Omdat de toek toek toch wel errugh weinig kilometers maakte, en al heeeel lang op een beurtje wachtte, dacht ik 'm voor de Essen Motorshow eens klaar te maken...
Helaas, pindaboter....
Here's the story,. wel zo makkelijk om eventueel te zoeken naar 't probleem..
Vorige week maandagavond dus beurtje gegeven:
-Olie (10W40)
-Olie filter (fram)
-Bougies (NGK '1 pits' ( warmte 6 gloof ik)
-Benzinefilter
-Puntjes laten stelken (marcel)
-Kleppen gesteld (zelluf)
-co/stationair gesteld (marcel)
Op de heenweg (voor 't beurtje) haalde ie nog 150 per uur
Op de terugweg (klussen in Veenendaal) hield ie ineens in boven de 110 per uur. Daarvoor was me niets opgevallen (binnendoor, wisselende belasting, wisselende snelheden).
het 'inhouden' hield in dat ie terug zakte naar +/- 80 per uur (niet fijn op de snelweg).
Auto aan de kant, stop, starten lopen, en weer gaan.. toen ie weer richting de 110 ging, begon ie weer...
dacht eerste aan een bevroren carburateur: vochtig weer, niet al te warm, slangen van luchtfilter waren los geweest etc; Op parkeerplaats gecontroleerd: was allemaal in orde leek 't. Rustig naar huis gereden (100 per uur) ging goed.
Dinsdag heen en terug naar werk: No Problemo (geen snelweg).
Dus woensdag 'blij dat ik rij' hop naar Essen. Niet dus. Voor diegene die mee zijn geweest: inderdaad: boven de 110 per uur 'sterft' de motor... De brandstofpomp leek niet voldoende opbrengst te hebben...
Gisteren avond... brandstofpomp vervangen; die werkt, en lijkt voldoende opbrengst te hebben.. Fijn, naar huis, en wat denken jullie? Precies, bij 110 hield ie 't voor gezien: houd in, en max snelheid daalt naar 80 (bij volgas).. ff 'rust' en je kunt weer (economisch) terug naar '100' per uur (dat houd ie wel makkelijk vol.
(De oude pomp bleek overigens ook niet kapot te zijn).
Wat kan het zijn?
De optie van 'carburateur' lijkt mij eigenlijk niet echt normaal: VOOR het beurtje liep ie nog 150... NA het beurtje (niets aan carb veranderd) dus niet meer.
De Toek rijd dan wel niet zo heel veel, maar 1 keer per 2 a 3 weken start k m wel (en doe ff een blokje om ofzo), dus een uitgedroogde (kristalletjes) carb lijkt me niet. De vlotter KAN natuurlijk niet goed meer werken.. alle opties open.. ..
Maar: ik denk toch dat er iets tijdens 't beurtje gebeurd is waardoor ie dit gedrag vertoond..
Wat kan 't zijn?? Ben best bereid 'rucksichtloss' spul te gaan vervangen, maar doe t liever met een gedachte erachter..
(overigens, compleet los hiervan: de 1043 cc GL heeft er nu ruim 2 ton opzitten en begint behoorlijk te blazen door de carterventilatie; revisie volgt waarschijnlijk begin volgend jaar... meteen maar 't binnenwerk van een 1300 erin zetten (met 34'er carb), of op 1043cc of pure polo power houden?)
meer hierover in de projecten sectie?
)