft eerder te maken met de diameter van de remcylinder
je hebt laagvliegers en modelvliegers .