Auteur Topic: HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?  (gelezen 3598 keer)

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #30 Gepost op: za, 01 sep 2007, 20:38:57 »
Vermits dak nogal een ongeduldig ventje ben,en vermits er geen antwoord opkomt,betekend dit,dat er GEEN topic over besta!!!

En irritant -moon-
Als je ietsjes beter zoekt kom je 't wel tegen hoor.
En 't kan sowieso beetje 'verstopt' zitten een topic
die heel erg anders over gaat.......we ouwehoeren hier nog welles teveel -prut-

Voorbeeldje gevonden in een projecttopic:
1e cilinder op BDP (die hoef ik niet uit te leggen he?), nokken van cilinder 1 in een "v" recht omhoog
(tov motorblok he, niet tov je waterpas ofzo :D )
en dan motten de nokken bij cilinder 4 in een "v" recht naar beneden staan.
Riem erop en ff met de handmatig de krukas een rondje of wat laten maken:
geen klepjes tegen zuigers => starten maar.
Plof plof....uche uche.....loopt wel, maar dramatisch: 1 tandje om.
Wederom controleren voor u start.
Joepie => all 55 pony's back in business.
Zo ging 't bij mij -klus-

Deze had ik al gevonden!
Enkel de afbeeldingen vindt ik niet  -wanker-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #31 Gepost op: zo, 02 sep 2007, 10:47:58 »
die staan oa in een vraagbaak ,nu ff stoppemn met irritant doen .
zoals ik het doe is het altijd zonder merktekens .
bougie cylinder `1 of 4 er uit .zuiger in bovenste dode punt zetten en dus opvoelen met schroevendraaier via bougiegat.
 nokkenas ,kleppendekselverwijderen .
nu moeten de nokken van je 4e cylinder omlaag staan en je sleeptuimelaars of klepstoters op gelijke hoogte(evt te meten met schuifmaat ) nu zul je zien dat als je alles met merktekens doet je motor er eigenlijk een halve tand standaard naast staat

met een scherpe nokkenas kijk je dus naar de kleplift in bdp .
en dat weet sjon nu ook zoals ik zijn blokje getimed heb .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #32 Gepost op: zo, 02 sep 2007, 18:31:41 »
met een scherpe nokkenas kijk je dus naar de kleplift in bdp .
en dat weet sjon nu ook zoals ik zijn blokje getimed heb .

Als je de gegevens van zo'n nokkenas hebt wel ja.
(per toeval kwam ik 't briefje van Kronenburg tegen)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #33 Gepost op: zo, 02 sep 2007, 22:29:44 »
Vermits dak nogal een ongeduldig ventje ben,en vermits er geen antwoord opkomt,betekend dit,dat er GEEN topic over besta!!!

En irritant -moon-
Als je ietsjes beter zoekt kom je 't wel tegen hoor.
En 't kan sowieso beetje 'verstopt' zitten een topic
die heel erg anders over gaat.......we ouwehoeren hier nog welles teveel -prut-

Voorbeeldje gevonden in een projecttopic:
1e cilinder op BDP (die hoef ik niet uit te leggen he?), nokken van cilinder 1 in een "v" recht omhoog
(tov motorblok he, niet tov je waterpas ofzo :D )
en dan motten de nokken bij cilinder 4 in een "v" recht naar beneden staan.
Riem erop en ff met de handmatig de krukas een rondje of wat laten maken:
geen klepjes tegen zuigers => starten maar.
Plof plof....uche uche.....loopt wel, maar dramatisch: 1 tandje om.
Wederom controleren voor u start.
Joepie => all 55 pony's back in business.
Zo ging 't bij mij -klus-

Deze had ik al gevonden!
Enkel de afbeeldingen vindt ik niet  -wanker-

idd.

De vraagbaak is voor jou echt onmisbaar (zeg ik voor nu al de 999'ste keer, tevens de laatste -nana- )

Die praat direct terug, hoef je niet te wachten tot iemand anders via een internetforum antwoord geeft.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #34 Gepost op: ma, 03 sep 2007, 21:47:55 »
Vermits dak nogal een ongeduldig ventje ben,en vermits er geen antwoord opkomt,betekend dit,dat er GEEN topic over besta!!!

En irritant -moon-
Als je ietsjes beter zoekt kom je 't wel tegen hoor.
En 't kan sowieso beetje 'verstopt' zitten een topic
die heel erg anders over gaat.......we ouwehoeren hier nog welles teveel -prut-

Voorbeeldje gevonden in een projecttopic:
1e cilinder op BDP (die hoef ik niet uit te leggen he?), nokken van cilinder 1 in een "v" recht omhoog
(tov motorblok he, niet tov je waterpas ofzo :D )
en dan motten de nokken bij cilinder 4 in een "v" recht naar beneden staan.
Riem erop en ff met de handmatig de krukas een rondje of wat laten maken:
geen klepjes tegen zuigers => starten maar.
Plof plof....uche uche.....loopt wel, maar dramatisch: 1 tandje om.
Wederom controleren voor u start.
Joepie => all 55 pony's back in business.
Zo ging 't bij mij -klus-

Deze had ik al gevonden!
Enkel de afbeeldingen vindt ik niet  -wanker-

idd.

De vraagbaak is voor jou echt onmisbaar (zeg ik voor nu al de 999'ste keer, tevens de laatste -nana- )

Die praat direct terug, hoef je niet te wachten tot iemand anders via een internetforum antwoord geeft.

Ik sleutel niet aan de wagen,maar men broer.
En jullie beweren hier dat er afbeeldingen enzo van op het forum staan,maar tot op heden heeft nog niemand er een link van gepost of ze geplaatst hoor!
En een search helpt ook niet echt.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #35 Gepost op: ma, 03 sep 2007, 22:01:48 »
kon eerlijk gezegd ook zo gauw geen afbeelding vinden ,maar wel een jip en janneke uitleg van jaap :

Je hebt de nokkenas al liggen?

Mooi, dus geen verhaaltjes voor nix (tja, altijd handig om alvast te weten, voor hetgeval ik die drie-dubbele turbo niet op tijd binnen heb, en ik dus een weekendje toch nix te doen heb mensen :-)


Voor hydro's is het wisselen vrij makkelijk, want je hoeft geen kleppen te stellen :-)

Nokkenas vervangen: Zelfs ik kan het, dus een kind kan de was doen..

Grootste probleem dat ik had: Nokkenastandwielboutlossen..

- Verwijder klepdeksel, distributieriem-deksel, en alles andere wat in de weg lijkt te zitten.

- Verwijder de ontsteking: Na het plaatsen van de nieuwe nokkenas moet je toch alles op nieuw op tijd zetten, so who cares about marking anything?!

- Zet de distributie op tijd (markeerstreepje onder op de poulie van de dynamo-snaar (v-riem), en markeerpuntje op het nokkenastandwiel

- Draai de motor nu een klein stukje, zodat geen van de zuigers in bdp staan. (en onthoud waar je m heen draait)

- Verwijder klepdeksel, schraap de oude pakkingsresten weg, en dump de oude pakking gelijk in de afval container.

- Wrik de distributieriem eraf, ontspan m desnoods door de waterpomp te lossen

- NOKKENASTANDWIELBOUT LOSSEN: steek een schroevendraaier ofzo door een gat, en draai de bout los (zit bestwelvast!)

- Nokkenas-lagerschalen: Buitenste eerst, dan middelste, dan de 2 overgebleven. LET OP LET OP: Let op de manier waarop ze erop zitten, zorg ervoor dat je bij het terug plaatsen PRECIES OP DE ZELFDE PLEK de zelfde lagerschaal terug zet. Vooral de middelste 3 kunnen verward worden.

- Oude nokkenas eruit tillen

Nokkenastandwiel-bout had je al gelost

- Nokkenastandwiel overzetten

- Lagerschalen er terug op

(CHECK DIT EERST EVEN: SERGE? MARCEL? DOUWE?):
Draai de nokkenas nu zo zodat ie op 1e cylinder compressie slag: Beide nokken omhoog, 4e cylinder, uit/inlaat slag: beide nokken zo dat kleppen precies dicht, maar wel zo gaan open-en-dicht gaan

- Nu motor iets draaien, zodat onderste poulie weer op BDP staat

- Distributieriem er weer op

- rest er weer op, ontsteking 'n beetje gokken, kijken of ie loopt, en klaar

(nieuwe klepdekselpakking: immer bij hydro's)

Mis ik iets?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #36 Gepost op: ma, 03 sep 2007, 22:47:17 »
die afbeelding zal ik me in vergist hebben.












Die staat namelijk in mijn vraagbaak, en niet op het forum.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #37 Gepost op: di, 04 sep 2007, 10:48:10 »
printen!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #38 Gepost op: do, 06 sep 2007, 21:26:06 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #39 Gepost op: vr, 07 sep 2007, 08:28:01 »
alleen aanhaalmomenten zou ik 40 70 en 2x 90graden doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #40 Gepost op: vr, 07 sep 2007, 17:01:23 »
alleen aanhaalmomenten zou ik 40 70 en 2x 90graden doen

Maja,men broer wilt gewoon de distributieriem timing checken.
Want onze polo motor doet klak klak kla klak soms met koude motor,ook met warme motor en enkel op stationair toerental,tijdens het rijden ermee hoor je het niet,en bij gas geven aan de motor zelf ook niet.
Het enige dat ik dan merk is dat hij ff een wat toerentallen zakt en direkt terug op zijn normale snelheid draait.

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #41 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 19:29:32 »
alleen aanhaalmomenten zou ik 40 70 en 2x 90graden doen

Want onze polo motor doet klak klak kla klak soms met koude motor,ook met warme motor en enkel op stationair toerental,tijdens het rijden ermee hoor je het niet,en bij gas geven aan de motor zelf ook niet.
Het enige dat ik dan merk is dat hij ff een wat toerentallen zakt en direkt terug op zijn normale snelheid draait.

Niemand enig idee wat het kan zijn?Komt in ieder geval uit de buurt van de waterpomp.
Als hij klak klak doet en ik hou men hand in de buurt van de waterpomp op de plastieken kap van de distributieriem,dan voel je het in je hand de klak klak.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #42 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 19:53:41 »
en als je die kap er af haalt en dn de motor start?
misschien loopt de kap ergens tegenaan?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #43 Gepost op: di, 11 sep 2007, 10:08:11 »
en als je die kap er af haalt en dn de motor start?
misschien loopt de kap ergens tegenaan?

Nog niet geprobeerd.Zal het van het weekend mss is doen,of anders als we de lagers achteraan vervangen.

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
HELP!! motorprobleem!! wie kan mij helpen?
« Reactie #44 Gepost op: zo, 14 okt 2007, 15:22:05 »
Gisteren dus nageizne of de distributieriem goed ligt,en dat is dus het geval.
Men broer denkt ook in de richting van de nokkenas.