Auteur Topic: inhouden bij hoge toeren  (gelezen 865 keer)

Offline Willem

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Gepost op: za, 07 okt 2006, 17:48:25 »
als ik mijn Polo G40 door trek naar hogere toeren valt hij in 1 x dood en doet de toeren teller ook niks meer als het toerental dan weer daalt slaat de motor weer aan en doet de toerenteller het ook weer. waar zal dit aan kunnen liggen...? Ik denk zelf dat de bougies aan vervanging toe zijn  -klus- of heeft 1 van jullie nog een andere oorzaak dat het zou kunnen zijn?

al vast bedankt!!
I'm FAST and FURIOUS...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #1 Gepost op: za, 07 okt 2006, 19:48:25 »
Over hoeveel toeren hebben we het hier Willem?

Een G40 heeft een toerenbegrenzer he?.. ik mag hopen dat je niet tot in die begrenzer door trekt?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Willem

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #2 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 11:47:01 »
zo'n 4-5000 toeren, het is zeker niet de begrenzer want dan valt je toerenteller niet ineens terug naar 0...



I'm FAST and FURIOUS...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #3 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 12:10:28 »
Als de toerenteller wegvalt, zijn 't niet je bougies, maar zit er eerder elders in de ontsteking iets mis: Of de bougies nou nieuw of oud zijn: de ontsteking stuur een signaal naar de bobine en naar de toerenteller: Als beiden uitvallen, dan zoek t eerder in de richting van de ontstekingsmodule (zit bij een G40 bij de injectiecomputer ingebouwd (digifant). OF in de signaal gever (Hall-gever) in de stroomverdeler.
(Alhoewel de Hall-gever meestal met andere symtonen aangeeft dat ie aan het overlijden is)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #4 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 12:18:37 »
zou zelfs nog je benzine druk kunnen zijn
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Willem

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #5 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 13:14:55 »
hoe weet je of je hall gever kapot is... kan je die op een 1 of andere manier doormeten? en wat zijn daar vaak de symptomen van?
I'm FAST and FURIOUS...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #6 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 13:17:41 »
Hiero

Citaat
Hall-sensor kun je simpel testen.
Zwarte 3/4-polige stekker van het onstekingshuis halen en op een andere (leen?) onstekingshuis aansluiten.
Auto op contact zetten (ontsteking aan), en dan deze losse verdeler draaien (bougiekabels enz gewoon op de ingebouwde verdeler laten zitten). Heb je dan wel vonken, dan loont het waarschijnlijk wel de moeite om de verdeler te vervangen.

Trouwens, voor een euro of 45 heb je bij Bosch een hall-sensor reparatiesetje, bij de dealer duurder!

Heel handig is natuurlijk om bobine en/of ontstekingshuis van een goed lopende motor te lenen om te kijken welke van de 2 de oorzaak is.

Ik zet mijn geld op de hall-sensor (zelf ook al eens gehad: in eerste instantie goed lopen, maar plotseling uitvallen, even wachten en hij doet het weer voor onbepaalde tijd)

Heb je ook een toerenteller? Zo ja, wat doet deze op het moment van uitvallen? Als de wijzer wilde bewegingen gaat maken dan wijst dit ook op de hall-sensor.





Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #7 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 13:20:56 »
Ben jij deze zelfde Willem?


Een zo ja: Heb je sinds de revisie problemen? Dan gok ik op een los geraakt stekkertje ergens..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Willem

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #8 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 19:09:18 »
Dank je wel ik ga het meteen even proberen...
vlak voor de revisie kwam dit probleem opzetten maar ik dacht het gaat misschien wel over na de revisie toen heb ik hem hele tijd rustig moeten rijden om de G-lader in te rijden en gister toen ik hem in gereden had en mijn toerental ging verhogen kwam het weer terug... dus denk wel dat het dan de hall-sensor is
I'm FAST and FURIOUS...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #9 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 19:11:36 »
withstupid (te laat :) )

Controleer vooral de stekker van de hall-sensor, en de draad ernaar toe.
Zou maar zo kunnen dat er ergens een draadbreukje zit, die "actief" wordt op het moment dat de motor kantelt (hard optrekken).




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #10 Gepost op: zo, 08 okt 2006, 20:04:56 »
dan zou je het ook moeten hebben als je bij optrekken de koppeling vrij hard oplaat komen met flink wat gas. Kan je zo testen natuurlijk.
Doet de motor het ook als je in z'n vrij gas geeft tot boven 4000 toeren?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Willem

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #11 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 23:10:32 »
nou het probleem is opgelost, was dus blijkbaar een slecht contact van de stekker naar de hallgever. Heb hem even schoongemaakt en hij deed het weer zonder horten en stoten  :)  bedankt voor de adviezen  -thumbsup-
I'm FAST and FURIOUS...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
inhouden bij hoge toeren
« Reactie #12 Gepost op: di, 10 okt 2006, 00:30:17 »
Mooi zo!

Tip: maak alle (zoveel mogelijk) stekkerverbindingen van de hele auto schoon, scheelt een hoop (toekomstige) storingen, en zorgt dat alles optimaal werkt.