Auteur Topic: Beest?? in mijn uitlaat...  (gelezen 2830 keer)

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
Beest?? in mijn uitlaat...
« Gepost op: ma, 01 dec 2008, 23:16:56 »
Mijn polo bokte en schokte enorm. Warm, koud, en zijn 1,2,3 of 4 maakt niet uit. Kijk ik onder de motorkap, is het rubberslangetje op mijn kleppendeksel gescheurd en helemaal poreus. En nu komt het, uit mijn uitlaat kwam allemaal haar van 40 cm. Een deel heb ik eruit getrokken, maar er zit volgens mij nog veel meer in. Het lijkt wel of iemand een pruik in mijn uitlaat heeft gestopt, of kan dit ergens anders vandaan komen (issolatie ofzo?)

Vraag: hoe haal ik dit eruit of moet ik de hele pot eraf halen?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #1 Gepost op: ma, 01 dec 2008, 23:20:38 »
je dempervulling is losgekomen en heeft je uitlaat verstopt. Ik denk dat het tijd is om de achterdemper te vervangen.

Jij hebt een HK met pierburg carb? Ik heb geen rubberslang op mijn kleppendeksel zitten -dunno- en heb ook een HK.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #2 Gepost op: di, 02 dec 2008, 00:12:22 »
nee klopt, dit is van de polo van mijn moeder, ff kijken, dat is een MH/NZ/2G/AAV met een KAT. volgens de gegevens

Maar het kan dus zo zijn dat het uit de demper zelf komt, hmmm, raar verhaal, maargoed, ik kan er nu niet mee rijden....

ff nieuwe bestellen dus....

iig bedankt
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #3 Gepost op: di, 02 dec 2008, 07:54:16 »
haar/wollig spul uit de uitlaat kan alleen maar dempingswol zijn dat losgekomen is. Rubberen slangen die verrot zijn zou ik direct vervangen. Dit is dan de carterontluchting vanaf 't klepdeksel. Als deze lekt, krijg je valse lucht via deze slang.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #4 Gepost op: di, 02 dec 2008, 08:51:44 »
Verwarrend : in je onderschrift staat HK en je praat over 'mijn' polo.........maar goed:
dat is een MH/NZ/2G/AAV met een KAT. volgens de gegevens
Volgens de weetikveel welke site die ik niet vertrouw en genoemde motorcodes is veelzijdig, zeg maar.
Bouwjaar? Carb (braadpanfilter polo2)/monopoint (braadpanfilter polo2f)/multipoint (vierkant luchtfilter)?

Lekke kleppendekselontluchting heeft alleen invloed bij een multipoint.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #5 Gepost op: di, 02 dec 2008, 15:15:36 »
Lek kleppendeksel ontluchting is nooit goed, dus vervangen die slang.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #6 Gepost op: di, 02 dec 2008, 17:32:27 »
yep, 4kant luchtfilter,
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #7 Gepost op: di, 02 dec 2008, 17:45:20 »
Lek kleppendeksel ontluchting is nooit goed, dus vervangen die slang.
Bij een carb of monopoint maakt 't voor de motorloop geen kont uit of ie lek is of niet.
Maar idd: extra oliedamp/lucht en hoe zal 't onderin bij carterventilatie eruit zien?

yep, 4kant luchtfilter,
In dat geval zal 't vermoedelijk een NZ multipoint zijn:
Als er ergens na de luchtmassameter ergens een lek in 't traject zit,
loopt ie niet lekker.........kleppendekselontluchting herstellen dus.

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #8 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 11:50:28 »
Slang is weer heel, motor bokt nu veel minder. Gister 6 meter draad uit mijn uitlaat, het einde is inzicht....
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #9 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 13:29:51 »
Slang is weer heel, motor bokt nu veel minder. Gister 6 meter draad uit mijn uitlaat, het einde is inzicht....

Alweer JOUW uitlaat?  -gert-

Maar de optie in je handtekening is wel een goeie.. dat zouden meer mensen moeten doen!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #10 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 14:18:47 »
Slang is weer heel, motor bokt nu veel minder.

Goh, volgens Sjon zou dit niet mogelijk zijn. -nana-


Lekke kleppendekselontluchting heeft alleen invloed bij een multipoint.

@Sjon, ik had bij mijn aav ook een ontluchtingsslang die nog wel eens loskwam. Merkte ik direct doordat de motor bij optrekken begon te bokken. Hoe verklaar je dat?
Elke manier van valse lucht is minder bevordelijk voor de motorloop.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #11 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 16:17:11 »
Goh, volgens Sjon zou dit niet mogelijk zijn. -nana-



Want?

Citaat

@Sjon, ik had bij mijn aav ook een ontluchtingsslang die nog wel eens loskwam. Merkte ik direct doordat de motor bij optrekken begon te bokken. Hoe verklaar je dat?
Elke manier van valse lucht is minder bevordelijk voor de motorloop.

Pissed mode on:

Verklaar jij dan maar even hoe een lekke carterontluchting bij een monopoint dan wél tot valse lucht kan leiden.

Ja: zonder de warme oliedampen zal de motor zich anders gedragen.. ik merk het zelfs bij mijn 1.0 carburateurtje.. Ligt waarschijnlijk meer aan het gemis aan warmte ( koude luchtklep en luchtfilter bypass ) en wellicht zelfs het gemis aan olie/damp dan aan 'valse lucht'..


« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 16:20:25 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #12 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 17:35:58 »
Zit je broek een beetje strak Jaap?

Ligt er maar net aan wat je omschrijving is van valse lucht.
Lekke kleppendekselontluchting heeft alleen invloed bij een multipoint.

Ik reageerde dus hier op, en bedoel met lucht die niet via de reguliere weg je inlaattraject inkomt 'valse lucht'.
Of dat nou door een scheur in je verzamelbak is, of door een losgekomen ontluchtingsslang of doordat je oma met een heggeschaar uitgeschoten is en daardoor de helft van je luchtfilter afgeknipt heeft maakt mij niet uit.

Moraal van mijn ervaringsverhaal, bij een losgeschoten ontluchtingsslang merkte ik dat wel degelijk in de motorloop van mijn AAV. Dat hoef ik niet te verklaren, dat heb ik ervaren -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #13 Gepost op: wo, 03 dec 2008, 18:52:33 »
Check: Zie ook GT G40 op marktplaats.. en ik ben ook al gestopt met roken..  ( al jaren )


On topic ( met de broekriem op standje ruimer :) )

Valse lucht vindt ik alle lucht die na carburateur of na luchthoeveelheidsmeter/luchtmassameter in het systeem komt. Een openluchtfilter of het ontbreken van een luchtfilter maakt nog geen valse lucht..

luchtlekken zeg maar, waardoor het mengsel te arm wordt (meer lucht in het mengsel dan eingelijk de bedoeling is).

Maar inderdeed; je hebt gelijk; met een losse carterslang kan je wel degelijk last ondervinden (al vindt ik bokken zwaar overdreven t.o.v. de reacties die mijn 1.0 AAU'tje gaf..
« Laatst bewerkt op: wo, 03 dec 2008, 18:56:15 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Beest?? in mijn uitlaat...
« Reactie #14 Gepost op: do, 04 dec 2008, 00:22:09 »

Valse lucht vindt ik alle lucht die na carburateur of na luchthoeveelheidsmeter/luchtmassameter in het systeem komt. Een openluchtfilter of het ontbreken van een luchtfilter maakt nog geen valse lucht..


Je hebt ook gewoon gelijk, maar ik probeerde ook een beetje mijn gelijk te halen :D Alles wat voor de carb via niet normale wegen komt binnenstromen is natuurlijk geen valse lucht, maar extra lucht (wat Jan nu zoekt:) )

Mijn AAV'tje (op een ritje Groningen Parijs) had last van een zeer slechte stationairloop, uitvallen, en niet lekker willen doortrekken  nadat deze slang tijdens deze rit (zonder gereedschap) vaak losschoot.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983