Nee hoor. Als ik het examen kan halen, dan is het nooit heel erg moeilijk.
Rijbewijs B:
Alleen kijken naar de theoretische maxima massa's.
Niet wegen, alleen papiertjes.- trekker (papieren leeg gewicht ) zwaarder dan aanhanger (papieren max beladen gewicht)
- Combi (papieren max beladen auto + papieren max beladen aanhanger ) < 3500 kg
Rijbewijs B+E:
Theorie is leuk, praktijk belangrijker.
Enige theorie: Wat mag de auto maximaal trekken? (papieren kentekenbewijs )
Praktijk: Dat wat de auto mag trekken, dat mag er achter hangen; vaststelling: WEGEN!
totale treingewicht? Nicht im frage. Naja: theoretisch maximum is 3500kg trekken ( B ) + 3500kg aanhanger ( E achter B )
TIP:
Max trekgewicht: wat op het kentekenbewijs staat is maatgevend! Niet wat op het trekhaakplaatje staat! ( laagste gewicht aanhouden )
Max kogelgewicht: staat niet op kentekenbewijs; maatgevend is hier wel het trekhaakplaatje en instructieboekje auto ( laagste gewicht aanhouden )
Voor Polo-rijder betekend dat: ( voorbeeld: HL-XL-98 Polo 2f 1.0 )
B-rijbewijs: aanhanger mag maximaal totaal massa ( papier ) hebben van 650 kg (geremd). Kleinste geremde Boedelbak gaat daar al overheen.
B+E rijbewijs: Een lege geremde schamelwagen met een eigen gewicht van 650 kg is geen probleem, maar denk wel aan je spiegels!