Auteur Topic: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?  (gelezen 3854 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #15 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 12:32:42 »
koegras is het ezelsbruggetje wat olie doet .minerale olie is binnen 1000km zover afgetakeld dat deze begint met vervuilen dat je moto sludge opbouw krijgt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #16 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 13:25:14 »
Geen idee of mijn gedachtengang klopt, maar:
Betere smering ook al bij de lagere temperaturen, snellere (druk)opbrengst, dus minder warmte-ontwikkeling vanaf het begin al?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #17 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 14:03:11 »
Ok.

Dan wil ik niet weten wat er gebeurd was met de G-iesel zonder 10W60 ( -> zonder oliekoeler zat ie op 150+ graden bij 130  km/h )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #18 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 14:17:35 »
Bij mijn laatste oliewissel, voorafgegaan door diesel-spoeling à la Serge (door Dennis, in Leek) heb ik er ook 10W60 Castrol Edge in zitten  (met dank aan Jorp).
Temp en druk zijn hiermee onder alle omstandigheden prima.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #19 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 19:22:53 »
Geen idee of mijn gedachtengang klopt, maar:
Betere smering ook al bij de lagere temperaturen, snellere (druk)opbrengst, dus minder warmte-ontwikkeling vanaf het begin al?
juist
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #20 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 19:29:00 »
Ok.

Dan wil ik niet weten wat er gebeurd was met de G-iesel zonder 10W60 ( -> zonder oliekoeler zat ie op 150+ graden bij 130  km/h )
nu zijn die metertjes eigenlijk voltmetertjes ,dus een afwijkende voedingsspanning (dimlicht aan of uit) levert al een afwijking.

dat je diesel zo warm wordt kan kloppen , ontbrandingstijd van diesel is langer en dus langere overdracht van krachten en temperatuur  bij belasting .
tevens is dit een aanduiding dat ie ook te warm wordt .olie temp mag max een 130 graden worden .,daarboven is er kans op schuimvorming en pomp je luchtbellen je oliecirquit in wat dus op vreters kan uitlopen  .
remedie kan zijn groter carter (verlies van bodemvrijheid) of een oliekoeler in de rijwind voor de radiateur  zo geplaatst dat ie ook gekoeld wordt als de ventilator aanschakelt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #21 Gepost op: za, 18 jun 2011, 16:31:37 »
Blijft de olie koeler
Die begrijp ik niet helemaal: Hoe kan de temperatuur lager worden, door andere olie te gebruiken?  Een verbeterde smering? meeste hitte komt toch van de verbranding zelf? En enige variatie doordat de oliedruk wat hoger ligt kan ik mij ook niet voorstellend dat dat 'meetbaar' is t.o.v. de invloed van bijvoorbeeld de buitenlucht.

uhmmm wat ik denk... door dat die andere olie (10W40 maxlife ) na hogere motor belastingen... toch te dun werd en daardoor dus temperatuur omhoog en druk omlaag

@ serge metingen onder gelijke omstandigheden... normaal als ik naar huis rij van t werk (waar ik dus ook de olie heb ververst) kon ik bijna patat bakken in t carter 100graden@carter en 115@oliefilter (2 sensoren met schakelaar) en toen ik na de olie wissel naar huis reed...bleef het op 75 en 90graden hangen
:D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #22 Gepost op: za, 18 jun 2011, 16:46:03 »
nu zijn die metertjes eigenlijk voltmetertjes ,dus een afwijkende voedingsspanning (dimlicht aan of uit) levert al een afwijking.

dat je diesel zo warm wordt kan kloppen , ontbrandingstijd van diesel is langer en dus langere overdracht van krachten en temperatuur  bij belasting .
tevens is dit een aanduiding dat ie ook te warm wordt .olie temp mag max een 130 graden worden .,daarboven is er kans op schuimvorming en pomp je luchtbellen je oliecirquit in wat dus op vreters kan uitlopen  .
remedie kan zijn groter carter (verlies van bodemvrijheid) of een oliekoeler in de rijwind voor de radiateur  zo geplaatst dat ie ook gekoeld wordt als de ventilator aanschakelt .
Diesel warm werd... werd. Er is redelijk snel (binnen 1000 km) een 13 rijen oliekoeler opgekomen voor de radiateur, in de rijwind.  Toen was direct de grootste druk van de ketel: Groter volume & koeling door rijwind/ventilator.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Victor-J

  • L86C-0218
  • Non-Register lid
  • Berichten: 368
  • Victor Jansen
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #23 Gepost op: vr, 31 okt 2014, 12:43:27 »
Ik kick dit topic even omhoog, excuus. Wilde er niet een nieuwe voor aanmaken.

Ik ben zojuist overgestapt van 10W60 naar 10W40, omdat dit veel aangeraden werd op het engelse G40 forum, maar sinds de wissel heb ik er last van dat de G40 als de motor warm is, de olie buzzer afgaat. Kan dit te maken hebben met het feit dat er 10W40 in zit in plaats van 10W60? Zit geen koeler op.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #24 Gepost op: vr, 31 okt 2014, 15:39:04 »
ja kan zeker, die 10w60 blijft namelijk een stukje dikker als hij goed warm is. En dus is dat kans groter dat je met te lage oliedruk komt te zitten en dus ook kans hebt op motorschade. Daarom rij ik in al mijn autos gewoon met 10w60, het prijs verschil is voor mijn inkoop niet enorm en het voordeel vind ik wel goed.

Offline Victor-J

  • L86C-0218
  • Non-Register lid
  • Berichten: 368
  • Victor Jansen
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #25 Gepost op: vr, 31 okt 2014, 15:53:12 »
Hmm... Lastig. Ben wel benieuwd waarom ze dan in Engeland allemaal met 10W40 rijden en niet 10W60. Misschien op dat forum ook maar is navraag doen.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #26 Gepost op: zo, 02 nov 2014, 20:36:25 »
Hmm... Lastig. Ben wel benieuwd waarom ze dan in Engeland allemaal met 10W40 rijden en niet 10W60. Misschien op dat forum ook maar is navraag doen.
Omdat die 10w60 lang niet overal te vinden is. Het word nu wel makkelijker, maar 2-3 jaar terug was er hier in de omstreken maar 1 bedrijf wat het soms had, maar ook regelmatig stond er niks in het schap.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #27 Gepost op: ma, 03 nov 2014, 11:52:06 »
Rij al jaren met Valvoline vr1 10w60 en dat is kwa prijs kwaliteit prima aan te raden. Bestellen kan via www.racy.nl

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #28 Gepost op: ma, 03 nov 2014, 13:32:01 »
Heb er nu Gulf Racing 10W60 in zitten voor 24 euro (4 liter)  -sturen-

Maar de oliedruk was gemeten en goed bevonden toch? Dan is de oliedrukschakelaar (1 van de 2 in de kop, die ene die bij 0,8 bar schakelt) niet meer fris?

Offline Victor-J

  • L86C-0218
  • Non-Register lid
  • Berichten: 368
  • Victor Jansen
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #29 Gepost op: ma, 03 nov 2014, 23:19:07 »
Druk wordt a.s. donderdag nog een keer gemeten om wat definitieve cijfers te weten. Niet dat ik Ron niet geloof ;) Maar zie mijn project topic voor het hele verhaal. Dank voor het reageren in ieder geval. Zit nog te wikken en wegen hoe en wat.