Auteur Topic: vermogen afstellen  (gelezen 2142 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
vermogen afstellen
« Gepost op: di, 22 jul 2008, 21:15:11 »
leuk stukje van alfa90  forum :

echt zwaaaaaaar bizar zo'n rollenbank 

Het was er één van het zogeheten wervelstroomprincipe, dus een continu geremde bank!
Kijk, ik wilde dus weten of het mengsel bij een continue belasting in orde was ... doortrekken tot in het rooie voor een vermogensmeting is nu niet relevant en zeker niet aan te raden ook!! 

Maar zoals op de onderste pic wordt de bank ingesteld op 3700 rpm om hierbij de ontsteking te optimaliseren! Dit is een lang verhaal .. maar de korte versie luidt zo; het boeit hem niet of de voorontsteking 6, 8 of -8 graden is .. hij stelt de bank in op 3700 rpm en geeft daarbij volgas en meet het vermogen (@pic toen 50,6 kW) waarbij de bank actief meeremt om het toerental op 3700 rpm te houden. De energie die hij daarvoor gebruiken moet staat gelijk aan de energie die mijn motor moet opwekken!

Als hij hem vervolgens stil zet en de ontsteking verdraait en de test herhaalt zie je snel genoeg of @3700 rpm je meer vermogen hebt!! Zo ja ben je goed bezig en anders moet je misschien wel de andere kant op! Zodoende haalden we bij een latere test @3700 rpm ineens 53,9 kw! 3,3 kW meer! (Aan de wielen!!!) Gratis! 

Deze truc geeft je nog een goede indicatie m.b.t. het mengsel, want een hoger vermogen bij dezelfde omstandigheden (maar andere ontsteking) duidt kennelijk op een betere verbranding .. een mengsel wat de motor liever heeft !! Een beter mengsel is dus nooit een arm of rijk mengsel of een mengsel met pingelen! Want zodra een motor pingelt levert hij vermogen in! SUPER truc dus! 

LET WEL ... dat vermogen @3700 rpm van 53,9kW zegt niets over het krukas vermogen bij zijn maximale toerental !! De formule voor het vermogen is er namelijk één met het koppel en het toerental er in. Zolang het toerental stijgt, stijgt je vermogen, totdat je koppel zakt, dan zakt je vermogen ook. Dus bij 3700 rpm kan ik nooit de fabrieksopgaaf van 128pk halen .. ten eerste omdat dat aan de krukas is en deze meting is er één aan de wielen .. en het toerental ligt lager!

 einde copy paste
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: vermogen afstellen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 27 jul 2008, 11:59:38 »
Goed verhaal   -gert-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: vermogen afstellen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 27 jul 2008, 17:54:02 »
dus wat wil je nu echt zeggen  ??

dat je er geen bal van snapt ?
 dat kan verhaal is wat moeilijk .
 je zet de bank vast op een gefixeerd toerental . je laat de motor volop werken in dit toerental en hier stel je dus je mengsel op in en je ontsteking (zie het als volgas tegen een steile heuvel aanrijden
« Laatst bewerkt op: zo, 27 jul 2008, 21:28:24 door Serge »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: vermogen afstellen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 27 jul 2008, 23:02:33 »
Ik wil ermee zeggen dat ik precies snap wat er bedoeld wordt maar het me niet bijzonder in de oren klinkt.. eerder logisch.

Je stelt je auto perfect af bij het toerental dat je vooraf bepaald, dat is ideaal maar ik zie niet in dat dat zo uniek is. Misschien dat het wel het geval is maar ik me dat niet besef omdat ik geen ervaring heb met vermogensbanken.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: vermogen afstellen
« Reactie #4 Gepost op: zo, 27 jul 2008, 23:07:48 »
90% van de gevallen wordt de run gedaan over het hele toerengebied tot de motor inkakt aan vermogen .hierop wordt de motor afgesteld aan eindvermogen en optimaal koppel (deze is enkelt optimaal als de curve waterpas is ,of oplopende koppelcurve )
maar optimaal vermogen afstellen is eigenlijk het mooiste voor een daily auto ,waarop je dus de bank instelt op een vast toerental
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: vermogen afstellen
« Reactie #5 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 10:09:39 »
Aha, dan snap ik nu waarom het bijzonder is. Zelfs als je geen daily derop knalt is het sowieso interessant om te zien wat je auto bij een gefixeerd toerental doet (volgas). Als m'n wagentje af is zou ik hem ook wel willen afstellen op zo'n manier maar ik denk dat dat te duur wordt.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: vermogen afstellen
« Reactie #6 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 11:32:20 »
Normaal gezien gaat t auto op de bank om het vermogen te meten: Vermogensbank.

Maar, dat is géén afstellen! Wat wil je afstellen in 1 run? Precies: niets.
Hoe je op een bank afsteld, daar heb ik nooit over na gedacht, maar bovenstaand verhaal is in iedergeval duidelijk: Last verhogen, terwijl geleverde vermogen verhoogd wordt: 't is net alsof je een steeds stijler wordende helling op rijdt, en probeert de snelheid vast te houden.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: vermogen afstellen
« Reactie #7 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 19:11:58 »
zeer leuk voor een g40 diesel  -ja-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline hajong

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
Re: vermogen afstellen
« Reactie #8 Gepost op: ma, 28 jul 2008, 21:48:52 »
Eehhm, ergens klopt er hier iets niet helemaal. Onze Alfisti heeft zijn 90 op 3700 tpm laten draaien waarop de bank een tegenkracht (koppel) genereert dat even groot is als het vermogen dat de wagen levert. Oke, duidelijk.
Maar wat er volgens mij niet helemaal klopt is dat je ontsteking niet op 1 toerental goed af te stellen is voor het hele verloop van stationair tot max tpm. Hij heeft z'n (voor)ontsteking nu perfect staan voor 3700 tpm, maar zodra hij hogere rpm gaat draaien, is het ontstekingstijstip ook weer anders. (plus nog een x aantal andere variabelen die dit bepalen).
Wat ik wil zeggen is dat je er volgens mij beter voor kunt zorgen dat je onstekening bij stationair (dus zonder extra vervroeging) goed staat. 
Auch mit 40 PS kommen wir da!