Auteur Topic: Wat is het beste voor een G40  (gelezen 990 keer)

Offline vwpolocoupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 216
  • Geslacht: Man
    • www.midlands.nl
Wat is het beste voor een G40
« Gepost op: di, 02 jan 2007, 00:43:49 »
beste polo vrienden.

Willen jullie eens aangeven wanneer jullie door gassen als hij warm is bvb,


Starten 1 min laten draaien dan weg rijden?

Na 4 min rijden boven de 3000 toeren uit
Na 10 min door tot gasbodem.
 temparatuur 85 graden?

auto 1 min laten draaien dan uit doen?
Maar als je nou bvb je auto maar 10 meter verderop moet zetten.Is dat dan SUPER slecht voor de Glader of?


 -prut-




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #1 Gepost op: di, 02 jan 2007, 01:20:16 »
Goed, er zullen vast verschillende opvattingen over zijn, maar dit is hoe ik het doe:

Starten, een aantal seconden stationair laten lopen en dan heel rustig wegrijden.
Eerste kilometers slechts klein streepje gas geven, en rustig schakelen (ook die olie is koud!).
Maximaal ongeveer 2500 toeren aanhouden tot het koelwater op temperatuur is.
Zowieso te laag toerental mijden in hogere versnellingen (>2e, minder dan ~1500 toeren), ook bij warme motor.

Daarna nog steeds rustig accelereren aangezien de olie nog op bedrijfstemperatuur (80-90 graden) moet komen.
De eerste 20-25 kilometer (of ongeveer 20 minuten) zeker niet aan volgas denken.

Zowieso g-lader niet belasten totdat de olie op temperatuur is.
En met belasten wordt bedoelt: het gas zover intrappen dat de circulatieklep in het gasklephuis dicht gaat. Als deze klep dicht gaat dan wordt er pas druk opgebouwd aan de inlaatzijde.

Na een stuk stevig doorrijden gewoon een extra rustig rondje maken, hierdoor koelt de eventueel hete olie weer wat af.
Daar kun je de motor naar mijn idee gewoon na het parkeren uitschakelen.

Grootste slijtage is voor elke motor de koude start.
Bij een G-lader is het niet anders.
Elke koude start is er weer eentje.
Maar hier is bij het ontwerp echt wel rekening mee gehouden.

Alhoewel: die 10 meter kun je net zo goed even duwen! :)

Bovenstaand geldt naar mijn idee voor elke motor, met of zonder (g-)compressor/turbo.

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #2 Gepost op: di, 02 jan 2007, 14:06:03 »
Dennis : lees de eerste post eens .
Door gassen of in het normale ABN doorgassen is de bedoeling
Ik quote :
Na 4 min rijden boven de 3000 toeren uit
Na 10 min door tot gasbodem.

De vraag is wanneer kunt je te hard rijden . Want mijn motur is te langzaam op temperatuur  :D

Standkachel erin en 30 minuten aan laten slaan voordat je weg rijdt . Kan je met rokende banden wegdoorgassen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #3 Gepost op: di, 02 jan 2007, 18:10:50 »
Je kan ook hete olie kopen..  -gert-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #4 Gepost op: di, 02 jan 2007, 18:49:30 »

Gas erop!


De enige écht goede tip: installeer een olie-temperatuur-meter. Trap het gaspedaal pas onderin als de meter 80 graden aangeeft.  Stop voor elke keer dat je eerder 'tot de bodem gaat' een euro in je spaarvarken, en voor je het weet kan je een complete revisie bij Arno betalen.

Met andere woorden: Je zult verstelt staan hoe lang het duurt voordat de meter uberhaupt uit de hoek komt..

Overigens: Voor een G40 is het minder van belang de motor te laten nadraaien, ten opzichte van een 'normale Turbo motor'. Behandel voor het uitzetten een G40, zoals Dennis ook al aangeeft, net zoals een normale, ongeblazen motor.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #5 Gepost op: di, 02 jan 2007, 19:12:33 »
Tis natuurlijk o.a. afhankelijk van de buitentemperatuur,
wat nogal verschilt zomer vs winter.
Maar dit is mijn ervaring:
Koelwater op temp: kwartier ofzo
Olie op temp: reken maar op een half uur

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #6 Gepost op: di, 02 jan 2007, 19:31:51 »
Standkachel erin en 30 minuten aan laten slaan voordat je weg rijdt . Kan je met rokende banden wegdoorgassen

Doe dan ook meteen een standkachel op de bak-olie :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #7 Gepost op: di, 02 jan 2007, 19:54:04 »
en bandenwarmers van 1500w per stuk
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline vwpolocoupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 216
  • Geslacht: Man
    • www.midlands.nl
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #8 Gepost op: wo, 03 jan 2007, 00:57:23 »
starten 5 min rustug rijden(niet boven de 2500/3000)

na 10 min 3000/4500?

na 15 min KAN er plankgas?


en nog even over dat kleine stukjes: Duwen is geen optie maar is het AL erg slecht als je een G40 ff een paar meter verder op moet zetten?

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #9 Gepost op: wo, 03 jan 2007, 02:04:48 »
Niet meer of minder slecht dan bij een normale motor.....

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #10 Gepost op: wo, 03 jan 2007, 15:16:43 »
starten 5 min rustug rijden(niet boven de 2500/3000)

na 10 min 3000/4500?

na 15 min KAN er plankgas?

Ik snap niet helemaal waar je heen wilt. -dunno-
Het liefste na een vaste tijd (zo kort mogelijk) verstand op nul en voet naar beneden?

Hoop dat je ook een beetje aan het onderhoud denkt, minimaal net zo belangrijk als netjes warmrijden.
Dus om de 10.000 km (zou ik bij G40 aanhouden) nieuwe olie + filter.
Bougies gaan heeeeel lang mee, rond de 100.000km, is de prijs ook naar.
En brandstoffilter en luchtfilter ook niet vergeten.
Totale onderhoudsplaatje: zie vraagbaak/werkplaatshandleiding!




Offline vwpolocoupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 216
  • Geslacht: Man
    • www.midlands.nl
Wat is het beste voor een G40
« Reactie #11 Gepost op: do, 04 jan 2007, 00:05:48 »
Nee ik ga erg zuinig met me motor om.

Zit net een nieuwe in Thanks Arno.
Maar was even benieuwd wat het beste (qua tijd)is om boven de 3000toeren te komen.als hij gestart is.

En het afkoelen.

Maar ik heb nu een beeld. -klus-  -klus-