Auteur Topic: 2 rare problemen  (gelezen 940 keer)

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
2 rare problemen
« Gepost op: zo, 14 jan 2007, 05:20:31 »
Ik heb momenteel 2 rare problemen waar ik graag van af wil met/aan m`n Classic.

Het ene is onlangs begonnen, ongeveer een week nadat ik m`n koppeling vervangen heb.
Het lijkt eigenlijk alsof de koppelingskabel geknikt is ofzo.
Een hele rare knak als je het pedaal intrapt....maar het rare is, dat hij het eigenlijk pas begint te doen als hij echt warm aan het worden is  -gert-

Zal maandag eerst een andere koppelingskabel ophalen en die erin zetten.....

Heeft iemand hier al eerder zo`n soort probleem gehad, maar wat niet bij de koppelingskabel weg te komen?

Andere probleem is naar mijn denken een massaprobleem. Bij rijden in het donker valt het echt goed op, dan gaan mijn koplampen regelmatig ( lees vaak ) op en neer in de lichtsterkte.

Dennis heeft me gisteren een paar massa-punten laten zien die ik morgen ga schoonmaken. Denk ook dat ik er maar meteen nieuwe kabels aan ga zetten.

Als dit het niet is wat zou het kunnen zijn? Slechte dynamo? Laadt wel gewoon goed bij, nooit last van een lege accu. Maar op de momenten dat ik lichtval heb knippert het acculampje wel soms.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
2 rare problemen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 08:38:39 »
Andere probleem is naar mijn denken een massaprobleem. Bij rijden in het donker valt het echt goed op, dan gaan mijn koplampen regelmatig ( lees vaak ) op en neer in de lichtsterkte.

Als dit het niet is wat zou het kunnen zijn? Slechte dynamo? Laadt wel gewoon goed bij, nooit last van een lege accu. Maar op de momenten dat ik lichtval heb knippert het acculampje wel soms.

Als de koolborstels aan het slijten zijn... en in gesleten raken op de  sleepringen, dan laadt de boel nog wel 'redelijk of zelfs gewoon goed' op.

Maar als de dynamo uitvalt, dan merk je dat wel direct aan de sterkte van de verlichting: Als de dynamo (om wat voor reden dan ook) even aan het 'wellus/nietussen' is, merk je dat direct aan het licht buiten.

Massapunten goed schoonmaken, is 1. Koolborstels (is 1 geheel met de spanningsregelaar) is 2. Dynamo revisie (sleepringen vervangen) is 3.

Als 1 niet helpt, dan helpt 2 waarschijnlijk wel. Knipperende laadstroomlampje duidt in de meeste gevallen toch echt op versleten koolborstels.

Als de dynamo gewoon echt aan z'n eind is, kan je (laten) reviseren maar je kunt er dan ook voor kiezen er gewoon een andere op te zetten.




Overigens: het hoeft niet zo te zijn dat de dynamo juist NIET laadt, het kan ook zo zijn dat de spanningsregelaar zelf stuk is. Het voltage wordt dan niet meer afgeregeld op 14,4 volt, maar slingert gewoon door tot 16 Volt of misschien nog wel meer.
Been There Done That, en reken maar dat 't dan in grote rijdende disco bar wordt! :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
2 rare problemen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 11:42:12 »
Het ene is onlangs begonnen, ongeveer een week nadat ik m`n koppeling vervangen heb.
Het lijkt eigenlijk alsof de koppelingskabel geknikt is ofzo.
Een hele rare knak als je het pedaal intrapt....maar het rare is, dat hij het eigenlijk pas begint te doen als hij echt warm aan het worden is  -gert-

Misschien een slijtplek op de glijbus waar 't druklager overheen gaat...... -dunno-

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
2 rare problemen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 14:26:02 »
Bedankt allebei!!!

@ Jaap: Wat zou ongeveer een revisie kosten van een dynamo van een HB motor? Of eventueel een andere?

@ Sjon: Zou de warmte van de motor daar effect op hebben dan?
Toen ik de bak er af had, en het nieuwe druklager erin had gezet, liep het allemaal heel soepel en makkelijk. Ook nieuw vet erin gedaan zoals het hoort.
Zal morgen eerst maar eens een andere koppelingskabel halen.....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
2 rare problemen
« Reactie #4 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 15:08:54 »
Revisie: Een Remy/Dra dynamo (ruil dynamo) komt op ongeveer 100 tot 200 euro (35A / 65A)

Sloop: voor 25 euri heb je een passende :)

Maar: je kunt ook eerste alleen de spanningsregelaar vervangen: daar hoeft de dynamo niet eens voor los: Kost je nog geen 2 tientjes, en 't zijn maar 2 schoefjes..

Controleer ook even je V-snaar :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
2 rare problemen
« Reactie #5 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 17:42:11 »
Zijn er nog dingen waarbij ik dan moet opletten Jaap?

Of is het een kwestie van naar de Brezan gaan en vragen om een spanningsregelaar voor een Polo Classic uit 1983?  :D

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
2 rare problemen
« Reactie #6 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 20:16:38 »
Maak ook even de contacten schoon van de kabel die van de dyanmo via de startmotor naar de accu loopt.

Dynamo was toch nagemeten en in prima staat bevonden?  -dunno-

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
2 rare problemen
« Reactie #7 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 21:27:39 »
Ja zal morgen die kabel en massapunten schoonmaken Dennis.

En de dynamo heb ik hier bij de garage door laten meten en laadt dus goed.
Maar zoals Jaap het zegt kan het dus zijn dat hij goed laadt, en toch niet 100% in orde is door versleten koolborstels enzo.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
2 rare problemen
« Reactie #8 Gepost op: zo, 14 jan 2007, 23:05:44 »
Vandaar m'n 1)  2)  3)

1-> Massa schoonmaken: kost niets.

1b -> spanningsregelaar / koolborstels visueel inspecteren (kost nog steeds niets)

2-> Spanningsregelaar vernieuwen; kost iets, maar niet veel.

3-> Revisie dynamo; kost een boel.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Malloot

  • Non-Register lid
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
  • Jan Joost Pil
2 rare problemen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 17 jan 2007, 20:51:30 »
Jan Joost is blij  :D

Jan Joost heeft vandaag een probleem opgelost.

Jan Joost heeft vandaag namelijk zijn spanningsregelaar vervangen en Jan Joost heeft toen maar meteen nieuwe koolstaafjes erin laten zetten.

Jan Joost heeft nu 1 van de 2 problemen opgelost  -thumbsup-

Goed genoeg onzin....

Heb ook een andere koppelingskabel gehaald vandaag, zal die er morgen in gaan zetten om te kijken of mijn andere probleem ( wat me meer zorgen baadt ) ook te verhelpen is.

 -nana-

Bedankt allemaal weer voor de goede tips  -thumbsup-