Auteur Topic: luchtinlaat  (gelezen 1955 keer)

  • Gast
luchtinlaat
« Gepost op: ma, 31 mrt 2003, 15:34:48 »
Hallo,

Ik heb een polo van 82 Formel E met +/-196.000km op de teller. De laaste tijd al redelijk wat aan vernieuwd of verbeterd (carburator zoog valse lucht, kleppen afgeregeld, thermostaat vernieuwd, ...) Deze site heeft me al veel informatie opgeleverd waarvoor dank ...(onder andere scheef trekken door versleten rubbers-> gaat ie volgende week voor naar de garage)

De luchtinlaat gebeurt door middel van een klep, die warme lucht trekt over de uitlaat als de wagen koud is. Ik heb echter de indruk dat die klep nooit geheel sluit. (DWZ -> blijft warme lucht trekken) Vooral bij fille rijden, durft de motor soms afslaan.  
Zit er soms een bi-metaal in ? Ik heb eens aan het slangetje gezogen en als ik er dan in kijk blijft die klep zo een 15% openstaan. Veranderd dit als er warme lucht doorstroomd  ?

Weet iemand hoe dit juist werkt, vraagbaak staat er totaal niets ?

BTW : nog effe ander vraagje -> wat verbruikt jullie polo (de mijne in stad +/- 1:10)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
luchtinlaat
« Reactie #1 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 01:12:31 »
Volgens mijn vraagbaak ("Jetzt helfe ich mir selbst") moet de klep, als je er met je mond aan zuigt, sluiten of openen (iig van blazen).
Ik neem aan dat ie volledig moet sluiten of openen.
Waarschijnlijk is de ´regeling´ van de klep ook temperatuurafhankelijk, dit kun je zien aan de aanlsuiting op het luchtfilterhuis, dan zit er naast de aansluiting naar de het klephuis een 2e aansluiting, en aan de binnenkant zit een temperatuurafhankelijk schijfje.
In dit geval:

- bij meer als 20 graden moet de klep geheel sluiten
- tussen -20 en 20 mag hij hooguit 2/3 geopend zijn.

Mocht de regeling alleen lastafhankelijk zijn:

- luchttemperatuur niet hoger als 20 graden, motor starten, stationair laten lopen, de klep moet nu dicht gaan.
Nu onderdrukslang bij de carburateur loshalen, binnen 20 sec moet de klep weer terug gaan.

Moet lukken zo dacht ik....  :)

In die duitse vraagbaak staat veel meer dan in de nederlandse Kluwer. Alle Polo/Derby van 81 tot 94, incl G40 (oude en nieuwe model).




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
luchtinlaat
« Reactie #2 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 01:37:44 »
Citaat
Ik heb een polo van 82 Formel E met +/-196.000km op de teller


Ehmz,.. Chassisnummer WVWZZZ86ZCWxxxxxxx

Zoja: doe je m weg?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

  • Gast
luchtinlaat
« Reactie #3 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 18:56:15 »
Bedankt Dennis voor de info.

Waar is die duitstalige te koop ? Hier in Belgie heb ik met veel moeit een nederlandstalige gevonden maar die is eigenlijk voor het model vanaf 86.
Ik zal eens moeten kijken of ik die ergens kan bestellen.

Groeten

Wieteltje

  • Gast
luchtinlaat
« Reactie #4 Gepost op: wo, 02 apr 2003, 18:59:10 »
Jaap,

Het begin van die chasisnr klopt inderdaad, voorlopig doe ik hem nog niet weg omdat ik (als student) nog naar school moeten kunnen rijden en mijn budget te beperkt is om hopla een nieuwe wagen aan te schaffen, bovendien is mijn polo goed onderhouden en heb ik er al redelijk wat geld ingestoken. (nieuwe koppeling op 175.000, nieuwe banden, schokdempers, remmen, ...)

Misschien volgend jaar als ik afgestudeerd ben ? Anyway gewoon uit nieuwschierigheid, wat zou je daarvoor willen geven voor dat oud karretje ?

Gegroet,

Wieteltje

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
luchtinlaat
« Reactie #5 Gepost op: do, 03 apr 2003, 01:14:25 »
Als 't een belgische is, niet veel :-(

Een Polo 2, met bijvoorbeeld 1.3 blok, van het eerste bouwjaar, waarbij de C in het chassisnummer zit, en waarbij het kenteken begint met de combinatie HH,. das wel erg passend..

Een Formel E zie je in nederland (bijna?) niet.. en al helemaal niet van de eerste jaren.. Zit er het start en stop systeem nog op? Daar heb ik al veel over gelezen, maar nog bitter weinig van gezien.. idem voor de gebruiks-indicatie...

Ben je er Zondag ook bij (Zolder)? Dan pluis ik m van boven tot onder uit :-)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Ken

  • polo86c.be
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
    • http://www.polo86c.be
luchtinlaat
« Reactie #6 Gepost op: do, 03 apr 2003, 01:24:51 »
Ben je er Zondag ook bij (Zolder)? Dan pluis ik m van boven tot onder uit :-)

Hij heeft me juist laten weten dat hij er niet bij zal zijn in Zolder omdat een rubber van de stabilisatorstang stuk is.

Misschien dat jij hem nog kan overhalen om toch te komen ??

  • Gast
luchtinlaat
« Reactie #7 Gepost op: do, 03 apr 2003, 20:01:05 »
Als 't een belgische is, niet veel :-(
LOL

Een Formel E zie je in nederland (bijna?) niet.. en al helemaal niet van de eerste jaren.. Zit er het start en stop systeem nog op? Daar heb ik al veel over gelezen, maar nog bitter weinig van gezien.. idem voor de gebruiks-indicatie...

Ben je er Zondag ook bij (Zolder)? Dan pluis ik m van boven tot onder uit :-)

Wat is het start/stop systeem ?
Nog nooit van gehoord, laat staan dat ik weet wat je ermee bedoeld.

Zondag kom ik helaas niet naar Zolder, misschien wel op een volgend treffen, want hoe meer ik hier lees op dat forum, hoe meer ik van mijn bakske wil weten.


Groeten,

Jurgen