Auteur Topic: APK regels 01-05-09  (gelezen 5404 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #15 Gepost op: wo, 01 apr 2009, 12:01:47 »
Dat milieuboek geldt voor de oudere auto's zonder katalysator. De auto's die al met katalysator geleverd zijn en jonger dan '95, moeten nog steeds een 4gasmeting ondergaan, mits de katalysator+lambdasonde gemonteerd is.

Dit is wat ik lees.

Een K6 katalysator moet hoogstwaarschijnlijk dus aan een CO van 3.5 voldoen (eerder dan 1992, geen U9) en het milieuboek is vervallen.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #16 Gepost op: wo, 01 apr 2009, 18:58:23 »
En hoe zit dat dan met een u9 en eerder dan 1992?
moet er dan als nog een kat onderblijven?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #17 Gepost op: vr, 03 apr 2009, 16:40:02 »
K6 is geen katverplichting, maar wel voldoen aan een strenge norm (die je waarschijnlijk zonder kat niet haalt, kán echter wel... -ja- )
U9 is volgens mij simpelweg verplicht om een kat te hebben, maar wie verbiedt het je om 'm leeg te halen?! Alleen het voldoen aan de (nog iets strengere) norm lijkt me moeilijk haalbaar... -dunno-
Ik vind een lege kat zo'n gaar geluid geven, hij zit me ook niet in de weg voorlopig. Bovendien als ik nu zonder kat zou rijden is het lawaai niet meer te overzien ben ik bang, een middendemper is ook al op bespaard namelijk....he he
Yamaha YZF-R6 :D

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #18 Gepost op: vr, 03 apr 2009, 21:40:13 »
voor iedereen die achteraf xenon hebben en die rond deze tijd gekeurd moeten worden heb ik een tip.
ga voor 1 mei keuren want nu mag het nog en zal rdw site dit ook nog niet neer zetten. iedereen die na 1mei met achteraf xenon laat keuren is gewoon afkeur zonder koplamp sproeiers. kan er niks anders van maken als keurmeester.
maar moet nog opfris cursus krijgen wat betreft nieuwe regels.




@ Jaap, je hebt weer eens gelijk.  -thumbsup- Als de regels in toekomst worden aangepast hebben de achteraf-inbouwers alsnog een uitdaging.

@ Skooty: ik heb 4300K, en dat is toch echt wit-wit  -ja-

Uit: http://www.apkkeurmeesterservice.nl/default.asp?page=rubrieken&rubriekid=33

6. Als er bij een auto achteraf xenonverlichting is ingebouwd, levert dit dan problemen op voor de APK?

Bekijk antwoord»
Wanneer een auto voorzien is van xenon verlichting moet een automatische koplamphoogteregeling en een koplampreinigingssysteem aanwezig zijn. Deze eis wordt getoetst bij de typegoedkeuring van zo"n auto. Op dit moment staat deze eis nog niet in de Regelgeving APK. Bij achteraf inbouwen kan de keurmeester dus alleen maatregelen nemen als de afstelling dimlicht fout is afgesteld. Zo ook als een eventueel aanwezige stelinrichting, waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, fout staat.

Is ook te vinden op site van RDW: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rdw_erkenningen/apk_erkenning/regelgeving_apk.htm
Als je deze artikelen doorleest zie je dat (nog) nergens staat dat bij achteraf-inbouw een hoogteregeling- enof reinigingssysteem aanwezig moet zijn

§ 10.  Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende
voorzieningen...............................................................................49
Artikel 5.2.51  - verplichte lichten en retroreflectoren......49
Artikel 5.2.53  - kleur........................................................51
Artikel 5.2.55  - werking...................................................51
Artikel 5.2.56  - afstelling dimlicht...................................52
Artikel 5.2.57  - toegestane lichten en retroreflectoren.....54
Artikel 5.2.59  - kleur toegestane lichten..........................55
Artikel 5.2.61  - plaatsing..................................................56
Artikel 5.2.62  - controlelampje mistachterlicht...............57
Artikel 5.2.63  - werking achteruitrijlichten......................57
Artikel 5.2.64  - verbod van verblindende verlichting......57
Artikel 5.2.65  - verbod andere dan verplichte of  toegestane verlichting.............................57

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #19 Gepost op: vr, 03 apr 2009, 22:05:37 »
Tja Koen: 

Dat is net zoiets als de controle op het aantal cilinders: als het bij de APK niet gecontroleerd wordt, wil dat nog niet zeggen dat het ook toegestaan is.  Regels rond Xenon zijn wat dat betreft lekker duidelijk en vooral ook consequent. pilot-xenon.nl zal die teksten uitzoeken die voor hen het gunstigst uitpakken. Als er bij de APK keuring wordt toegevoegd dat Xenon alleen mag in combi met koplampsproeiers,.. dan zul je toch echt koplampsproeiers moeten hebben..

Destijds was het:
- niveauregeling + koplampsproeiers verplicht voor NIEUWE auto's met Xenon
- alleen koplampsproeiers verplicht voor achteraf inbouw Xenon

Ik was destijds helemaal blij met mijn koplampsproeiers op de ToekToek en de GL, maar heb nog nooit Xenon ingebouwd.

Let wel: Ik ben niet voor of tegen Xenon, maar wel tegen verkeerd afgestelde lampen: Want ook met sproeiers of niveauregeling én zonder Xenon kunnen de lampen verkeerd staan afgesteld.
Ik ken mensen, ook van hier op het forum, die rustig maanden blijven rond rijden met een koplamp die richting de hemel wijst.

Zodra er gele Xenon beschikbaar komt, wil ik het best proberen :)


http://www.intensehid.com/3000k.html

http://www.auto-tuning-guide.com/pilot-xenon.html

Dus jaap ff zoeken naar een setje 3000k Gele Xenon  :D

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #20 Gepost op: vr, 03 apr 2009, 23:35:07 »
blijft toch leuk     dit jaar met vlag en wimpel door de apk      :)    volgend jaar met de zelfde  auto enz enz    -boehoe-
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #21 Gepost op: za, 04 apr 2009, 11:55:49 »
voor iedereen die achteraf xenon hebben en die rond deze tijd gekeurd moeten worden heb ik een tip.
ga voor 1 mei keuren want nu mag het nog en zal rdw site dit ook nog niet neer zetten. iedereen die na 1mei met achteraf xenon laat keuren is gewoon afkeur zonder koplamp sproeiers. kan er niks anders van maken als keurmeester.
maar moet nog opfris cursus krijgen wat betreft nieuwe regels.




dus dan heb ik na 1 mei nog een jaar om koplamp sproeiers te vinden,scheelt hij moet deze maand nog voor 2009.
maar m.a.w moet ik voor  april 2010 wel koplampsproeiers hebben?
dan heb ik weer wat te doen na de hand........zucht al die klote regels. :(
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #22 Gepost op: za, 04 apr 2009, 18:32:18 »
Bij mijn auto kan ik in een handomdraai de (Pilot)xenon-lampjes eruit halen en de originele H4 terugzetten.

Dat heeft Garageman (tevens APK-Keurmeesterman  :D) destijds zo gemaakt opdat bij eventuele APK-perikelen  of 'verblindingsproblemen' in Groot Brittannië) gemakkelijk tijdelijk de oude lampen te gebruiken zijn.

Idee?


Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #23 Gepost op: za, 04 apr 2009, 18:35:08 »
ja ik kan de boel in 10min ombouwen,maar ik heb geen zin om dat jaarlijks te doen en je weet niet hoe mevrouw agent dat vind bij een controle.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #24 Gepost op: za, 04 apr 2009, 18:44:03 »
ja ik kan de boel in 10min ombouwen,maar ik heb geen zin om dat jaarlijks te doen en je weet niet hoe mevrouw agent dat vind bij een controle.

Moeten we toch aan de sproeier -boehoe-  :D

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #25 Gepost op: zo, 05 apr 2009, 01:49:48 »
ja ik kan de boel in 10min ombouwen,maar ik heb geen zin om dat jaarlijks te doen en je weet niet hoe mevrouw agent dat vind bij een controle.

En Marjolijn wat vind jij er van??

- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #26 Gepost op: zo, 05 apr 2009, 11:33:11 »
Tja... goeie vraag. Laat ik voorop stellen dat ik zeer zeker NIET voor alle agenten in Nederland spreek. Maar ik zou pas gaan controleren op het moment dat de xenon me irriteert. Als op zo'n moment blijkt dat er geen wiswas installatie op zit, ZOU ik daar mogelijk voor kunnen gaan verbaliseren. Maar ik ga zeker niet elk hok met xenon aan de kant zetten om te checken of alles wel in orde zit.

Trouwens... waarom eigenlijk alleen verplichte wiswas en geen verplichte hoogteregeling. Lijkt me dat de laatste belanrijker is  -dunno- (Ik weet dat ik deze vraag in de lucht stel  :))
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline g40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 35
  • Frank vander Meulen
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #27 Gepost op: zo, 05 apr 2009, 18:09:03 »
deze week even gebeld met de rdw, die zeggen dat xenon ,met sproeiers en hoogteverstelling, pas verplicht is vanaf 2007.
« Laatst bewerkt op: zo, 05 apr 2009, 20:12:30 door g40 »

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #28 Gepost op: zo, 05 apr 2009, 19:52:10 »
Wat is verplicht vanaf 2007  ??
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: APK regels 01-05-09
« Reactie #29 Gepost op: do, 09 apr 2009, 14:57:12 »
APK en Xenon per 1 mei 2009

Ben in de regelgeving gedoken en heb e.e.a. met Garageman (= APK Keurmeester) doorgesproken.

Conclusie

Ook onder de nieuwe APK-regelgeving mogen auto's die vóór 1 januari 2007 in gebruik zijn genomen gewoon voorzien zijn van Xenonverlichting. Bij deze auto's wordt door de APK-keurmeester NIET gekeken naar de aanwezigheid of werking van een koplamreinigingsinstallatie en niveauregeling.

Toelichting

1. APK-regelgeving wijzigt per 1 mei 2009. De naam van de Regeling Permanente Eisen is veranderd in Aanvullende permanente eisen.
Zie Brief RDW inzake APK-regelgeving per 1 mei 2009.


2. Xenonverlichting valt volgens de Aanvullende permanente eisen onder de noemer "Gasontladingslichtbronnen".
Zie APK-2009 Aanvullende permanente eisen Xenon, artikel 115


3. Volgens de Aanvullende permanente eisen moeten auto's met gasontladingslampen voorzien zijn van een koplamreinigingsinstallatie (art. 116) en een niveauregeling (art. 118). Voorts moet het dimlicht blijven branden als je grootlicht inschakeld hebt (art 117).

Niveauregeling ja of nee?
De niveauregeling is weliswaar een Aanvullende permanente eis, maar de aanwezigheid of werking ervan wordt NIET getoetst tijdens de AP-keuring!
Zie artikel 118 lid 3 !

Voor de APK is een niveauregeling dus sowieso NIET vereist. Dit laat onverlet dat je zeker wel een boete kan krijgen als je (met of zonder Xenon) je koplampen niet goed hebt afgesteld of verblindende verlichting voert. Die boete is dan niet vanwege het overtreden van een APK-eis, maar op grond van het voeren van ondeugdelijke verlichting.

Koplamreinigingsinstallatie ja of nee?
Maar hoe zit het dan met de verplichte koplamreinigingsinstallatie van art. 116?

Daarvoor moet je even terug naar de gewone keuringseisen. Zie APK-2009 Keuringseisen :

artikel 5.2.51 lid 1 letter b zegt: "Personenauto's moeten voorzien zijn van (...) twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van Gasontladingslichtbronnen én in gebruik is genomen ná 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de Aanvullende permanente eisen van art. 115 t/m 118.

Voor de APK van auto's van vóór 1 januari 2007 gelden de Aanvullende permanente eisen van art. 115 t/m 118 dus NIET!! Deze mogen voor de APK gewoon voorzien zijn van Xenon, zónder dat er een al dan niet werkende koplamreinigingsinstallatie en niveauregeling aanwezig moet zijn.
« Laatst bewerkt op: do, 09 apr 2009, 15:18:19 door KoenG40 »