allenig koud loopt ie goed . warm is ruk
goed om door het bos de bomen te zien =beginnen bij het begin = dus de basis
-distributie op tijd(als je nokkenas pouly er verkeerd op zit ,deze kan op 2 manieren er op, zit het merkteken ook niet goed) dus heel simpel zuiger cylinder 1 en 4 in bovenste dode punt , kleppendeksel verwijderen(scheelt weer met kleppenstellen ) de nokken van de nokkenas op cylinder 4 moeten omlaag wijzen en de tuimelaars terhoogte van de klepstelen op gelijke hoogte(dit controleer je dus na het kleppenstellen)
-contactpunten op tijd (geopende toestand 0.4mm speling en geen puntinbranding )bij vernieuwen contactpunten wel ff een schuurpapertje 120 tussen de punten halen ,haalt de waslaag weg en voorkomt punt inbranding . tevens condensator altijd mee vervangen .
- onsteking voor hk =6 graden voor bdp bij 800 rpm en onderdrukslang losgetrokken van paddestoel
- klepspeling koud inlaatklep 0,15mm uitlaatklep0,25mm
als dit verhaaltje helemaal klopt ,ga je verder zoeken .
onderdruk vervroeging : zuig aan het slangetje naar de paddestoel ,weerstand(vacuum) =goed , zuigen zonder weerstand en je kunt blijven zuigen =niet goed
verwijder luchtfiterhuis . pak je carburateur vast en beweeg deze in 4 windrichtingen zit hij vrij los ,dan is je voetpakking gescheurd zit hij vast dan is je voetpakking goed (start de motor en laat hem warm lopen , slaat hij bij deze procedure bij stationair af (hen en weer halen van carb , voetpakking stuk)
wat nu ook kan is datje carburateur vervuild is en dat de hoofdsproeier van je 2e trap niet meer meewerkt . dit betekent ouderwets carb uit elkaar en sproeiers doorblazen en de benzine gangen .
als je benzine pomp te weinig benzine levert (afgesleten nok op nokkenas of lekkende terugslag kleppen in je pomp)zou dit resulteren in een motor die bij vollast rijden opeens niet meer trekt en stationair ook niet meer loopt tot de vlotterkamer gevuld is .
maar om enigzins mijn mening te geven het feit dat je motor koud wel doortrekt en warm een te hoog stationair benodigd om te kunnen lopen is nadat je de basis goed hebt afgesteld , een gescheurde voetpakking (dat rubberen ding tussen inlaatsprutstuk en carburateur )