Auteur Topic: Foto's plaatsen in het fotoalbum  (gelezen 29736 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:24:13 »
Sinds enige tijd is er een fotoalbum aanwezig op het forum. Omdat het album net even iets meer opties heeft dan bijv. Flickr/MijnAlbum komen sommigen er niet helemaal uit.

In dit topic zal een korte en uitgebreide handleiding volgen, zodat iedereen met een paar klikken zijn foto's kan plaatsen.


Werking van het fotoalbum.

1) Snelstart -  1 foto uploaden in een album, een linkje of de foto direct in een topic plaatsen.

2) Restricties - Hoe verklein ik de foto tot het gewenste formaat?  ( 1 mb maximale grootte ) aan de hand van gratis software ( irfanview )

3) Eigen albums aanmaken, meerdere foto's te gelijk uploaden etc etc.

4) Bladeren etc. etc.


« Laatst bewerkt op: do, 16 apr 2009, 20:29:18 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #1 Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:24:29 »
--

1) Snelstart.

In de snelstart handleiding gaan we er voor het gemak vanuit dat je een foto van je eigen pc in een reeds bestaand album wilt plaatsen.
Voorbeeld: Jij hebt een mooie foto gemaakt op een meeting en je wilt deze foto toevoegen in het album dat al bestaat. De foto die je wilt
plaatsen staat op je eigen PC en dit bestand is niet groter dan 1 MB. 


Om eenvoudig een foto te plaatsen, ga je eerst naar het fotoalbum.



Je bent nu in het fotoalbum om te bladeren: Alleen rondkijken dus!
Om zelf een foto toe te kunnen voegen is het kleinste symbooltje het belangrijkste: Let op het apenstaartje! ( @
Beweeg hier met je muis overheen, en er verschijnt een aantal opties welke voorheen nog verborgen waren!



(let op: de taal kan verschillen :) )

Klik nu op ' Upload file' 



Je komt nu op een scherm uit waar je een aantal bestanden vanaf je eigen PC kunt selecteren. In dit voorbeeld kiezen we ervoor om slechts 1 foto te uploaden. Klik op het symbooltje aan het einde van de eerste regel ( figuurtje kan verschillen )



Er opent nu een venstertje waarmee je op je eigen pc opzoek kunt gaan naar je eigen plaatje zoeken
Let hierbij op de maximaal toegestane bestandsgrootte! Maximaal plaatjes van 1 MB zijn toegestaan ( 1024 kb )

In windows kan je in het ' view ' of ' beeld ' menutje kiezen voor ' details ' , waarna de grootte van alle bestanden wordt weergegeven.
In het voorbeeld hieronder kan het bestand ' biofriet.jpg ' nog net wel, maar ' amelie.jpg '  is duidelijk te groot!



Als je de foto hebt gevonden, klik je OK of Openen, en je kunt nu zien dat je een bestand hebt geselecteerd op je PC.
Klik vervolgens op de 'Continue'  of ' Verder'  knop:



Het duurt nu even voor je op het volgende scherm terecht komt: Als je op Continue drukt wordt de foto pas daadwerkelijk verstuurd naar onze server. Pas als de foto compleet aangekomen is, ga je door naar het volgende scherm



Als bovenstaande schermpje NIET verschijnt, dan verschijnt er waarschijnlijk de foutmelding dat het bestand te groot is ( meer dan 1024 kb ). Verklein dan eerste de foto ( handleiding hiervoor volgt ) en probeer het daarna opnieuw !

Klik op continue, om te kiezen in welk album je het plaatje wilt plaatsen: Zoals gezegd, in het voorbeeld gaan we ervanuit dat je een foto plaatst in een album dat reeds bestaat ( van een meeting bijvoorbeeld ). Om het je gemakkelijk te maken, verschijnt er direct een minatuurvoorbeeld van de foto. Met het pijltje klap je een keuze lijst uit en selecteer je het album waar de foto in terecht moet komen:



Denk eraan, vul ook een titel in van de foto, een korte beschrijving en steekwoorden waarmee jij denkt deze foto terug te willen vinden.

Na het klikken op Continue verschijnt de melding dat de foto succesvol is geplaatst in het album naar keuze.  Indien je meerdere foto's tegelijk wilt uploaden, verschijnt er voor elke foto apart de keuze voor het album waar je de foto wilt plaatsen, incl titel omschrijving en trefwoorden.


Klik op Continu om verder te gaan naar de voorpagina van het fotoalbum. Surf nu naar het album om te controleren of de foto ook daadwerkelijk geplaatst is.



--

Plaatsen van het plaatje in een topic:

Je kunt op verschillende manieren de foto nu in een topic plaatsen. Van makkelijk naar moeilijker:

1) - Een link naar de foto in het album plaatsen.  (sim-pel)
2) - De verkleinde foto plaatsen ( aanbevolen )
3) - De grote foto  linken
4) - De grote foto plaatsen ( niet aanbevolen )


1) Het adres van de foto staat al onder de foto:

Klik met je muis ' rechts ' op het adres, en kies ' copy link address '



Plak nu het adres in jouw posting door ' rechts ' te klikken en te plakken.

2) De verkleinde foto plaatsen

Klik met je muis ' rechts ' op de verkleinde foto, en kies ' Copy image location '



Plak nu het adres in jouw posting door tussen  [ img ] en [ /img ] tag's  ' rechts ' te klikken en te plakken.

3)   De grote foto  linken

Klik met je muis ' rechts ' op de verkleinde foto, en kies ' Copy Link Locatien '



Plak nu het adres in jouw posting door ' rechts ' te klikken en te plakken.

4)  De grote foto plaatsen ( niet aanbevolen )

Klik op de kleine foto om de foto ' full size ' te bekijken,
Klik nu rechts op de fot, en kies ' Copy image location '



Plak nu het adres in jouw posting door tussen  [ img ] en [ /img ] tag's  ' rechts ' te klikken en te plakken.
« Laatst bewerkt op: do, 16 apr 2009, 20:28:59 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #2 Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:24:38 »
--

2) Restricties - Hoe verklein ik de foto tot het gewenste formaat?  ( 1 mb maximale grootte ) aan de hand van gratis software ( irfanview )

Voor de Windows gebruikers leggen we hier aan de hand van voorbeeld software ( Irfanview ) uit hoe je foto's bewerkt voor het plaatsen in het fotoalbum. Voor het gemak schatten we Apple gebruikers in als ' enigzins grafisch ' en daarmee handig zat met foto's, en die paar Linux-freaks zijn waarschijnlijk ook voldoende technisch onderlegd om de foto's te verkleinen tot max 1 mb groot. Smartphone gebruikers zoeken het zelf maar uit  -gert-


Welke Windows versie je ook gebruikt: Elke windows variant heeft zo z'n eigen (gebrekkige?) stukjes software om de basis handelingen met foto's uit te voeren. Omdat Paint niet echt geschikt is om goed een 8 Megapixel foto te verkleinen gaan we uit van de gratis te downloaden ' Irfanview'  welke geschikt is voor alle Windows versies sinds Windows95.

Ga naar www.irfanview.com en download/installeer irfanview op je pc.



Start het programma met de platgeslagen kat ( Start -> Programma's -> Irfanview -> Irfanview )
Het geopende programma zal nu openen zoals hieronder:



Dummy mode aan: Klik op 'File' en vervolgens op 'Open':



Je krijgt nu gewoon je standaard ' verkenner ' of ' bestandsbeheerder ' waarmee je op je eigen PC kunt zoeken naar de foto's. Op sommige PC's kan je zo direct de foto's op jouw digitale camera openen, soms kan je direct bij je telefoon etc etc.  In het voorbeeld openen we de foto's direct vanaf de telefoon.



In het onderste deel zie je ook direct hoe groot de foto is en kan je een 'preview' zien welke foto je precies zult openen.
Hieronder zie je een voorbeeld: Je ziet het, zelfs een foto'tje met een GSM is tegenwoordig al snel 1,4 MB groot. Dat is dus een ouderwetse floppy ( wie kent ze nog?!) vol met slechts 1 (!) foto.



De foto wordt nu geopend. Je ziet de foto beeld vullend op je scherm,. maar de werkelijke foto is vaak vele malen groter. Voor het gebruik op het web is een kleiner formaat meer dan voldoende. Een 8 Megapixel foto kan je onbewerkt prima als poster laten afdrukken, maar voor weergave op een PC beeldscherm kan het echt veel kleiner, zonder aan kwaliteit in te boeten.

Klik in het menu bovenin het programma op Image, en kies de optie ' Resize/Resample'



Er verschijnt nu een nieuw menu met heel veel opties.
Door alle opties te laten voor wat ze zijn, en in het pull-down menu'tje te kiezen voor een standaard formaat kan er weinig mis gaan.
In het voorbeeld verkleinen we een 5 megapixel foto naar een 'hanteerbaar' formaat: 1024x786 pixels: Op een ' basis ' PC als (bijna) beelvullend te openen.
Kies dus 1024 x 768 en klik ok.



Kies nu ' File '  -> " Save as...  "  om de verkleinde foto onder een nieuwe naam op te slaan. In het voorbeeld slaan we de foto op de desktop op.



In het voorbeeld slaan we de foto op onder de naam ' stuurtje test '.
Let erop dat je het TYPE als  ' JPG/JPEG ' kies!



Het verkleinde plaatje is nu opgeslagen op de desktop. We kijken even met Irfanview kijken hoe groot het plaatje nu is geworden!
Kies ' File ' -> ' Open ' in het menu en ga nu opzoek naar het plaatje dat je zojuist hebt opgeslagen ( op het bureaublad/desktop ).
Je zult nu zien dat de ' File size ' geen Megabytes meer groot is, maar slechts enkele Kilobytes. In het voorbeeld: 491 KB, wat ongeveer 0,5 MB is.



De foto is nu ruim verkleint voor plaatsing in het fotoalbum, zonder dat de kwaliteit van de foto zichtbaar achteruit is gegaan: De foto is en blijft scherp.

Via deze link lees je hoe je nu de foto in het fotoalbum plaatst
 
 
« Laatst bewerkt op: do, 16 apr 2009, 22:23:08 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #3 Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:24:44 »
Ruimte reserveer posting 3
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #4 Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:24:51 »
Ruimte reserveer posting 4
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 apr 2009, 20:25:05 »
Ruimte reserveer posting 5
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 apr 2009, 21:12:46 »
( telefonische input gekregen :) )

Zal ook een ehmz,. korte uitleg opnemen hoe je foto's van elders op het internet in het fotoalbum plaatst :)  -naughty-

Ennuh,. voor bepaalde personen dat even uitvoeren voor 't te laat is  -thumbsup-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #7 Gepost op: za, 18 apr 2009, 00:27:58 »
jaap ik zeg ,superstrakke handleiding  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #8 Gepost op: za, 18 apr 2009, 07:47:03 »
jaap ik zeg ,superstrakke handleiding  -thumbsup-

idd -thumbsup- moet wel een giga werkje zijn geweest.....

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #9 Gepost op: za, 18 apr 2009, 09:11:43 »
Ik plaats mijn foto's op Mijn Album. Spreekt allemaal voor zich, open een foto op die site, druk op eigenschappen, kopieer de link, en zit hem in de des gewenste topic m.b.v. het img.tooltje
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #10 Gepost op: za, 18 apr 2009, 18:29:47 »
Da's op zich prima, maar het forum is o.a. ook bedoeld als naslagwerk.
Op het moment dat jij op een dergelijke site je account sluit of misschien simpelweg met wat folders gaat schuiven of de mapnaam aanpast is
de geplaatste link naar het plaatje dood en zijn dus de ploaties ineens verdwenen uit het topic.

En dan denk je misschien dat het wel niet zo'n vaart zal lopen, bedenk wel dat de database van het forum in z'n
huidige form terug gaat tot december 2002. Houd jij een Mijn Album account aan voor 6-7 jaar ?
Bestaat Mijn Album over 6-7 jaar überhaupt nog ?

Serge heeft momenteel een photo bucket account dat vol loopt en moet dus aan het gummen -> klik

Een topic zoals dit heeft geen foto's meer omdat iemand
bij het volksforum indertijd een beetje meer ruimte op de servert belangrijker vond dan wat 'ouwe' foto's in het album.  -gert-
Enz, enz, enz....

Kortom, dat is hoofdzakelijk de reden dat we graag de foto's van een topic in ons eigen fotoalbum hebben.
« Laatst bewerkt op: za, 18 apr 2009, 18:33:34 door Mark »

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #11 Gepost op: za, 18 apr 2009, 18:43:55 »
Tsja hou je dat niet bij elke site, ik wijzig niets in "mijn album" als hij vol zit pak ik gewoon een ander e-mail adres.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #12 Gepost op: za, 18 apr 2009, 18:55:31 »
Inhoud van 'onze' server is in 7 jaar niet veel van verwijderd.
Mocht het tot een verhuizing komen, gaat de hele handel gewoon mee..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #13 Gepost op: za, 18 apr 2009, 19:40:48 »
En er is ruimte genoeg? Hanteer tot op heden de 'Jorp'-methode, en ben niet zo van de weggooierige, maar kan me inderdaad ergeren aan plakaten in topics (op welk forum dan ook) waarin de betreffende partij (MijnAlbum of Photobucket of gelijkgestemden) zeer opvallend meedelen dat de betreffende foto niet (meer) beschikbaar is. Dus als er ruimte genoeg is wil ik best een tweesporen-beleid gaan voeren... -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Foto's plaatsen in het fotoalbum
« Reactie #14 Gepost op: za, 18 apr 2009, 20:07:27 »
En er is ruimte genoeg?
..


*checked beschikbare ruimte op servert*

Citaat
Bandwidth usage for a domain   
6.5 GB of 100.0 GB used; 93.5 GB available

Disk space usage for a domain   
5.6 GB of 50.0 GB used; 44.4 GB available

Moet lukken volgens mij  :)