Auteur Topic: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40  (gelezen 9339 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #45 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 22:05:40 »
"Ze gaan er maandag onder" was iets te snel gedacht...

Maar... heb onder toezicht van Garageman wel een begin gemaakt met voorwielen en veerpoten.

1. De BBS velgen met Vredestein 175/65 R13 snowtrack er afgehaald (was het allang tijd voor).

2. Toen moest ik voor Garageman wat spullen halen bij Onderdelenman in A'dam Z/O.

Bij wijze van proefje even twee Ronal velgen (ET onbekend) met  - zoals bekend: te grote - 195/50 R15 Michelin Pilot Exalto erop gezet.
(FOTO's 1 + 2; gemaakt in wasbox waar ik en passant wat vogelpoepjes heb weggewerkt)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #46 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 22:08:55 »
3. Zoals te verwachten: bij volledig insturen liep binnenkant band aan voorzijde aan tegen binnenscherm (FOTO's 3 + 4).

En bij (te) hard over drempels / door kuilen raakte bovenkant van de banden net de spatbordverbredingsrand in de wielkuip (FOTO 5).

N.B. Dit nog met de oude veren en de oude schokdempers, die er inmiddels 351.000 km onder zitten - links doen ze nog iets, rechts helemaal niets.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #47 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 22:12:24 »
4. Teruggekomen wielen eraf en veerpoten uitgebouwd:
* veren lijken nog in redelijke staat,

* demper rechts volledig lek en vrijwel leeg + platte zeskant-moer boven onderste veerschotel blijkt door veerschotel heengedrukt te zijn;
* demper links ook al lek, + moer bijna door onderste veerschotel heengedrukt -  (FOTO's 6 + 7 + 8).

5. De 'doorgedrukte' veerschotels moeten vervangen worden door nieuwe - die zijn besteld en worden morgen geleverd.
6. Heb inmiddels de oude dempers eruit gehaald, de veerpoten grondig gereinigd en de nieuwe gele Koni's erin gemonteerd.
7. Als het goed is worden morgen (dinsdag 19/5) ook de Michelins Pilot Exalto 195/45 R15 V geleverd. Dan gaan we er mee verder.

Had nog wat tijd over: heb toen maar de stofhoezen van de aandrijfassen bij de wielen door nieuwe vervangen (oude links was al gescheurd).

VRAAG
a. Is er iemand bekend met het verschijnsel dat de topmoer onder de bovenste veerschotel door die veerschotel heen is gedrukt?
b. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
c. Hoe kan je dat voorkomen?

« Laatst bewerkt op: do, 21 mei 2009, 12:45:36 door KoenG40 »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #48 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 23:09:27 »
Voorkomen: goed passende ring tussen moer en schotel.
Oorzaak: rot en roest?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #49 Gepost op: di, 19 mei 2009, 10:09:16 »
Oorzaak: rot en roest?

icm 351.000 km  :D :D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #50 Gepost op: di, 19 mei 2009, 11:19:37 »
Inderdaad: metaalmoeheid in combi met veel, heel veel kilometers én defecte schokdempers ( klapperende wielophanging ).

Maar goed: Nieuwe schotels plaatsen en niet meer over nadenken: ik heb het nog nooit zo gaar gezien.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #51 Gepost op: di, 19 mei 2009, 11:39:54 »
 withstupid Dat we daar de 200 km/h nog mee hebben aangetikt. -notworthy-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.927
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #52 Gepost op: di, 19 mei 2009, 11:57:55 »
Zou dan eerder  -wtf2- zeggen in plaats van  -notworthy-..  :D

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #53 Gepost op: di, 19 mei 2009, 12:02:29 »
die ophanging was wel aan vervanging toe!!!! -wtf2-
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #54 Gepost op: di, 19 mei 2009, 12:36:41 »
withstupid Dat we daar de 200 km/h nog mee hebben aangetikt. -notworthy-

Met winterbanden   -dots-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #55 Gepost op: di, 19 mei 2009, 12:41:57 »
Maar bij de veerschotel zit helemaal geen zeskantmoer...  -dunno-
Dus daar heeft iets niet geklopt.

Opbouw op zuigerstang is: ( van onder naar boven, zonder aanslag/stofkap enz.)

1. ring
2. veerschotel
3. toplager
4. ronde moer met inkepingen
5. carosserie
6. bovenste veerschotel
7. zeskantmoer

Hoe heeft het dan onder de auto gezeten Koen?
« Laatst bewerkt op: di, 19 mei 2009, 12:44:23 door Dennis »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #56 Gepost op: di, 19 mei 2009, 13:05:43 »
Hmm, er zaten Salzmann-toplagers gemonteerd toch?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #57 Gepost op: di, 19 mei 2009, 13:08:51 »
ochja: btw: Nice rimms!

195/50 R15 Michelin Pilot Exalto's liggen bij mij onder de Golf.. en bevallen prima (zolang ie rijdt)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #58 Gepost op: di, 19 mei 2009, 20:46:16 »
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #59 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:08:00 »
De 'doorgedrukte' gaten in de onderste veerpootschotels zijn vermoedelijk te wijten aan de verroeste/vermoeide staat ervan in combinatie met speling tussen die zeskantige moeren (zie derde alinea in dit bericht) en de harde klappen ten gevolge van de defecte dempers.

@ Dennis: dat heb je goed gezien - die zeskante moer onder mijn bovenste veerschotel is geen standaard VW ding.
Een jaar of wat geleden heb ik de kop van de veerpoten laten vervangen door Salzmann toplagers. Daarbij zijn de onderdelen 11, 6, 9, 7 en 10 uit de VW-tekening (PLAATJE 1) vervangen door de Salzmann toplagers . In die constructie zit er i.p.v. onderdeeltje nr. 10 (washer = sluitring) een zeskantige moer met afgevlakte/afgeronde bovenkant (FOTO 2)

Garageman heeft de constructie nog eens goed bekeken. Volgens hem zijn die zeskantige moeren 'te plat' geweest. Hierdoor is er speling in de constructie ontstaan waardoor bepaalde krachten op / bewegingen van de veerpoot niet door het unibal-lager (?) zijn opgevangen maar steeds meer door die moer en de onderste veerschotel.

Hij wil dat nu ondervangen door, bij plaatsing van de nieuwe veerpoten (met nieuwe veerschotels), een stevige stalen ring te plaatsen tussen die afgeplatte zeskantige moer en de onderste veerschotels. 

Tot zover mijn weergave van wat ik meen begrepen te hebben van zijn uitleg.

« Laatst bewerkt op: di, 19 mei 2009, 21:12:42 door KoenG40 »