Auteur Topic: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade  (gelezen 19334 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #45 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 21:14:24 »
idd heeft eerder te maken met de diameter van de remcylinder

jups;  -thumbsup-  en die wijzigen niet als je alleen een bekrachtiger plaatst. Maar goed: soms ' voel '  je dingen die er niet zijn..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #46 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 21:50:48 »
joh  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #47 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 22:52:53 »
kleinere wielremcilinders ipv een uitvoering met rembekrachtiger (= dus meer kracht naar de voering)

het is een paar maandjes geleden, zal het een deze dagen nog eens controleren wat voor een trommels er nou precies opzitten..

had toen een lager stuk, dacht ff gauw een trommel te wisselen, maar moest toch echt het lager wisselen. trommel paste niet (boel was al teruggesteld)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #48 Gepost op: zo, 31 jan 2010, 23:21:52 »
kleinere wielremcilinders ipv een uitvoering met rembekrachtiger (= dus meer kracht naar de voering)


Nope, juist andersom.
Kleinere werk cilinder = minder kracht op de voeringen.

Bij polo's zonder bekrachtiger is de hoofdremcilinder klein ( 17 mm in tandem ),
Bij polo's met bekrachtiger is de hoofdremcilinder groot ( 20 mm in tandem ),

Ik begrijp wel dat de werkcilinders achter vervolgens bij een bekrachtigde polo groter zijn ( Er is immers pedaal-kracht-hulp ), maar de verhouding verschuift daarmee wel naar achter: voor veranderd er namelijk niets: gewoon standaard klauwtjes.

Als je nu een onbekrachtigde polo voorziet van een bekrachtiger, heb je dus alleen minder pedaal kracht nodig, maar de verhouding voor en achter blijft gelijk aan voor de ombouw... Ten opzichte van een Polo die af-fabriek al een bekrachtiger heeft, remt jouw auto juist minder sterk op de achteras!

Citaat
het is een paar maandjes geleden, zal het een deze dagen nog eens controleren wat voor een trommels er nou precies opzitten..

had toen een lager stuk, dacht ff gauw een trommel te wisselen, maar moest toch echt het lager wisselen. trommel paste niet (boel was al teruggesteld)

Ah, wilde de voeringe niet in de trommel passen, of pastte het trommeltje niet goed over het lager heen?  De lagers zijn namelijk niet zomaar uitwisselbaar! De achterwiellagers zijn complete sets! De lagerring welke je in de trommel perst hoort bij het rollager. Verschillende lagers (verschillende merken) kunnen verschillende interne diameter gebruiken!  Dus altijd als set wisselen! Losse trommels wisselen is niet aan te raden!

Maar je verhaal wordt al wel een stuk duidelijker: op het oog lijken de trommels dus ongeveer even groot, maar het pastte dus net niet?

Dat kan dan nog ongeveer 1 ding betekenen:
De trommels op de auto zijn ooit eens uitgedraait en er zijn, speciaal daarvoor verkrijgbare, overmaats remvoeringen geplaatst. Overmaats voeringen passen niet (goed) in een niet uitgedraaide/uitgesleten trommel! De trommels die je als vervangers wilde gebruiken ( niet uitgedraait ) passen dan dus niet lekker over de voeringen heen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #49 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 12:47:10 »
ik dacht dat bij gelijke remkracht er juist een grotere kracht op kleinere cilinders staat dan op de grotere, (bij smallere banden drukt de auto toch ook harder op de band? iig de band op het wegdek dan..) wat is hier dan anders aan als dit niet zo is?
(met rembekrachtiger is dan groter omdat er anders te hard op de achteras geremd wordt door het effect van de bekrachtiger, zo had ik het me bedacht)

ff gauw naar de trommels gekeken, maar tis te verroest om nog te lezen (ligt buiten onder afdakje :))
maargoed, nou weet ik iig wat de verschillen precies zijn in de achterremmen. tnx  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: ma, 01 feb 2010, 12:54:15 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #50 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 19:53:00 »
ik dacht dat bij gelijke remkracht er juist een grotere kracht op kleinere cilinders staat dan op de grotere, (bij smallere banden drukt de auto toch ook harder op de band? iig de band op het wegdek dan..) wat is hier dan anders aan als dit niet zo is?
(met rembekrachtiger is dan groter omdat er anders te hard op de achteras geremd wordt door het effect van de bekrachtiger, zo had ik het me bedacht)

ff gauw naar de trommels gekeken, maar tis te verroest om nog te lezen (ligt buiten onder afdakje :))
maargoed, nou weet ik iig wat de verschillen precies zijn in de achterremmen. tnx  -thumbsup-

 en u was monteur ?


als je nu 2 kg op 1cm2 zet is dat dus 2kg kracht
 zet je nu 2kg op 2cm2 is dat dus 4kg kracht
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #51 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 22:53:44 »

als je nu 2 kg op 1cm2 zet is dat dus 2kg kracht
 zet je nu 2kg op 2cm2 is dat dus 4kg kracht

Is dat geen linke opmerking Serge?
Als ik een tegel plat op mijn tenen leg doet `t echt minder zeer dan wanneer ik `m er op de zijkant op zet.
2 kg blijft 2 kg er zal een afstand/arm bij moeten komen om van de 2 kg 4 te maken.

Misschien is het handig erbij te vermelden dat de kracht vergroot wordt omdat de kracht hydraulisch door wordt gegeven van een kleine op een grotere cilinder daardoor moet de kleinere een grotere afstand afleggen dan de grote zal doen. Kracht maal arm?
Dit zou misverstanden kunnen voorkomen :P
Oo=o=oO

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #52 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 23:34:13 »
goed zal het wat anders formuleren .
 stel je oefent met je hoofdremcylinder een kracht uit van pendaaldruk van 15kg (is dus 150n)
 dat wordt dus een hefboom van 12 cm (voorbeeld )
150 x 12 =1800nm

stel je hebt een zuiger diameter van 20mm in je hoofdremcylinder is dus een oppervlakte van 3,14 cm
 dus per cm2 heb je dus 1800nm:3,14=573nm/cm2
jeb je nu een wielremcylinder van 14mm diameter (1,4cm )heb je een oppervlakte van 1,53cm2
 dus 573nm/cm2 x 1,53cm2 =totaalkracht van 876,7nm

begint het al te dagen ?

vast niet

heb je nu een wielremcylinder van 17mm diameter (1,7 cm )is dus een oppervlak van 2,26cm 2

 dus 573nm/cm2 x 2,26cm2=1295nm

 nu wel duidelijk dan ? zoniet duik maar eens in je natuurkunde boeken

je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #53 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 23:42:05 »
 -thumbsup-

Ik kan m volgen!

Grotere hoofdremcilinder verminderd de benodigde pedaalslag, maar doet de benodigde kracht toenemen. Met een bekrachtiger kan je dus een grotere remcilinder gebruiken, en zo de pedaalslag verminderen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #54 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 23:43:51 »
en dan heb je nog te maken met wrijvingscoefficient van de remvoering tov de trommel . diameter trommel tov je wiel omtrek , oppervlakte remvoering ,raakvlak remvoering trommel .
wrijvingscoefficient band wegdek (hele erntige variabele )

 er zit meer achter je remmen dan je denkt . maar je moet ook zo denken ,onafgeveerde massa tov de afgeveerde massa , verschil moet zo groot mogelijk blijven (lees de onafgeveerde massa ,moet zo licht mogelijk blijven )ivm wegligging , standaard g40 remmerij is ernstig lichter dan een 280 corrado remmerij .

zolang je je wielen met je voetrem kunt blokkeren ,heb je geen grotere remmen nodig of krachtigere remmen .

grofweg is je auto in gewicht een 60/40 verdeelt en zul je voor de meeste remwerking nodig hebben
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #55 Gepost op: ma, 01 feb 2010, 23:45:02 »
-thumbsup-

Ik kan m volgen!

Grotere hoofdremcilinder verminderd de benodigde pedaalslag, maar doet de benodigde kracht toenemen. Met een bekrachtiger kan je dus een grotere remcilinder gebruiken, en zo de pedaalslag verminderen.



kijk jij vat hem als 1 van de weinigen  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #56 Gepost op: di, 02 feb 2010, 13:12:47 »
nou snap ik 'm weer, alleen zijn andere dingen nu ? geworden :D dat zal ik vanavond eens uitzoeken..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage

Offline nielsfeenstra

  • Non-Register lid
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • niels feenstra
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #58 Gepost op: zo, 22 aug 2010, 16:29:18 »

Audi

Audi 80 ( 81, 85, B2 89, 89Q, 8A, B3 8C, B4 )     - 08-78      - 01-96
Audi 90 (81, 85, B2, 89, 89Q, 8A, B3)      - 10-84      - 09-91
Audi Coupe (81,85, 89, 8B )          - 07-80      - 12-96   
Audi Quattro (85)             - 07-80    - 07-91
Audi Cabriolet ( 8G7, B4 )          - 05-91    - 08-00
100 en 100 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90
200 en 200 Avant ( 44, 44Q, C3 )      - 08-82      - 11-90

Fiat

Punto (176)               - 09-93      - 09-99
Punto Cabriolet ( 176C )         - 04-94      - 06-00
Punto Van (176L )            - 04-96    - 02-00
Tempra en Tempra SW (159)          - 03-90    - 08-97
Tipo (160)               - 07-87      - 04-95


Ford

Scorpio I en II ( GAE, GGE, GFR, GGR )       - 04-85      - 08-98
Sierra (GBC, BNC, GBG, GB4 )          - 08-82      - 02-93

Lancia

Y ( 840 A)               - 11-95      - 09-03

Volkswagen

Caddy II               - 11-95    - 01-04
COrrado                  - 08-87      - 12-95
Golf II, III en IV, Jetta en Vento (19E, 1H1)   - 08-83      - 06-02
Passat ( 32B, 3A2, 35i)          - 08-80      - 05-97
Polo Classic en Variant            - 11-95      - 09-01
Scirocco II (53B)            - 08-80      - 07-92


welke remklauwen van dit lijsten passen standaard op mijn polo veerpoot de sirocco dat weet ik maar welke nog meer
Rust is lighter than carbon fibre

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #59 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 21:13:42 »
Hoezo, is dat je wagenpark?  -nana-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen