Aangezien er inmiddels een ander blok (type: bouwpakket
) voor de Derby klaar ligt om te reviseren, ben ik me alvast aan het 'inlezen' in de wondere wereld van de motoren en tjoening..
Het idee is simpel: blok reviseren en optimaliseren, maar wel met behoud van betrouwbaarheid en 'driveability'. Met beide (reviseren en optimaliseren) heb ik nog weinig ervaring, maar vooral die laatste roept de meeste vragen op. Wat is wel aan te raden, en wat kan beter origineel gelaten worden?
Voordat ik vragen ga afvuren nog even de samenvatting:
- 1.4 onderblok (AEX)
- Bewerkte 3F kop
- Dubbele Solex carbureteurs (40mm)
- 269 graden nokkenas.
Doel:
- Moet betrouwbaar zijn.
- Moet lekker vlot zijn.
Op zich zijn er al genoeg topics op de site aanwezig en vooral deze quote uit één daarvan is blijven hangen. Daarnaast ook al het één en ander met Serge / Sjon doorgesproken, maar wat extra info / discussie is nooit weg..
De quote:
Krukas balanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm (8500rpm is fabrieks balanceertoerental), krukas verlichten is weer een ander verhaal. Dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat creëren in massa, welke je op gang moet helpen en houden.
Als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm, ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale (net onder de olie schraap veer) kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.
Nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken. Dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken, of vervangen door titanium exemplaren. Klepschotels vervangen door titanium exemplaren, klepveren vervangen door sterkere varianten (of dubbele) om het zweven van de kleppen te voorkomen, een nokkenas naar keuze van 276 tot 324.
Is allemaal mogelijk. Maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden, simpelweg niet. Ja, een 1000km misschien. Dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig als je voor betrouwbaarheid gaat.
Een blok (neem een 1.3 carburateurblok op webers oid) welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm, zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110 (neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld) en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan) na die 50000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cilinder-lektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden.
Het genoemde voorbeeld komt denk ik redelijk overeen met 'mijn' setup. Alleen lastig om er een conclusie uit te trekken, als ik het goed begrijp is het voldoende om krukas / vliegwiel te verlichten. Het gezamenlijk balanceren zou niet noodzakelijk zijn? Ben dan ook erg benieuwd naar de meningen hier.
- Vliegwiel afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
1 van de nadelen hiervan is dat de motor ook erg snel in toeren terugvalt en mogelijk afslaat. (Bron: Sjon/Serge
) Zijn hier 'veilige' marges voor tot hoever je kan gaan, om dit probleem te voorkomen?
- Krukas & Drijfstangen afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
Voordeel: zie tekst van de quote. Minder massa = meer snelheid.
- Valt er nog meer te combineren aan onderdelen vanuit andere blokken, die samen voor een beter resultaat zorgen?
Van de 1.3 blokken ken ik bijvoorbeeld de truc om de diesel-krukas (1W?) te monteren om zo de motorinhoud te vergroten..
- Anders nog dingen om rekening mee te houden? En valt er een schatting te maken van de resultaten van alle ingrepen? (ik als n00b relateer nog vaak aan pk/inhoud enzo
)
Ik ben benieuwd naar alle meningen / ervaringen!