Tja,. in het hol van de leeuw he..
Nee, serieus: Hoe zit de carterventilatie aangesloten bij die diesel van jou? Als 't zo zit zoals bij 86c'ertjes met benzine motor, dan zou dat de olie kunnen verklaren: ontluchting eindigd in het luchtfilterhuis.
Ik kan het zo 123 niet vinden bij jouw blok.
Je hebt geen turbo, dus die kan niet naar je inlaat traject lekken.
Als het daadwerkelijk je carterontluchting is, dan kan dat 2 dingen betekenen:
1) je ontluchting is langzaam aan het verstoppen, waardoor de snelheid in de ontluchting toeneemt (zelfde lucht, kleiner gaatje, en dan neemt ie meer olie mee omhoog)
2) je carterdruk is hoger aan het worden: (meer lucht, zelfde gaatje, en dan neemt ie meer olie mee omhoog). En dat is dan minder: -zuigerveren, kantelende zuiger(s), groven in de cylinderwand: kan van alles zijn.
Pluimen doet die bak van jou natuurlijk standaard: 't is een diesel he?!, EGR klep afgedopt? maar de kleur verraad wel een hoop: zwart/grijs = diesel. wit = water,.. en blauw is onmiskenbaar olie. Zie je ook blauwe rook? (of iemand die je achter je laat rijden?)
Ga eens een stukkie rijden: Bij overschakelen blauw? klepseals, bij 'afremmen op de motor' blauw: zuigerveren.
Maar als er gerammel klinkt... zouden het maar zo kantelende zuigers kunnen zijn... vooral ook omdat 't bij stationair (lage zuiger snelheid) duidelijk hoorbaar is.. maar goed: d'r zijn andere specialisten op dat gebied..