Auteur Topic: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!  (gelezen 5835 keer)

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Gepost op: ma, 26 jan 2009, 00:16:19 »
Beste Poloooo-ers;

Voor de duidelijkheid. Ik ben handig maar ben geen techneut.
Ik heb het forum nagezocht en het HAYNES boek bekeken.

Aangezien ik niet van half werk houd, wil ik de versnellingsbakolie er helemaal afgooien en nieuwe er op zetten. ( wil alles 100 % in orde hebben ).

Er moet 75W-90 in of SAE 80. ( welke is de betere ??? ) Totaal 2,2 liter.
Er moet een aftapplug zitten en een vulplug. Inbus. Kan ook met 2 contra 12 mm bouten. Maar dan moet ik die gaten wel kunnen vinden ............

WAAR ?????????    :( :( :(

Geen enkele foto of afbeelding maakt me dit duidelijk.
Wel hoe ik een complete versn.bak er onderuit moet halen maar GEEN vulgat.

Wie helpt me aan een afbeelding of zeer gedetailleerde beschrijving.
Dit moet mij toch gewoon lukken.
Greetz Leonneke

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #1 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 00:21:18 »
SAE-80 is een klassering van de Society of Automotive Engineers:) De andere codering staat voor de viscositeit van de olie. Als je naar een automaterialenzaak gaat kunnen ze je verder helpen. Voor de 75W90 olie zijn ook nog verschillende varianten (in samenstelling).

Jij hebt een polootje met een 4-bak begrijp ik?? Een 5 bak gaat 3.1 liter in.


Vulpunt en aflaatpunt van de bak zijn 2 hele grote inbusbouten/pluggen die aan de zijkant van de bak zitten. Het onderste punt is ook direct je 'peilmogelijkheid'. Vullen totdat de olie er daar weer uit sijpelt.


Maar het allerbelangrijkste;

WAAROM WIL JE DE OLIE VERVANGEN? versnellingsbak olie vervangen is niet nodig, tenzij er schakelproblemen optreden, ernstige slijtage of andere problemen zijn. De bak is een gesloten systeem, waarbij het vervangen van olie zonder reden niet aan te raden is.


« Laatst bewerkt op: ma, 26 jan 2009, 00:24:20 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #2 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 08:54:16 »
Volgens VW voor levenslang gesmeerd.
Zal best: ook hier gaat er gewoon nieuwe olie in.
Zeker als ik een uitgebouwde bak in me handen heb.

M'n sinds kort aangeschafte 2f sedan met 4-bak schakelt wat stroef
en lekt iets bij keerring schakelstang: die vervangen + nieuwe olie 75W90.

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #3 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 11:16:08 »
Vulpunt en aflaatpunt van de bak zijn 2 hele grote inbusbouten/pluggen die aan de zijkant van de bak zitten. Het onderste punt is ook direct je 'peilmogelijkheid'. Vullen totdat de olie er daar weer uit sijpelt.

Wat Martijn bedoeld is het onderste punt van de bovenste plug dus  ;).
Je vult de bak dus langs de bovenste plug, en als de olie tot aan de onderkant van het gat staat, is de bak dus afgevuld.
Wel zorgen dat je auto/bak horizontaal staat.

De SAE coderingen die je zo op noemt zeggen niets over de kwaliteit van de olie, alleen over de viscositeit bij bepaalde temperaturen.

De SAE 75W90 is hierbij een multigrade olie en de SAE 80 een single grade.
Een heel verhaal om uit te leggen maar kort gezegd zo;

-Multigrade olie heeft een min en max temperatuur, tussen die twee heeft de olie een bepaalde viscositeit, dus niet te dik of dun.
-Single grade olie heeft maar een temperatuur, dus rond deze temperatuur heeft de olie een bepaalde viscositeit.

Wil je er meer over weten, lees hier maar eens
kliiiek

Zo mot je dr wel uit komme ey kul  -cool-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #4 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 11:32:42 »
je kan hem daar ook prima vullen. -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #5 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 12:22:32 »
Vraagbaak zegt:

Technische gegevens tot modeljaar 1988
API-GL4 SAE 80

Technische gegevens van de aangepast vierversnellingsbak 084 en vijfversnellingsbak 085 ( vanaf modeljaar 1988 )
API-GL4 SAE 80 of  G 50 SAE 75 W90 (synthetisch )

En inderdaad: bakolie gaat levenslang mee. Maar over het algemeen gebruiken wij de polo'tjes tot ver voorbij hun uiterste houdbaarheidsdatum.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #6 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 12:32:12 »
Maar over het algemeen gebruiken wij de polo'tjes tot ver voorbij hun uiterste houdbaarheidsdatum.

 :)

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #7 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 12:41:34 »
en dan nog verder  met of zonder nieuw laklaagje  :D
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #8 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 13:13:14 »
En vullen t/m ie begint te kotsen.
Das niet precies afgepast 2,2 of 3,1 liter, maar juist ietsje meer.
Bij een 5-bak ben ik gewend dat er zo 3,5 liter ingaat.
En bij uitgebouwde toestand een kleine 4 liter.

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #9 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 15:51:44 »
je kan hem daar ook prima vullen. -nana-

met een oliepomp zeker  :D

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #10 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 23:47:36 »
met een oliepomp zeker  :D

Aaahhwellll jongens;

Deze vraag zet mij in twee verschillende richtingen. Ik lees WEL doen en ik lees NIET doen.  Ik leg eerst uit waarom ik het zou willen doen.

De auto heeft bijna 190.000 km op de teller staan. Er is 17 jaren mee gereden.
Ik geloof direct dat die olie in een gesloten systeem zit en in principe niet vervangen hoeft te worden.
Ik denk echter, als LEEK, dat na 190.000 kilometer op en neer schakelen het metaal niet meer in de toestand is zoals recht uit de fabriek.
Ik bedoel, tandwieltjes die slijten enzovoorts. Omdat het een gesloten systeem is, kan het "slijtmateriaal" nergens naar toe.

Naar mijn simpele idee is het verstandig de olie er af te laten. Zo kan alle "troep" mee worden afgevoerd uit de versnellingsbak. Nieuwe olie er op kan dan geen kwaad, lijkt me ..............

Nogmaals, ik ben een leek wat dit betreft. Maar ik probeer hier slechts logisch te redeneren. Laat ik het zo zeggen. Na 190.000 kilometer kan het volgens mij in elk geval GEEN KWAAD om de olie af te tappen en te verversen ............

SHOOT !!!!!!!   Leonneke
Greetz Leonneke

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #11 Gepost op: ma, 26 jan 2009, 23:55:58 »
Helemaal mee eens, maar om je twijfel toch nog groter te zaaien: ik heb ooit de situatie gehad waarbij het aflaten van de olie inderdaad zorgde voor het afvoeren van het ijzervijlsel/slijpsel dat in de loop der jaren was gecreëerd met heen-en-weer-roeren.
Met gloedjenieuwe olie bleek daarna echter dat dat slijpsel toch nog wel een functie had en schijnbaar zorg droeg voor een bepaalde consistentie in de bak: na het aflaten was het schakelen een ramp en kon de bak alras weggegooid worden. Ik heb het echter ook 3x anders meegemaakt... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #12 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:01:42 »
Het kan ook geen kwaad om die olie te vervangen.
Olie verversen kan nooit kwaad, tenzij het de verkeerde olie is  :P.

En je leest het verkeerd, er staat niet dat je het NIET moet doen,
er staat dat de fabrieksopgave is dat de olie levenslang meegaat. -thumbsup-

Een ander iets dat je kunt doen om het slijpsel te verminderen is een magneet op je aflaatlplug te fabriceren.
Deze houdt alles dan vast met de loop der jaren.

Maar als je gewoon een volsynthetische 75W90 olie pakt weet je zeker dat bij alle temperaturen en belastingen je bakkie het iig goed blijft doen  -klus-

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #13 Gepost op: di, 27 jan 2009, 00:13:33 »
na het aflaten was het schakelen een ramp en kon de bak alras weggegooid worden. Ik heb het echter ook 3x anders meegemaakt... :D

Shit nog es an toe. Het is je zeker gelukt om de twijfel te vergroten. Maar goed, twijfel is slechts een keuze. Ik ga, denk ik, voor de 3 X anders ..........

PS .... Lees het "verse" topic over het flushen van de motor. Kijken of je daar ook ervaring mee hebt.

Ik ben zelf het type: Als het niet kapot is en goed werkt, dan wil dat vooral niet zeggen dat je er niks aan hoeft te doen.  Ik ben meer van lekker preventief en overdreven onderhoud.  Afgelopen weekend de gehele binnenzijde voorzien van RX5 en RX10 ( anti-roest ) ...... Een aantal mensen kwamen me vragen WAAROM ik dat deed. Mijn antwoord was zoiets als:  WAAROM NIET ???????

 -dunno- -dunno- -dunno-

Maar goed, ik begrijp het risico van het vervangen ................ 
Greetz Leonneke

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #14 Gepost op: di, 27 jan 2009, 20:01:35 »
Joh, als je bak altijd goed gelopen heeft, lekker olie vervangen als je de kans krijgt.
Als je een hoop zooi in de olie ziet, dan is er al langer iets aan de hand en zou ik de bak toch maar eens uit elkaar halen, of vervangen.

Als je merkt dat je bak wat slechter schakelt, of anders gezegd, synchroniseert en de olie zit niet vol met slijpsel (klein beetje bezinksel heb je altijd) dan zou ik gewoon de bak eens spoelen met een geschikt middel (en zorg ervoor dat je keerringen niet naar de klote gaan door verkeerd spoelen).
En zo en zo een goede olie pakken, zoals ik al zei een volsynthetische zorgt voor een lekker bakkie.  -cool-

En nu die olie vervangen  -thumbsup-