Auteur Topic: Distributieriem  (gelezen 2714 keer)

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #15 Gepost op: di, 06 jul 2010, 13:19:50 »
Inmiddels erachter dat ik de riem iets te straks had gesteld. Pomp maakte een beetje vreemd geluid. Riem wat minder strak gezet en nu klinkt het normaal. Helaas wel geconstateerd dat de stofhoes van het stuurhuis gescheurd is en dat er wat speling op zit. Nog niet klaar met sleutelen dus.....

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #16 Gepost op: zo, 16 okt 2011, 14:09:03 »
hehe eindelijk de dist.riem vervangen en de waterpomp. Distributieriem had al aardig wat haarscheurtjes in de buitenkant en op de waterpomp voelde ik iets speling en een raargeluid tijdens het ronddraaien. Dus niks te vroeg denk ik. Je komt er idd wat lastig bij maar het is te doen. Om de poli eraf te krijgen idd de motorsteunen even los gehaald en de motor iets gewipt totdat ik hem tussenuit kreeg. Goeie tip! Waterpomp ertussen uit gekregen door hem met de plastickap en al omhoog te draaien.

Zo. Even oud topic ophalen..
Ik moet ook de waterpomp uitwisselen. Koelvloeistof druppelt er langzaam uit..
Heb nog wel wat aanvullende vragen na bovenstaand uitgebreid door te lezen. Moet je de spanning nog van de riem halen tijdens demonteren? Zoja, hoe moet dat?
Waar zitten de 3 bouten om de waterpomp te lossen? Hoe breng je de riem vervolgens weer op spanning? De olving-vraagbaak is erg summier in het geven van info hierover..
 

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Distributieriem
« Reactie #17 Gepost op: zo, 16 okt 2011, 14:16:46 »
Riem kon ik er gewoon (met enige inspanning) afduwen, en de bouten van de pomp zitten gewoon op de zijkant. Door he draaien van de pomp voor je de spanning op.

succes met de  -klus-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #18 Gepost op: zo, 11 dec 2011, 17:34:12 »
Zo, na lange tijd eindelijk weer bij de polo geweest. Nu maar eens aan die klotewaterpomp bezig. Om er ook maar enigzins bij te kunnen heb ik aan de bovenzijde het luchtfilterhuis en de inlaat compleet verwijderd, aan de onderzijde de 2 motorsteunen losgemaakt zodat het blok iets opgeschoven kan worden. Nu lijkt het me wijs om het nokkenastandwiel te verwijderen zodat de ditributiekap eraf kan. De onderste kap gaat er neem ik aan af, zodra de krukaspoelie verwijderd is. Dan moeten er 3 bouten op de waterpomp gelost worden. Waar zitten die bouten? Achter de distributiekap? Momenteel zie ik namelijk helemaal niet hoe de waterpomp bevestigd is.. wat een pokkeklus..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Distributieriem
« Reactie #19 Gepost op: zo, 11 dec 2011, 19:32:28 »
Achterkant dis.kap hoeft volgens mij niet perse eraf om waterpomp te wisselen, maar werkt wel makkelijker.
3 boutjes waterpomp zitten door dezelfde dis.kap: kleine ratel met iets langere dop is een must:
onderste en achterste zijn moeilijk te bereiken.
Onderste dis.kapje mot eraf ja: krukaspouly (4 inbusjes, bereikbaar via gat door wielkast) eraf
en hopen dat je h'm langs de grote krukasbout krijgt: motorsteun loshalen kan ruimte bieden.
(andere mogelijkheid is krukastandwiel loshalen.....maar die wil nog welles 'beetje' vast zitten...)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #20 Gepost op: za, 12 mei 2012, 21:57:05 »
Nokkenastandwiel eraf: dan kan 't achterste deel van de dis.kap er ook af
en heb je alle ruimte om de waterpomp te wisselen

Even oud topic uit de sloot trekken:
Kan ik de cilinderkop verwijderen met nokkenas+tandwiel en distributiekap er nog aan? Het nokkenastandwiel is door de vorige eigenaar zo vast gedraaid dat zelfs 2 weken baden in kruipolie en een luchtsleutel nog niet tot het gewenste resultaat leidt. Daarom wil ik de kop nu uitwisselen voor een ander die nog op schap staat.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Distributieriem
« Reactie #21 Gepost op: za, 12 mei 2012, 23:29:13 »
Even oud topic uit de sloot trekken:
Kan ik de cilinderkop verwijderen met nokkenas+tandwiel en distributiekap er nog aan? Het nokkenastandwiel is door de vorige eigenaar zo vast gedraaid dat zelfs 2 weken baden in kruipolie en een luchtsleutel nog niet tot het gewenste resultaat leidt. Daarom wil ik de kop nu uitwisselen voor een ander die nog op schap staat.


ja en nee.

in principe kan alles blijven zitten maar dan moet je de kap slopen.
die zit namelijk zowel onder als boven vast dus die die moet je overbreken of zoiets.


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Distributieriem
« Reactie #22 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 00:01:38 »
Dis.kap en waterpomp is wellicht wat lastig:
weet zo ff niet of je de waterpomp kunt verwijderen als de dis.kap nog om de nokkenas zit.
Och: in 't ergste gevel heel 't spul tegelijkertijd eraf trekken, incl. waterpomp.

Maaruh: tool maken om nokkenastandwiel te blokkeren & verlengde sleutel/ratel erop:
naar mijn ervaring sterker dan simpele luchttol.

Stomme bout is dom stukkie metaal => wij winnen 't van domme dingen -klus- -ja-

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #23 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 08:51:55 »
Even denken hoor.. de bovenste achterste distributiekap zit sowieso vast met 3 boutjes in de kop en vast met het nokkenastandwiel. De waterpomp zit toch juist voor de onderste distributiekap, of is dit 1 geheel?

Resume: naar mijn idee dus 3 boutjes uit de kop halen, kop vrijmaken van in- en uitlaat en de kop er met nokkenas en tandwiel en distributiekap er in 1 geheel afhalen, of is dat te simpel gedacht?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Distributieriem
« Reactie #24 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 09:27:44 »
ja, kan. maar dan moet de kap onder ook helemaal los zijn en dus volgens mijn krukastandwiel los.

lekker klusje.

volgens mij kun je beter 'volhouden' zoals Sjon aangeeft.
Daarbij niet rusten op luchtdruk.
Soms werkt domme kracht met een grote 'krachtarm' (lees, niet een ratel maar iets langers) beter.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #25 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 13:03:27 »
Dis.kap en waterpomp is wellicht wat lastig:
weet zo ff niet of je de waterpomp kunt verwijderen als de dis.kap nog om de nokkenas zit.
Och: in 't ergste gevel heel 't spul tegelijkertijd eraf trekken, incl. waterpomp.

Maaruh: tool maken om nokkenastandwiel te blokkeren & verlengde sleutel/ratel erop:
naar mijn ervaring sterker dan simpele luchttol.

Stomme bout is dom stukkie metaal => wij winnen 't van domme dingen -klus- -ja-

Toch maar proberen om eerst de onderste distrikap en dus de waterpomp ook te verwijderen. Hiervoor moet de krukaspoelie verwijderd worden. Dat is dus 4x inbusboutjes lossen (pff die zitten vast) en ook de centrale bout op de poelie? Is er nog een truukje om die los te krijgen, want als je kracht zet draait uiteraard de krukas mee. Ik neem aan dat als die bout los is, dat je de poelie zo los kan wippen?

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Distributieriem
« Reactie #26 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 13:37:38 »
In het ergste geval sloop je gewoon de achterste van de bovenste diskappen en haal je een andere op de sloop.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #27 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 17:19:03 »
In het ergste geval sloop je gewoon de achterste van de bovenste diskappen en haal je een andere op de sloop.

Slopen of niet, dan moet de boel alsnog los om de nieuwe kap te monteren.
Even terugkomen op de krukaspoelie. Ik lees net op het forum dat je om die te lossen alleen de 4 inbusjes los moeten, de centrale moer kan blijven zitten? Wip je de poelie dan daar zo overheen? De 4 inbusjes zijn los, maar ik heb niet echt het idee dat de poelie er makkelijk af te nemen is. Zijn er tips&tricks in deze?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Distributieriem
« Reactie #28 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 17:51:39 »
Verschilt per Polo: krukaspouly wil niet altijd langs de bout van 't krukastandwiel....tikkie weinig ruimte langs kokerbalk...
Motivatie-ijzer helpt / motorsteun los & motor omhoog of omlaag kan ook.

Maar ja => je valt van de drup in de regen.
Alleen omdat je die bout van 't nokkenastandwiel nog niet los hebt......

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #29 Gepost op: zo, 13 mei 2012, 19:13:55 »
Verschilt per Polo: krukaspouly wil niet altijd langs de bout van 't krukastandwiel....tikkie weinig ruimte langs kokerbalk...
Motivatie-ijzer helpt / motorsteun los & motor omhoog of omlaag kan ook.

Maar ja => je valt van de drup in de regen.
Alleen omdat je die bout van 't nokkenastandwiel nog niet los hebt......

Inderdaad... van de regen in de drup.. spul is door de vorige eigenaar al eens losgehaald omdat de distributie reeds vervangen was. Echter, het hele zaakje is bij het terugbouwen allemaal veeeeel te vast gezet. De reden dat ik er weer mee bezig ben is omdat het onderblok, met name de dynamo zwart ziet van de olie en vettigheid. Ook de d-riem is vettig van de olie --> vind ie niet lekker.. misschien is het te vast zetten van div. bouten ook wel de reden dattie ergens olie lekt. Voor het losnemen van de bout van het nokkenastandwiel heb ik alle opties al zo'n beetje gehad.