kon eerlijk gezegd ook zo gauw geen afbeelding vinden ,maar wel een jip en janneke uitleg van jaap :
Je hebt de nokkenas al liggen?
Mooi, dus geen verhaaltjes voor nix (tja, altijd handig om alvast te weten, voor hetgeval ik die drie-dubbele turbo niet op tijd binnen heb, en ik dus een weekendje toch nix te doen heb mensen :-)
Voor hydro's is het wisselen vrij makkelijk, want je hoeft geen kleppen te stellen :-)
Nokkenas vervangen: Zelfs ik kan het, dus een kind kan de was doen..
Grootste probleem dat ik had: Nokkenastandwielboutlossen..
- Verwijder klepdeksel, distributieriem-deksel, en alles andere wat in de weg lijkt te zitten.
- Verwijder de ontsteking: Na het plaatsen van de nieuwe nokkenas moet je toch alles op nieuw op tijd zetten, so who cares about marking anything?!
- Zet de distributie op tijd (markeerstreepje onder op de poulie van de dynamo-snaar (v-riem), en markeerpuntje op het nokkenastandwiel
- Draai de motor nu een klein stukje, zodat geen van de zuigers in bdp staan. (en onthoud waar je m heen draait)
- Verwijder klepdeksel, schraap de oude pakkingsresten weg, en dump de oude pakking gelijk in de afval container.
- Wrik de distributieriem eraf, ontspan m desnoods door de waterpomp te lossen
- NOKKENASTANDWIELBOUT LOSSEN: steek een schroevendraaier ofzo door een gat, en draai de bout los (zit bestwelvast!)
- Nokkenas-lagerschalen: Buitenste eerst, dan middelste, dan de 2 overgebleven. LET OP LET OP: Let op de manier waarop ze erop zitten, zorg ervoor dat je bij het terug plaatsen PRECIES OP DE ZELFDE PLEK de zelfde lagerschaal terug zet. Vooral de middelste 3 kunnen verward worden.
- Oude nokkenas eruit tillen
Nokkenastandwiel-bout had je al gelost
- Nokkenastandwiel overzetten
- Lagerschalen er terug op
(CHECK DIT EERST EVEN: SERGE? MARCEL? DOUWE?):
Draai de nokkenas nu zo zodat ie op 1e cylinder compressie slag: Beide nokken omhoog, 4e cylinder, uit/inlaat slag: beide nokken zo dat kleppen precies dicht, maar wel zo gaan open-en-dicht gaan
- Nu motor iets draaien, zodat onderste poulie weer op BDP staat
- Distributieriem er weer op
- rest er weer op, ontsteking 'n beetje gokken, kijken of ie loopt, en klaar
(nieuwe klepdekselpakking: immer bij hydro's)
Mis ik iets?