Auteur Topic: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan  (gelezen 108019 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #135 Gepost op: vr, 17 jul 2009, 17:07:59 »
220.000 km is nabij, gaat hard (voor mijn doen dan he, er zullen vast mensen zijn die meer km's vreten)
1op16 is te halen met lange afstanden, gemiddeld verbruik is 1op15,5.......mooi getal, gezien mijn rijstijl.
Het zomerweer, juist functionerende sensoren & 5-bak zullen hier wel aan bijdragen. -dj-

Vandaag de voorwielophanging es onder handen genomen:
-In verre-gaande-staat-van-ontbinding zijnde toplagers vervangen voor nieuw.
Bij 't loshalen flikkerde er al lagerkogeltjes op de grond en nu stuurt ie naar mijn idee iets lichter.
-Verrotte draagarmen vervangen voor betere exemplaren.
Bus stabi vastgeroest en slechte rubbers, m'n R.I.P.-GT had ik ooit vzv nieuwe draagarmrubbers,
die draagarmen zijn nog prima en dus gemonteerd.
-Voorste stabirubbers vervangend door witte teflon bussen: ook een polo met standaard
veren&schokkers wil de bocht nog wel om, maar een beetje minder overhellen is niet erg. -sturen-
-slechte hoes buitenste homokineet linkeras vervangen door beter exemplaar.
(had ik niet op gerekend, want nieuwe liggen thuis op voorraad........)

Verder nog de pre-1986 tunnelversteviging vervangen door een later exemplaar
(zoals eronder hoort), maar omdat de kat te laag vastgelast is, raakt de kat/uitlaat
nu nog eerder deze tunnelversteviging (zeer irritant geluid bij stevig optrekken).
Daarom zat er bij aankoop dus geen tunnelversteviging onder......... -dots-
Eerdaags nog es ff kijken hoe ik dat oplos:
wellicht toch de kat nog es losslijpen en vastlassen.

Apk-afspraak gemaakt voor woensdag.

Na de apk is de achterkant aan de beurt:
er zitten nogal wat roestplekken op de kont die ik wil aanpakken.
« Laatst bewerkt op: vr, 17 jul 2009, 17:15:49 door Sjon »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #136 Gepost op: ma, 20 jul 2009, 17:41:36 »
Eindelijk 't geklapper, wat ik vooraan af en toe hoorde, gevonden: binnenbalk voorbumper zat los..........

Gelijk 't radiateurbalkje weer een beetje in vorm gebogen/getimmerd:
vermoedelijk was die gebruikt als 'sleepoog'.
(sleepoog uit de kofferbak pakken en erin draaien, was schijnbaar teveel moeite...... -gert-)

Kat half los geslepen, verbogen en weer vastgelast :
die raakt de tunnelversteviging nooit meer.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #137 Gepost op: di, 21 jul 2009, 10:29:33 »
die sleepoog is wel heel makkelijk te vinden in de kofferbak.
maar je hebt mensen en fietsbellen he -thumbsup-
Ik kwam er bij mij achter dat ik voor een getinde voorruit heb,ik vermoed dat ze die een keer vervangen hebben.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #138 Gepost op: di, 21 jul 2009, 10:52:56 »
Als de rest niet getint, zal de voorruit een keer vervangen zijn ja.
Deze sedans zijn alleen als CL-uitvoering geleverd: das gelukkig geen banger-budget-uitvoering,
maar getint glas rondom was een optie: 1 van de weinige opties die mijn sedan heeft.
En 't zonnedak en de terracotta pareleffect zal ook wel meerprijs geweest zijn gok ik zo.
Beetje jammer dat juist bij zo'n duurdere lak de blanke laklaag loslaat.......

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #139 Gepost op: di, 21 jul 2009, 16:32:11 »
Dat van die blankelak heb ik ook op de motorkap :(
geen idee wat het kost om motorkap weer te voorzien van nieuwe blanke lak laag ??
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #140 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 00:05:10 »
euh, verrotte draagarmen? neem aan dat je de kogels hiervan bedoeld? zoniet, foto? :D
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #141 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 00:08:24 »
euh, verrotte draagarmen? neem aan dat je de kogels hiervan bedoeld? zoniet, foto? :D
Doet je bril es opzetten en dan nog es lezen:
Bus stabi vastgeroest en slechte rubbers,

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #142 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 00:10:15 »
had idd alleen het begin gelezen.. was met meerdere tegelijk bezig :S
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #143 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 12:01:02 »
Afkeurpunten:

-hoes stuurhuis => ff vervangen

-teveel lucht in de bandjes => nieuwe apk regel: bandenspanning mag maar 0,3 bar afwijken
van wat de fabrikant opgeeft. In 't tankklepje staat 1,7 bar rondom (zonder bagage)
Meestal hou ik 2,2/2,3 ofzo aan, dus zit er officieel teveel in.
Welke flut ambtenaar heb dat nou weer verzonnen?
Banden van tegenwoordig kunnen veel meer bar aan en ivm brandstofverbruik
wordt 't toch juist aangemoedigd om de bandenspanning wat hoger te houden.
Persoonlijk vind ik alles onder de 2 bar eigenlijk te weinig........
Fijn: 't wat duurdere gas een beetje aflaten en na de apk weer bijvullen met goedkope lucht dan maar he.

-accu staat niet vast.
Ja fijn, bekende accuwak is reeds door een voorganger gerepareerd:
zo ver ik kan zien zit er gewoon een bakje ingekit, das niet erg,
maar 't complete hoekprofiel achteraan ontbreekt.......

-wiellagers achter beide
Dat wist ik eigenlijk al, maar stiekum gehoopt dat ie de apk ermee doorkwam, want:
schijnbaar heb ik patent op verrotte/kromme achterassen: ook bij deze polo
staat 't rechterachterwiel niet zoals 't moet staan....alsof iemand een zwieper gemaakt
heeft tegen een stoeprand ofzo: bovenin naar buiten, onderin naar binnen.
Gelukkig nog geen extreem rare bandenslijtage, maar wel reden voor mij om de as te wisselen.
Nou heb ik een achteras met stabi + allerlei nieuwe onderdelen klaar liggen voor me montana,
maar ik wacht nog steeds op PU-bussen om die te monteren.........
Daarna komt er natuurlijk een redelijk goeie achteras vrij: kan mooi hieronder.

Och ja: heb vakantie, dus tijd is niet 't probleem (ook welles lekker)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #144 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 12:05:08 »
Wacht even.. dit was toch je Daily, waar je niet(s) aan ging meubelen?   -youwish-
PU bussen  :P

Wat is nu je plan? op de oude as de lagers wisselen,.. of liever de achteraswisselen en dan (als de PU bussen er zijn) de boel d'r nog maar eens onderuit?

Stuurhuis-hoes vervangen: ' ff -tjes ' ja.. toch wel een nieuwe bij de dealer gehaald, want de universele variant plopt direct bij de eerste keer sturen al weer los!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #145 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 12:15:13 »
Liefst wacht nog ff op die PU-bussen (volgens die verkoper zijn ze onderweg):
dan kan ik die met de stabi-achteras onder de montana monteren.
(dus geen PU-bussen onder de sedan hoor......behalve die van de stabi vooraan dan....)
En de achteras die onder montana vandaan komt, dan onder de sedan monteren.
Hoef ik namelijk niet voor jan joker nieuwe lagers te monteren op een achteras
die toch in de oud-ijzerbak beland.

Stofhoes: beter nieuw origineel, begrijp ik: oke, thanks.
« Laatst bewerkt op: wo, 22 jul 2009, 12:20:10 door Sjon »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #146 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 12:33:12 »
Citaat
-hoes stuurhuis => ff vervangen

Ah,. ik ben net wakker dus las het niet zo duidelijk: Dacht dat je m al vervangen had.

De tip is echt van goud. Het vervangen is al een kut klusje ( vind ik ) omdat je d'r maar lastig bij komt, tenminste: zoals ik het doe:
Auto op de brug (heftruck) zodat je d'r net onder kunt staan, en dan met verlengstuk op de ratel de zooi lossen. Om de klep van het uiteinde af te kunnen schuiven moet je, om de klem spanning op te heffen, de bouten van de stuurstangen ook even lossen.



Zicht vanaf onder de auto:

Dop 17  en 2x13.
En zoals je ziet: Die Dop 17 past alleen als je het stuur zo verdraait zodat het blokje waar de remleidingen in klemmen niet in de weg zit.  Vervolgens kan het hele beugeltje verdraaien, zodat je feitelijk de sporing ook versteld: komt toch nooit precies zo weer terug naar hoe het stond.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #147 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 12:49:09 »
Tsja, uitlijnen staat na dit alles ook op 't programma, want er zijn/gaan
nogal wat dingen vervangen/los.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #148 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 18:12:47 »
Andere methode toegepast: complete stuurhuis met spoorstangen er nog aan vast gedemonteerd.
Waarom? Heb gelijk stuurhuis vzv nieuw vet, in de hoop dat 't sturen weer iets lichter gaat.
Want nieuwe toplagers scheelde al een stukje, maar heb nog steeds 't idee dat 't nog net ff te zwaar gaat.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Reactie #149 Gepost op: ma, 27 jul 2009, 16:51:16 »
Accu provisorisch vastgezet dmv beugeltje aan de achterkant (ala origineel):
die bak die erin gekit zit, wil ik er nog een keer uit hebben en dan
netjes lassen en afwerken, maar voorlopig staat de accu goed vast.

Achteras die onder de montana vandaan komt, zit inmiddels hieronder:
die is tenminste recht en vzv verse wiellagers.
Ontluchten lukte me niet helemaal lekker, dus op naar de apk-boer:
laten ontluchten en herkeuren die handel.
Remmentest: vooraan prima, achteraan teveel verschil (rechts doet 't niet goed)
en handrem ook teveel verschil (links doet 't niet goed): handrem is geen
afkeur, maar wel vreemd dat 't links en rechts wisselt.... -dunno-
Helaas.....gauw terug naar klusschuur: trommels open, rechts niks geks,
links is er 1 voering scheef afgesleten: dat verklaard 't handrem-verschil,
maar nou 't remschil nog -dunno-
Morgen eerst maar es nieuwe remvoeringen monteren, de bende ff inrijden
en dan de remmentestbank maar weer op.