Auteur Topic: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi  (gelezen 5835 keer)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #45 Gepost op: do, 30 okt 2008, 08:16:19 »
In een golfje niet maar in deze een heel stuk . 136 PK is al niet ruimbemeten voor een auto van dit gewicht .
Leuk om mee te cruisen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #46 Gepost op: do, 30 okt 2008, 08:17:06 »
Iemand een mening over deze witte slee? KLIK
Wel aan de prijzige kant, maar lage km stand en een leuke 5 cilinder met injectie (oudere types hebben carb)...




Ow, @ Mod: misschien dat dit topic ergens anders beter op z'n plaats is. Gaat allang niet meer over het verbruik van een HH.  -gert-

Dit is wel K-jetronic injectie.. Niet het meest onderhoudsvriendelijke systeem. Zeker als je gas in gaat bouwen kan je dat net zo goed doen bij een ouderwetse carburateur.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #47 Gepost op: do, 30 okt 2008, 08:55:50 »
Dit is wel K-jetronic injectie.. Niet het meest onderhoudsvriendelijke systeem.
Hmm.. ergens meer info? Niet meest onderhoudsvriendelijk als in "gaat vaak kapot" = duur? Want das dus net niet de bedoeling.  -gert-

En met zo'n wagen een sprintje winnen hoeft van mij ook niet zo nodig. Van wat ik aan prestaties zag, zit hij ergens tussen de 10 en 12 sec. naar de honderd: rap zat.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #48 Gepost op: do, 30 okt 2008, 09:10:03 »
Het werkt prima hoor -ja-, maar het is een mechanische injectie met een brandstofverdeler en apart koudestartsysteem, vollast/deellast schakelaars, bimetaaltjes etc. Vrij complex qua bouwwijze. De druk moet constant blijven (5-6 bar) door de brandstofpomp en drukaccumulator.. Ga zo maar door.  1 foutje in heel de keten en dat kan je heel wat zoekwerk/geld kosten. Info over het systeem;
http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf

Het gaat niet heel vaak stuk, maar het kan een "pain in te ass" zijn. Dit zelfde systeem zat ook op de eerste types GTI. Bij een oudere auto zou ik liever een simpele carb hebben. Qua onderdelen veel minder complex en qua risico op falen ook veiliger. Vooral bij een oudere auto zou ik liever een motor hebben met simpele techniek.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #49 Gepost op: do, 30 okt 2008, 09:28:33 »
@Merijn: dude_lange & ik zijn nog steeds bezig om z'n 924 koudestartprobleem te lokaliseren -wanker-
(oke: wel heel erg parttime, aangezien dude weinig aanwezig is in de schuur)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #50 Gepost op: vr, 31 okt 2008, 01:05:05 »
K-Jetronic inderdaad ook heel veel geleverd in de VW Golf I (EV/EG-motor).
In een ander topic heb ik een link gegeven voor gas-inbouw dmv Megasquirt, benoemde specifiek K-Jetronic als motoren waar deze installatie op getest is en ideaal voor is?!
Ik zou er niet bang voor zijn, ken ook gevallen van 25+ auto's met carb waarvoor geen carb('s/delen) meer te krijgen/vinden zijn...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #51 Gepost op: vr, 31 okt 2008, 08:25:06 »
Binnen de VAG groep is het verkrijgen van onderdelen van de carburateurs geen probleem.

De K-jetronic staat wel bekend om zijn complexiteit en daarmee lastig te bepalen waar de oorzaak van een probleem ligt. Een vriend van mij heeft daarom laatst zijn 1.8 motor (EV) vervangen door een monopoint injectieblok, omdat zijn zusje er elke keer weer problemen mee had.

Als het werkt is het een prima systeem. Ach, dat is eigenlijk altijd zo bij oude auto's ;) -uitlachen- :D :D ONderhoudshistorie is belangrijker om te weten
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #52 Gepost op: vr, 31 okt 2008, 09:54:49 »
In een ander topic heb ik een link gegeven voor gas-inbouw dmv Megasquirt, benoemde specifiek K-Jetronic als motoren waar deze installatie op getest is en ideaal voor is?!
Had ik gezien, en zojuist een mailtje de deur uitgedaan met wat vragen.
Denk dat ik morgenochtend even bij die witte ga kijken. Bedrijf waar hij staat heeft nog een aantal interessante auto's, dus gewoon even neuzen.  :)

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #53 Gepost op: vr, 31 okt 2008, 21:49:50 »
Had ik gezien, en zojuist een mailtje de deur uitgedaan met wat vragen.
Snelle reactie:

Citaat van: BS AutoTune
Ha Merijn,
Nee hoor, ik bouw ook volledige installaties in. Ik heb toevallig net
een Audi A6 uit 1994 omgebouwd. Deze liep op KE-jettronic. een vrij
zware auto voor die motor (2,3 liter 5 cilinder). De grote grap was dat
ze op LPG vlotter liep dan op benzine (is vaak het geval). De K-jet is
een erg gevoelig systeem. Een gasmengstuk is not-done op deze motor. Je
zal backfires krijgen. Op een L-jet zou je een "regulier" LPG injectie
systeem kunnen zetten, MAAR... Deze zal alle fouten van het benzine
systeem overnemen. En bij auto's op die leeftijd is het vaak een drama.
Mijn systeem werkt autonoom en heeft daar geen last van.

De complete inbouw is redelijk speciaal en is vergelijkbaar met een G3
installatie met een beetje extra. Hou rekening met een 3000 euro. Dat is
een ruime schatting.

Ik hoor graag van je, kom anders eens langs in Beneden Leeuwen. Dan kan
je op mijn demo-boardje zien wat het nou precies is. Ik heb de meeste
zaterdagen de deuren open voor klanten (doordeweeks niet, anders komen
de auto's van mijn klanten nooit af...).

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Jeroen Bosma

3000 euro gaat me toch wel wat te ver..  -gert-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #54 Gepost op: vr, 31 okt 2008, 22:06:19 »
Dat moet je tegen hém zeggen?! -gert- :D
Tja, een standaard-systeem kost je al snel (vanaf) € 1500, een op maat gemaakt systeem zal niet snel onder de € 2250 zitten. Gezien zijn snelle respons, en zijn manier van formuleren zou je 'm toch wel tot die € 2250 moeten kunnen afdingen?!
Het feit dat hij aangeeft zelf net een Audi met precies dezelfde motor (toch?) als jouw beoogde potentiële slee te hebben gedaan geeft je meteen een mooi argument dat-ie aan research/afstellen niet veel tijd kwijt zal zijn?! -dunno-

Wil je het écht low-budget, kies dan inderdaad voor een carb-auto, en koop een zelfbouw-systeem van rond de € 600. Ben je wel enige tijd zoet met inbouwen, moet je zélf afstellen, laten keuren bij RDW (die extra kritisch zijn over zelfbouw), en zit je uiteindelijk met betrouwbaarheid en de vraag wie je daarvoor verantwoordelijk kunt houden (jezelf)? Met voldoende zelfvertrouwen is de laatste keus natuurlijk voldoende, alle beetjes extra zekerheid kun je kopen, maar kosten geld... -ja-
« Laatst bewerkt op: vr, 31 okt 2008, 22:08:40 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #55 Gepost op: za, 01 nov 2008, 01:10:52 »
Gezien mijn geweldig technische achtergrond ( -wanker-) zie ik t niet zitten om met een brandstofsysteem te gaan lopen klooien. Laat ik dan liever aan de wat meer geleerde mensen onder ons over.  -uitlachen-

Grootste punt is dat ik ook vooral zelf er nog niet uit ben wat t moet worden. Alle opties kosten geld, moet alleen nog bedenken welke ik wil en hoeveel ik er voor over heb.  -gert- Ibi is een betrouwbare, comfortabele en snelle daily, maar gooi daarme grof gerekend minimaal zo'n 100 euro per maand 'over de balk' zonder ook maar een meter te rijden. Mijn economische achtergrond zegt dan dat dat efficiënter moet kunnen. (die 100 euro stop ik liever in de Derby   -naughty-)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #56 Gepost op: za, 01 nov 2008, 17:19:21 »
stel jezelf vooral de vraag hoe veel je bij moet investeren.

De 100 is wegenbelasting neem ik aan
Als de nieuwe geen wegenbelasting kost (mooiste situatie) dan ben je als je 3000 extra investeert toch echt 30 maanden aan het 'afschrijven'.
Bij een overstap van diesel naar gas levert dat dan ook nog per km winst op.

Op zich allemaal best eenvoudig te berekenen, ik stelde mezelf daarbij de vraag hoeveel ik bereid was om te investeren (dwz. hoe lang was ik bereid om te wachten tot het me geld ging opleveren)

Hieruit kwam een bedrag. Vandaar kun je gaan kijken wat je mogelijkheden zijn met dat investeringsbedrag.
Als het na een half jaar namelijk al geld op moet gaan leveren zijn je keuzes nogal beperkt.

Wil de formule wel eens in excel knallen als je dat wilt, maar het lijkt me op zich niet zo'n probleem om dit zo te berekenen.

Succes met de keuzes in ieder geval  -thumbsup-
Blijft altijd lastig




Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #57 Gepost op: za, 01 nov 2008, 18:09:09 »
Tja, ik reken nu gewoon heel simpel wat de Ibi kost en wat een Audi / Jetta zou kosten. Daarbij uitgaande van de vaste kosten + een jaarkilometrage/verbruik. Als ik de prijzen zo bekijk, zou ik bij diverse opties met een investering van 0 weg moeten kunnen komen en is het van begin af aan "winst".  :D

Van wat ik tot nu toe heb gerekend, levert een Golf / Jetta 1 diesel de grootste besparing op, aangezien daar geen extra kosten (LPG inbouw) bijkomen. Plus dat ze redelijk vriendelijk geprijst zijn, t.o.v. wat ik verwacht terug te kunnen vangen van de Ibi.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #58 Gepost op: zo, 02 nov 2008, 18:24:42 »
Weer stof tot nadenken.. Vanmiddag even een stukje getoerd in een Golf 1 diesel (thnx Mark! Was gezellig. -thumbsup-) en dat voldoet voor mijn woon-werk afstand naar mijn idee prima. Langere ritten zal misschien iets minder zijn, maar zo heel vaak komt dat toch niet meer voor...

Twijfel is dan alleen nog tussen Golf of Jetta. Jetta: meer ruimte, Golf: ruimer aanbod... Heb van beide een mooi exemplaar zien staan, met elk zo z'n plus en minpuntjes, maar eerst eens kijken of ik de Ibi kwijt kan raken.  -wanker-

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
« Reactie #59 Gepost op: wo, 05 nov 2008, 11:38:03 »
Klassiek&Techniek heeft toevallig een artikeltje over de Audi 100 (type44) deze maand.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din