Auteur Topic: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!  (gelezen 5836 keer)

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #15 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 01:17:22 »

dan zou ik gewoon de bak eens spoelen met een geschikt middel (en zorg ervoor dat je keerringen niet naar de klote gaan door verkeerd spoelen).

En nu die olie vervangen  -thumbsup-

Wat is een geschikt middel om door te spoelen?  Kan hier geen flush voor vinden. Lees wel dat sommigen doorspoelen met DIESEL ?

De bak schakelt in elk geval wat stroefjes ........ Kan beter lijkt me.
Waarmee spoelen ???
Greetz Leonneke

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #16 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 06:14:58 »
Wat is dat toch met dat 'flushen'  -dunno-


Er is echt wel een reden waarom dit soort dingen in werkplaatsen nooit gedaan worden...

- Als tijdens het verversen lichte slijpsel in je olie zit, no worries -> olie vervangen, klaar.

- Als tijdens het verversen 'splinters' metaal ( of erger ) in je olie zit, foute boel -> bak vervangen of, indien nog mogelijk, reviseren.

- Bak 'haakt' na het vervangen van de olie nog steeds tijdens schakelen ? -> bak opentrekken en nakijken.

My  -2cents-


Aftapplug is reeds magnetisch voor zover ik weet.





Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #17 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 07:10:53 »
flushen is soortement van pattybrard klisma , klinkt geil tot je het figuur gezien hebt .

magneet van de polo bak zit los in de bak in een gleuf weggewerkt tussen de bakhelften . stop is niet magnetisch .

gewoon olie verversen idd evt met een toevoeging voor bakolie(tip een scheutje rode atf olie doet vaak wonderen bij stroefschakelende bak ) . schakelt ie nog stroef ,dan of je vrijeslag nakijken van koppeling ,of je koppeling wel goed loskomt . en anders is de bak niet fris meer
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #18 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 10:00:55 »
Flush, de nieuwe rage.  -wtf-

Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #19 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 11:15:58 »
Ik zou niet met diesel gaan spoelen, aangezien er dan nog wat achterblijft in je bak kan dit de smering verminderen.
Das ook niet de bedoeling  -wanker-.

Wat je wel kunt doen is gewoon een motorreiniger in je bak doen en deze goed zijn werk laten doen en alles er nadat het even ingewerkt is er uit gooien. Je kunt het ook doen met ATF olie (automatenbak) deze er even goed door schudden en er uit laten.
Ik zou in geen van beide gevallen je bak laten draaien, dit kan schade veroorzaken. Gewoon bakkie er onderuit 1 van de 2 manieren en goed leeg laten druipen, als ie er onderuit is kun je hem mooi schuin ophangen.
Wel even met je vinger en een doekje de laatste restjes bij de aflaatplug wegvegen, daar blijft vaak troep hangen.

Als je dan je bak weer gemonteerd hebt, vullen met volsynthetische bakolie en evt. een additief erbij.
Ik geloof dat er een soort van teflon smering bestaat voor dit soort dingen, maar iedere autoboer heeft wel iets om in je bak te doen.  -sturen-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #20 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 15:21:46 »
Afgelopen maandag de ToekToek voorzien van een andere AHD bak;  De oude zoemt in z'n 5 en was incontinent; binnen kort uit elkaar plukken dus; Zal foto's maken van het magneetje tussen de bakhelften.

De 'nieuwe' komt achter de 1.3 diesel vandaan maar schakelt nu wel wat stroef; ligt waarschijnlijk aan de afstelling van het schakel mechaniek want een jaar geleden draaide hij nog prima aan de 1.3. Zondag te aanschouwen in Oosterhout.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #21 Gepost op: wo, 28 jan 2009, 23:26:39 »
Afgelopen maandag de ToekToek voorzien van een andere AHD bak;  De oude zoemt in z'n 5 en was incontinent; binnen kort uit elkaar plukken dus; Zal foto's maken van het magneetje tussen de bakhelften. De 'nieuwe' komt achter de 1.3 diesel vandaan maar schakelt nu wel wat stroef; ligt waarschijnlijk aan de afstelling van het schakel mechaniek want een jaar geleden draaide hij nog prima aan de 1.3. Zondag te aanschouwen in Oosterhout.

Goed jongens;  Hele duidelijke antwoorden weer.  Ik ga me terughoudend opstellen en zal het houden bij het verversen van de olie. Kijken of de bak daarna iets soepeler schakelt. Eventueel scheutje ATF erbij. Ik zal het flushen dus achterwege laten.

Overigens was dit de opzet van het geheel. Ik wilde graag wat meningen, liefst goed onderbouwde meningen, omtrent dit fenomeen. Tussen alle letters door lees ik dat het allemaal redelijk risicovol is en ook de verkeerde kant kan uitwerken.

Dus ik besluit om niet te flushen. Wel vervangen / verversen.  Thanks allemaal.
Leonneke
Greetz Leonneke

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #22 Gepost op: do, 29 jan 2009, 01:00:28 »

magneet van de polo bak zit los in de bak in een gleuf weggewerkt tussen de bakhelften . stop is niet magnetisch .


Ah juist, ik wist dat er hoe dan ook een magneet in zat.  -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #23 Gepost op: do, 29 jan 2009, 18:43:06 »
bijn a99 van de 100 versnellingsbakken zit een magneet in
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #24 Gepost op: do, 29 jan 2009, 18:55:08 »
Moet eigenlijk nog zo'n FilterMag hebben voor op de oliefilter, is ook wel een goede uitvinding.
Of misschien zelf eentje op de aftapplug van het carter maken  -dunno-.

Denk dat de eerste toch het beste is.

Offline fiat128

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
  • Ronald van Dijk
    • Fiat 128 forum
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #25 Gepost op: za, 27 jun 2009, 21:32:10 »
Mareh... waar zit nu precies die vulopening en aftapplug? Heeft iemand een verhelderende foto of schema?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #26 Gepost op: za, 27 jun 2009, 22:32:53 »
Inbusbouten maatje 17 achterkant bak aan bestuurderszijde
(zo'n beetje in de buurt van linkeraandrijfas, zeg maar)

Offline fiat128

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
  • Ronald van Dijk
    • Fiat 128 forum
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #27 Gepost op: za, 27 jun 2009, 23:09:33 »
Ik heb even gezocht naar een plaatje en heb eentje gevonden op ebay.de (ik heb de bak dus niet uitgebouwd). Het is een afbeelding van een 8P bak, dezelfde als ik ook heb. In het plaatje heb ik met een rode vierkant aangegeven, de plek waarvan ik denk dat het de vulopening is. Klopt de plaats?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #28 Gepost op: za, 27 jun 2009, 23:32:52 »
hmm.

Zelfde plaatje kwam ik ook op ebay tegen...


Correct!


nog een keer:
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline fiat128

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
  • Ronald van Dijk
    • Fiat 128 forum
Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
« Reactie #29 Gepost op: za, 27 jun 2009, 23:43:50 »
dat is een flinke inbus zeg. Iets linksboven ervan, zeg maar recht boven de aandrijfas, zit ook een inbus bout. In eerste instantie dacht ik dat dit de vulopening was, maar begon te twijfelen toen ik deze bout zag. De aftapplug is van het zelfde kaliber als ik me niet vergis (hier kan ik ze ook aan herkennen?).