Auteur Topic: 1W en 3F?  (gelezen 6197 keer)

Offline Wout87

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
  • Ewout Klein
Re: 1W en 3F?
« Reactie #15 Gepost op: wo, 14 okt 2009, 22:50:57 »

 -love-
1.3i NZ + 8P
=)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 1W en 3F?
« Reactie #16 Gepost op: wo, 14 okt 2009, 22:51:50 »
Zeker een mooie boormachine  -hug-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: 1W en 3F?
« Reactie #17 Gepost op: do, 15 okt 2009, 07:04:43 »
Ik heb nog een 1w onderblok liggen hier voor de verkoop -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1W en 3F?
« Reactie #18 Gepost op: do, 15 okt 2009, 09:17:40 »


Hm ja dat was ook het originele plan hor ..

Dat is al een heel wat vriendelijker reactie dan deze hier: -> http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7880.msg245603.html#msg245603  -nana-

Citaat
<KNIP> G40 <KNIP> maar hoeveel km gaat zo'n g-lader eigenlijk mee? Ik hoor verschillende verhalen over de leeftijd van de lagers.. daar baal ik best wel van.. sommigen zeggen dat ze nog geen 30000 km meegaan (ligt er natuurlijk aan hoe je er mee rijdt, dat is nog tot daar aan toe)
plus dat het verbruik ook enorm omhoog gaat..

via spritmonitor:

7,60    l/100km -> G40 ( 85kW) http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=2&constyear_e=1994&power_s=80&power_e=87
7,33    l/100km -> GT ( 55kW ) http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=2&constyear_e=1994&power_s=50&power_e=60

Verbruik valt reuze mee dus, en ligt er ook maar net aan hoe je het vermogen gebruikt: Altijd of spaarzaam.
G-laders hoor je veel horror verhalen over, maar als je fatsoenlijk met de motoren omgaat, gaan ze 'voor de eeuwigheid' mee: Zie Koen Ijff, alhier op het forum: Eerste eigenaar, over de 3 ton.. met G-lader.
Ze gaan vooral kapot door ondeskundig gebruik; niet warm rijden, warm wegzetten, onderhoud 0 komma nixs, de originele chip & poelie zonder blikken of blozen vervangen voor 'tjoening' spul etc. etc.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: 1W en 3F?
« Reactie #19 Gepost op: do, 15 okt 2009, 13:03:31 »
Hm ja dat was ook het originele plan hor .. maar ik heb dit motortje echt voor een schijntje kunnen krijgen.. t blijkt namelijk dat er nog geen 70000 km mee is gereden, zowel op de d-riemkap als de lagerschalen van de zuigers ..  heb em al uit elkaar liggen enzo .. beetje zonde om te verkopen ..

Zou ik em ook kunnen gebruiken voor G40 spul dan? dat ik er een PY kop op gooi met G-lader en al?
Daar heb ik ook aan zitten denken.. maar hoeveel km gaat zo'n g-lader eigenlijk mee? Ik hoor verschillende verhalen over de leeftijd van de lagers.. daar baal ik best wel van.. sommigen zeggen dat ze nog geen 30000 km meegaan (ligt er natuurlijk aan hoe je er mee rijdt, dat is nog tot daar aan toe)
plus dat het verbruik ook enorm omhoog gaat..

Vandaar dat ik ook een beetje vasthoud aan het 3F-geloof..
Ik weet dat de aanpassingen veel geld gaan kosten.. maar het moet toch voor een bepaald budget kunnen, desnoods stukje bij beetje..

De huidige NZ-kop heeft issues met de hydrostoters die zo onderhand op zijn en de koppakking begint ook te lekken op het beruchte plekje..

Ken je die reclames van de tijdschriften waar je bijvoorbeeld een klein stukje van een zeilschip op schaal bij krijgt?
Dat 1e deel kost bijna niets, maar voor je alle delen compleet hebt...
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W en 3F?
« Reactie #20 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:06:59 »
en om zomaar klakkeloss alles door elkaar te husselen zonder ook maar een greintje verstand van daadwerkelijk tunen te hebben . ik zou het niet doen . de schade die je krijgt is niet met secondenlijm te repareren .daarom mijn idee van hh zuigers en koperen koppakking , maar als dat je al teveel werk is om te maken ,moet je het tunen vooral juist niet doen .

dit is geen sarcasme ,maar een daadwerkelijk nuttig advies ,beter dan dat het tegenwoordige socalled wannabe tuners je geven die hier op het register zwerven .

als je al zo alles in elkaar gooit zonder kennis van ook de verschillende onderdelen ,gaat het 9 van de 10 keer niet werken . vooral als je ook geen compressie verhouding kunt berekenen .
 ik heb juist diverse combo's van motoren gemaakt om mezelf een hoop te leren , dus het wiel opnieuw uitvinden ,mag je doen ,dat doen meerdere mensen hier ook wat carburatie aan gaat .maar daadwerkelijk begrijpen wat je doet is een must .gokken moet je aan casino gangers overlaten  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Wout87

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
  • Ewout Klein
Re: 1W en 3F?
« Reactie #21 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:15:56 »
Ik heb nog een 1w onderblok liggen hier voor de verkoop -thumbsup-
dat is die op de foto -nana-


via spritmonitor:

7,60    l/100km -> G40 ( 85kW) http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=2&constyear_e=1994&power_s=80&power_e=87
7,33    l/100km -> GT ( 55kW ) http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=2&constyear_e=1994&power_s=50&power_e=60

Verbruik valt reuze mee dus, en ligt er ook maar net aan hoe je het vermogen gebruikt: Altijd of spaarzaam.
G-laders hoor je veel horror verhalen over, maar als je fatsoenlijk met de motoren omgaat, gaan ze 'voor de eeuwigheid' mee: Zie Koen Ijff, alhier op het forum: Eerste eigenaar, over de 3 ton.. met G-lader.
Ze gaan vooral kapot door ondeskundig gebruik; niet warm rijden, warm wegzetten, onderhoud 0 komma nixs, de originele chip & poelie zonder blikken of blozen vervangen voor 'tjoening' spul etc. etc.



Ah.. geen fan van chiptuning?  -naughty-
1.3i NZ + 8P
=)

Offline Wout87

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
  • Ewout Klein
Re: 1W en 3F?
« Reactie #22 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:31:03 »
en om zomaar klakkeloss alles door elkaar te husselen zonder ook maar een greintje verstand van daadwerkelijk tunen te hebben . ik zou het niet doen . de schade die je krijgt is niet met secondenlijm te repareren .daarom mijn idee van hh zuigers en koperen koppakking , maar als dat je al teveel werk is om te maken ,moet je het tunen vooral juist niet doen .

Klakkeloos door elkaar husselen doe ik niet, daarom probeer ik advies in te winnen.
Daarnaast weet ik wel waar ik mee bezig ben, maar ik zou graag wederom extra advies willen inwinnen.
Het is niet teveel werk om het te maken.
3F+HH zuigers+dikke koperen koppakking.. is een goed idee, bedankt.. Maar zou dat koper de klappen aan kunnen vraag k mij dan af.. Dus denk ik aan eentje van RVS..

dit is geen sarcasme ,maar een daadwerkelijk nuttig advies ,beter dan dat het tegenwoordige socalled wannabe tuners je geven die hier op het register zwerven .


Dat heb ik door, daarom vraag ik ook deskundig advies.

als je al zo alles in elkaar gooit zonder kennis van ook de verschillende onderdelen ,gaat het 9 van de 10 keer niet werken . vooral als je ook geen compressie verhouding kunt berekenen .


Weet ik te berekenen (verhouding=(slagvolume(m³)+ruimte boven zuiger in bpd-stand(m³))/ruimte boven zuiger in bpd-stand(m³))) (haakjes & natuurkunde & wiskunde -love-)

ik heb juist diverse combo's van motoren gemaakt om mezelf een hoop te leren , dus het wiel opnieuw uitvinden ,mag je doen ,dat doen meerdere mensen hier ook wat carburatie aan gaat .maar daadwerkelijk begrijpen wat je doet is een must .gokken moet je aan casino gangers overlaten  -hug-

Ik gok niet, daarom vraag ik deskundig advies.

Klopt het dat de PY en 1W identieke onderblokken hebben?
1.3i NZ + 8P
=)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W en 3F?
« Reactie #23 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:32:10 »
nope py heeft olie afvoer i het onderblok voor de glader
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W en 3F?
« Reactie #24 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:37:23 »
Klakkeloos door elkaar husselen doe ik niet, daarom probeer ik advies in te winnen.
Daarnaast weet ik wel waar ik mee bezig ben, maar ik zou graag wederom extra advies willen inwinnen.
Het is niet teveel werk om het te maken.
3F+HH zuigers+dikke koperen koppakking.. is een goed idee, bedankt.. Maar zou dat koper de klappen aan kunnen vraag k mij dan af.. Dus denk ik aan eentje van RVS..

juist koper nemen ,bekijk de eigenschappen van koper maar eens , goede warmte geleiding, bij verhitting wordt het zacht en onder druk hard .perfect materiaal voor een koppakking .
de truuk is wel om de pakking eerst zwart te roeten en dan met een blauwe vlam uitgloeen zodat het koper zacht wordt voordat je het monteerd . als je de kop bouten hebt nagetrokken (origineel vag nemen )met de laatste haal van 90 graden . . daarna de motor rustig warm laten draaien met de dop van je expansie reservoir los .als de motor warm is , de kopbouten ,na trekken met 100nm . koper blijft even nawerken , maar als je deze handeling een 3x doet is je koppakking echt wel dicht en kan dan ook tegen extreme drukken .
 

Dat heb ik door, daarom vraag ik ook deskundig advies.
 

Weet ik te berekenen (verhouding=(slagvolume(m³)+ruimte boven zuiger in bpd-stand(m³))/ruimte boven zuiger in bpd-stand(m³))) (haakjes & natuurkunde & wiskunde -love-)

Ik gok niet, daarom vraag ik deskundig advies.

Klopt het dat de PY en 1W identieke onderblokken hebben?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Wout87

  • Non-Register lid
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
  • Ewout Klein
Re: 1W en 3F?
« Reactie #25 Gepost op: do, 15 okt 2009, 20:49:37 »
de truuk is wel om de pakking eerst zwart te roeten en dan met een blauwe vlam uitgloeen zodat het koper zacht wordt voordat je het monteerd . als je de kop bouten hebt nagetrokken (origineel vag nemen )met de laatste haal van 90 graden . . daarna de motor rustig warm laten draaien met de dop van je expansie reservoir los .als de motor warm is , de kopbouten ,na trekken met 100nm . koper blijft even nawerken , maar als je deze handeling een 3x doet is je koppakking echt wel dicht en kan dan ook tegen extreme drukken .

Aha! Hahaha wat een prachtig werkje! Daar heb ik wel trek in! -klappen-
Thnx! -hug-
1.3i NZ + 8P
=)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 1W en 3F?
« Reactie #26 Gepost op: do, 15 okt 2009, 22:02:03 »
Check voor de toepassing van een enkele millimeters dikke koperen koppakking eens in het topic van Marcel z'n turbo smurf. kenteken PZ 81 RJ (ofzoiets). Staat een filmpje ergens tussen (als ik het goed herinner) van het uitgloeien.  In iedergeval een paar fotokes van de dikke plaat :)

Chipstuning ben ik niet per-ce tegen, maar voor bijv. de G40 is veel, heel veel te koop. Veel ' tjoeners ' voer(d)en gewoon een veranderde mapping in, zoals bij turbo motoren wordt toegepast, maar een mechanische compressor werkt, qua druk opbouw anders dan een turbo motor: de druk is bij een mechanische compressor al direct beschikbaar, en de 'gebruikte' druk is afhankelijk van de stand van het gaspedaal ( gasklephuis heeft een bypassklep ).  In iedergeval: Zonder een fatsoenlijke inregeling, op een testbank, kan je met een chippie en poelie niet zeker zijn van een rijk-genoeg mengsel. Zeker als er ook nog grotere injectoren worden geplaatst: Of de motor loopt veelste rijk ( leuk, daar gaat je verbruik!, het vermogen valt tegen, de lambda sonde en kat trekken het niet meer, loopt slecht stationair of de boel draait in bepaalde toerengebieden/last juist veelste te arm ( zeg maar dag met je handje naar je zuigers en kleppen ). 

nagut: Ja er zijn vast wel goede chip/poelie combi's te koop, maar kaf en koren scheiden is lastig, omdat je vrijwel geen zicht hebt op wat dat chippie doet. Soms gaat de toerenbegrenzer eruit, of wordt deze verhoogd. De kleine poelie's zorgen daardoor voor te hoge toerentallen van de G-lader,.. en voor je het weet: rinkelt de boel!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 1W en 3F?
« Reactie #27 Gepost op: vr, 16 okt 2009, 19:10:00 »
en van wie komt die tecniek toch vandaan die koperen pakking  -prut-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: 1W en 3F?
« Reactie #28 Gepost op: vr, 16 okt 2009, 20:42:20 »
deze koppakking
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: 1W en 3F?
« Reactie #29 Gepost op: vr, 16 okt 2009, 21:25:04 »
het lijkt wel een engeltje -naughty-