Auteur Topic: HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?  (gelezen 3600 keer)

Offline roy2609

  • Non-Register lid
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Gepost op: za, 25 aug 2007, 09:12:07 »
hallo allemaal,

kheb een groot probleem denk ik........

heb een 2f uit 07/94 met aav 1.3i monopoint
gister stukkie  -sturen-  maaaarrrr........


ik trok op bij et stoplicht, en gaf gas bij om door te schakelen, en ik reed over een heel hobbelig stuk weg, en daar begon et, de motor maakte plotseling enorme overtoeren...
heb toen direct et contact uitgeschakelt en de auto een zijstraatje in laten rollen, daarna gestart en tot mijn grote schrik hoorde ik de motor vreselijk tikken en af en toe onregelmatig draaien......

ik had maar een kort stukje gereden, niet geplankt, en de temp.meter gaf +/- 75 graden celcius aan.

iemand een idee? denk zelf dat door al die hobbels de injectie een verkeerd signaal kreeg, en dat door die plotselinge overtoeren de motor te warm werd en een van de kleppen krom  is getrokken of erger.... maar kan ook iets anders zijn.

khoop dat iemand mij kan helpen aan een antwoord wat et kan zijn.

alvast bedankt, greetz roy
Volkswagen Polo 1994
coupe fox 40kw E2
1272cm3
5 versnellingen

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #1 Gepost op: za, 25 aug 2007, 11:04:13 »
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline roy2609

  • Non-Register lid
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #2 Gepost op: za, 25 aug 2007, 11:24:10 »
ja, kvond et zelf ook al errug vreemd........maja, moet nu tog ff een oplossing zoeken.......

khoop dat iemand me kan helpen, want ik ben egt  -love-  op die auto en wil em voorlopig niet kwijt, er staat net 100.000km op de teller!!
veel te vroeg om em weg te doen dus.......!

nogmaals, khoop dat iemand me kan helpen....

greetz roy
Volkswagen Polo 1994
coupe fox 40kw E2
1272cm3
5 versnellingen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #3 Gepost op: za, 25 aug 2007, 11:32:42 »
sowieso kan ik mij niet inbeelden dat een ECU een verkeerd signaal krijgt door een hobbelige weg.

Daarbij kan een motor door een paar seconden flinke toeren maken niet ineens te heet worden. Kleppen trekken niet krom door de warmte, die gaan krom door contact met zuigers etc.

Bleef je gas niet gewoon hangen? Maakte de motor ineens veel meer toeren toen je de koppeling intrapte? Tikken kan ook een klepstoter zijn die even zonder olie loopt (heb ik ook al een paar keer gehad met mijn AAV).

Ik zou de weerstandsbaan van je gaskleppositiemeter (Jiehaaa) schoonmaken. Die heeft 'communicatie' met je ECU, die weer bepaalt hoeveel brandstof er ingespoten wordt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #4 Gepost op: za, 25 aug 2007, 11:33:43 »
Zoals je het vertelt kan ik me niet voorstellen dat je motor te warm zou zijn gelopen en vervolgens daardoor een kromme klep zou hebben? Tenminste, uit je verhaal maak ik op dat alles zich binnen enkele minuten heeft afgespeeld?  -dunno-

Voor wat betreft je plotselinge stijging in toeren: hoe is het met je koppeling gesteld? Misschien vaak met slippende koppeling gereden (jij of vorige eigenaar? ), waardoor je koppeling nu versleten is? Verder ga ik in eerste instantie met Martijn mee, maar ben geen licht op motortechniek...



Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline roy2609

  • Non-Register lid
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #5 Gepost op: za, 25 aug 2007, 12:25:36 »
he martijn en gerrit,

1. ik kan me niet egt herinneren of de toeren opliepen toen ik me koppeling intrapte, of vlak ervoor of erna.
Ikzelf laat de koppelin zo min mogelijk slippen, kweet niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft....
Voor zover ik weet is de koppeling in prima conditie.


2. toen ik uitgerold was heb ik hem gestart, en toen hoorde ik dat getik, maar dat getik stopte niet na een tijdje, et bleef doorgaan, ook na een aantal keer starten en lopen, bleef het getik aanwezig. (oliepijl zit volgens de peilstok precies goed)

3. Het eerste waar ik naar keek toen ik de motorkap open had was idd kijken of de gaskabel vastzat, maar dat was niet het geval, die kon gewoon vrij bewegen en zag er goed uit.

4. kweet alleen niet waar die weerstandsbaan zit, volgens mij zit die gaskleppositiemeter links van het gasklephuis? (van voren af gezien), en dan moet die weerstandsbaan dus ook daar ergens zitten?

greetz roy



Volkswagen Polo 1994
coupe fox 40kw E2
1272cm3
5 versnellingen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #6 Gepost op: za, 25 aug 2007, 13:06:25 »
distributie is van tijd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline roy2609

  • Non-Register lid
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #7 Gepost op: za, 25 aug 2007, 13:38:10 »
ja? brengt dat permanente schade toe of is dat nog te repareren?

o, ja, was nog even langs garage geweest, en monteur zei dat de distributie nog goed stond......?  -dunno-

of hij wil gewoon extra geld verdienen....kan ook....

maar kan de distributie wel van tijd raken als je over flinke hobbels heen rijd...? naar mijn idee zit die riem toch best strak gespannen, en de tandjes van de riem zagen er nog goed uit.

is er verder nog iets dat al deze problemen kan geven, of zijn er geen opties meer over?

greetz roy
Volkswagen Polo 1994
coupe fox 40kw E2
1272cm3
5 versnellingen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #8 Gepost op: za, 25 aug 2007, 14:01:54 »
Distributie van tijd geeft vaak permanente schade -> een zuiger tegen een klep (of meerdere).

Als er een steentje tussengekomen is springt ie zo een paar tandjes verder. Kappen v/d distributie zitten er wel op?

Offline roy2609

  • Non-Register lid
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #9 Gepost op: za, 25 aug 2007, 15:14:10 »
dat zou zeer ...%#@$^%%$#... zijn, maar de kappen van de distributie zaten er zeker weten goed op.....want ik heb ze er nooit afgehaald.

mocht iemand nog ideeen hebben, dan hoor ik ze graag, want alle hulp is welkom....

auto heb ik ondertussen af laten voeren naar de garage, want ik weet et ook niet meer en ik weet niet egt veel van motortechniek (al wil ik het wel leren), dus ik ga die kop er niet zelf afhalen......
ben benieuwd wat er uitkomt, als et maar niet alleen ijzervijlsel is....

iig bedankt voor de hulp, en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.....
als de auto klaar is, wordt et maar eens tijd om me te registreren als lid, en ff een paar mooie foto'tjes op de site te zetten.

BEDANKT! Greetz Roy
Volkswagen Polo 1994
coupe fox 40kw E2
1272cm3
5 versnellingen

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #10 Gepost op: za, 25 aug 2007, 17:43:46 »
is de distributieriem nog wel heel dan ?
en hoe strak staat die riem??
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #11 Gepost op: za, 25 aug 2007, 18:22:10 »
Het kan dus zijn dat je een nokje of wat verdwenen is van je riem.
waardoor die dus niet meer goed staat.
tja en met 100.000 kilometer zou het best wel eens kunnen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #12 Gepost op: za, 25 aug 2007, 18:34:06 »
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat de motor vanzelf zeer hoge toeren gaat maken?

Distributietiming kan je ook zelf controleren:

zoek even op het forum, staan zelfs afbeeldingen bij.

Zit een merkteken op de poulie van je krukas(onderin) én op die van de nokkenas (bovenin).
 Bovenin is dat een cirkelvormig kuiltje (1mm diameter) en onderin zit er een streepje (lijntje) op het grote krukas tandwiel.

Verdraai je de krukas (met de hand aan de dynamo draaien, of voorzichtig met een schroevendraaier), dan moeten deze tekens met elkaar in overeenstemming zijn.
Maar zoek even, foto's zeggen meer dan woorden..



En P.s. een DB-riem staat onder zulke spanning, dat hobbels deze echt niet laten verspringen. Check de spanning van de riem door deze tussen duim en wijsvingen max. 90 graden te kunnen verdraaien. Meer=te slap!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #13 Gepost op: zo, 26 aug 2007, 07:01:51 »
90 graden verdraaien en dan voel je dat ie op rek staat ,je kunt hem verder draaien ,is eigenlijk een kwestie van voelen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #14 Gepost op: zo, 26 aug 2007, 07:04:27 »
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat de motor vanzelf zeer hoge toeren gaat maken?

Distributietiming kan je ook zelf controleren:

zoek even op het forum, staan zelfs afbeeldingen bij.

Zit een merkteken op de poulie van je krukas(onderin) én op die van de nokkenas (bovenin).
 Bovenin is dat een cirkelvormig kuiltje (1mm diameter) en onderin zit er een streepje (lijntje) op het grote krukas tandwiel.

Verdraai je de krukas (met de hand aan de dynamo draaien, of voorzichtig met een schroevendraaier), dan moeten deze tekens met elkaar in overeenstemming zijn.
Maar zoek even, foto's zeggen meer dan woorden..



En P.s. een DB-riem staat onder zulke spanning, dat hobbels deze echt niet laten verspringen. Check de spanning van de riem door deze tussen duim en wijsvingen max. 90 graden te kunnen verdraaien. Meer=te slap!

kan door het hobbelen komen dat je het gas dieper intrapt en of met je voet op het koppelingspendaal rijdt(pedaalridder)en deze dan indrukt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .