Auteur Topic: How-to : Ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor  (gelezen 8947 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
How-to : Ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 20:46:30 »
Later wordt aan dit topic nog een how to toegevoegd over het demonteren van de twee ontstekingen en het inbouwen van een setje in een sleeptuimelaarmotor.

Hieronder in ieder geval de montage(zal voor de meesten wel voldoende zijn)

Het ombouwen van contactpuntjes naar hall sensor is niet direct plug en play (kan me eerdere topics herinneren waar men daar wel simpel vanuitging((aanpassen is nooit plug en play ))

benodigdheden:
- verdelerhuis ,contactpunten .
- verdelerhuis mh ,hz ,nz .

Verder nog benodigd voor de ombouw
Kabelboompje voor de MH.
'Computertje'
Nieuw typ bobine
Nieuw typ bougiekabels en bobinekabel

haal verder uit voorzorg bij de automaterialenzaak een hallsensor element betreffende 1 van deze 3 huizen (mh, hz, nz).

gereedschap:
- schuifmaat
- dremel met doorslijpschijfjes(pas op voor de ogen ).
- schroeven draaier plat en kruis ,
- punttang ,
- segeringtang klein uitwendig ,
- hamer, accu boormachine met boortje 2 en 4 .

Wat gebruiken we tijdens het proces van wat?

MH
- Binnenwerk ontstekingshuis
- Paddestoel
- Verdelerkap

En verder
- Kabelboompje voor de MH.
- 'Computertje'
- Nieuw typ bobine
- Nieuw typ bougiekabels en bobinekabel


Sleeptuimelaar
- Onstekingshuis
- As
- Rotor

Demontage (foto's volgen later)

demonteer het contact punten huis zover uit elkaar dat je nog enkelt op je centrifugaal vervroeger kijkt .

en leg alles op volgorde weg (dan weet je waar het ligt)

demonteer je hallsensor huis .haal de hallsensor plaat los .

nu komt het leuke verwijder de veertjes van de centrifugaal vervroeging .

Montage
verwijder nu de 'holle' as die op je verdeler as van de MH zit en zet deze ipv de 'holle' as voor de kontaktpunten .
plaats nu de veren terug (met de veren en gewichten kun je het vervroegings karakter van je ontsteking aanpassen (maar dat mag je overlaten aan mensen die het snappen )

nu kun je een groef maken met de dremel om de E-ring te plaatsen voor borging




nu moet je de plaats uitmeten voor de hallsensor stekker




en goed aftekenen


« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 20:12:38 door Mark »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #1 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 20:53:46 »
gebruik als referentie de brede opening waar je verdeelkap op borgt.

boor nu 3 gaten aan het uiteinde vlak naast elkaar



dit heeft straks een zeer duidelijke functie

slijp nu mbv jawel de dremel het afgetekende stukje uit


pak de punttang en trek je stukje eruit




vijl nu de kanten vlak zodat de stekker past



.nu is het opzich redelijk makkelijk geweest ,het leukste moet nog komen  -klus-
« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 20:18:49 door Mark »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #2 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 20:58:23 »


plaats je veren voor centrifugaal vervroeging (nu heb ik voor roel zijn ontsteking aangepast voor soepel rijgedrag (wat ook dus evt voor multicarbs goed is )
Oorspronkelijk zijn er twee verschillende veertjes geplaatst (op de foto slechts één zichtbaar)
Voor een meer lineair verloop van je onstekingsvervroeging kun je twee gelijke veertjes gebruiken (een van de oude een van de nieuwe ontsteking) Dit zijn dan de twee veertjes met de meeste windingen zoals zichtbaar op de foto.



« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 20:21:03 door Mark »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #3 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:07:57 »
plaats nu de hallsensor plaat



 nu komt het lastige de hallsensor plaat kun je verstellen . plaats de voetplaat zo dat deze in de helft van de max slag van links en rechts zit ivm de onderdrukvervroeging op de originele plek van de paddo dus).




nu dit gedaan is zul je 1 gat moeten boren om 1 schroefje vast te kunnen zetten en 1 kun je iets verbuigen zodat er een schroefje in kan . de 3e kun je laten voor wat het is die valt half voor een schroefdraad gat







en hier zit ook de stekker weer vast

« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 20:23:58 door Mark »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #4 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:16:16 »
plaats nu de borgring voor het bovenste lagerplaatje




 men plaats de rotor voor je hallsensor (let op je borgringen en je borgstiftje )






zet nu de veerklemmen vast voor je verdelerkap



vergeet vooral dit magneetje niet



verdraai evt de lager plaat zo dat je er makkelijk bij kunt om hem te plaatsen




zo dat was het uit mijn hoek ,nu nog op roel wachten ,mocht hij beter foto's henbben edit ik de mijne wel  -thumbsup-



« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 20:27:40 door Mark »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.386
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #5 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:25:25 »
Erg uitgebreide omschrijving -thumbsup-
Maar even tussendoor: misschien handig om de foto's hier te uploaden? Anders staan er over een paar maanden alleen nog maar sexy rooie kruisjes.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #6 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:29:25 »
Erg uitgebreide omschrijving -thumbsup-
Maar even tussendoor: misschien handig om de foto's hier te uploaden? Anders staan er over een paar maanden alleen nog maar sexy rooie kruisjes.

haha...en toch niet lezen:
gaarne niet reageren totdat roel gereageerd heeft (nee geen grap ).er komt namelijk nog een zeer mooi foto verslag met nog meer tekst en uitleg .

Maar goed. Wilde net melden dat reageren niet erg is.

Zal nog twee dingen doen:
(aangezien de rest al gedaan is door Serge (R E S P E C T)
1. Zal nog even de tekst als leek doorlezen en waar mogelijk proberen te verduidelijken.
2. Zal het demontageproces nog uitwerken met foto's aan de hand van een nieuw setje wat ik nu aan het bouwen ben.
Deze foto's komen aan het begin er bij dus hieronder kan gekakeld worden.

Dus:

Op- of aanmerkingen zijn welkom maar graag niet over verdere verheldering of toelichting op het demontageproces.
Dit komt nog.
(geen idee waar je het verder nog over moet hebben in dit topic maar goed)

@ Mods. Misschien alvast sticky maken?  -dunno-

@ Bas. De plaatjes zijn in de photobucket van Serge geplaatst. Daar zou ik me dus niet zo'n zorgen om maken.
« Laatst bewerkt op: ma, 16 mrt 2009, 21:31:33 door RoelG »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #7 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:31:18 »
als 1 van de mods de foto's vast kan leggen op het register  -prut- -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #8 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:45:27 »
ik zou wel graag willen weten wat het voordeel van deze ombouw is  -dunno-

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #9 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:46:51 »
ik zou wel graag willen weten wat het voordeel van deze ombouw is  -dunno-

Geen contactpuntjes meer op een sleeptuimelaar (zoals de titel reeds doet vermoeden)
Dit levert minder onderhoud op en doordat geen versleten contactpuntjes meer hebt en ook eventueel vermogenverlies bij niet goed afgesteld staan van je contactpuntjes voorkom je zo.

@ mezelf. Ik was toch aan het werk en zou niet meer op het forum zitten vanavond  -wtf-  -gert-
« Laatst bewerkt op: ma, 16 mrt 2009, 21:49:44 door RoelG »

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #10 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:49:28 »
Geen contactpuntjes meer op een sleeptuimelaar

zijn contactpuntjes een nadeel dan?
af stellen is een eitje, en een nieuwe kost geen drol.

ben gewoon benieuwt hoor, vind het nogal een trikkie werkje voor alleen dat je van de contactpuntjes af bent

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #11 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:52:47 »
contactpunten verlopen qua afstelling een hallsensor niet ,dus altijd optimale afstelling . en een stukje onderhoud minder . tevens als je oldskool gaat tunen met sleeptuimelaarkoppen ,zijn contactpunten niet erg blij als je boven de 7000rpm komt en kunnen ze gaan zweven of versneld inslijten (lees elke week afstellen )
tevens is de vonk op de bougie bij een hallsensor beter .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #12 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 21:54:24 »
zijn contactpuntjes een nadeel dan?
af stellen is een eitje, en een nieuwe kost geen drol.

ben gewoon benieuwt hoor, vind het nogal een trikkie werkje voor alleen dat je van de contactpuntjes af bent
trikkie werk valt best mee . als je het goed beklijkt , de ergste dingen heb ik zelf uit moeten vinden en leg ik nu zo voor je neer
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #13 Gepost op: do, 19 mrt 2009, 05:36:51 »
contactpunten verlopen qua afstelling een hallsensor niet ,dus altijd optimale afstelling . en een stukje onderhoud minder . tevens als je oldskool gaat tunen met sleeptuimelaarkoppen ,zijn contactpunten niet erg blij als je boven de 7000rpm komt en kunnen ze gaan zweven of versneld inslijten (lees elke week afstellen )
tevens is de vonk op de bougie bij een hallsensor beter .

thnx voor de uitleg  -thumbsup-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: How-to : Ontsteking ombouw van contact punten ,naar hallsensor
« Reactie #14 Gepost op: vr, 20 mrt 2009, 00:57:19 »
Topic plakkerig gemaakt en tevens titel aangepast naar "How-to : ......"