Auteur Topic: How to : Slecht verstelbare spiegels verhelpen [ van-binnen-uit-verstelbaar ]  (gelezen 7526 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Mijn 'van binnenuit verstelbare spiegelknop' werkt niet zoals het hoort. Aangezien ik meegespoten spiegels heb kan ik niet zo 123 de hele spiegel met versteller vervangen. Ik ga op onderzoek uit -klus-

De spiegelplaat (in de spiegel) is dmv 3 kabels te verstellen met het knopje op het deurpaneel. De 3 kabels zorgen er voor door het trekken aan de scharnierende scharnierplaat de spiegel roteert (in 2 richtingen).
Aan het andere eind van de kabel(s) zit de versteller. Om bij de versteller te komen moet het deurpaneel gedemonteerd worden.

Stap 1 ; INSPECTIE!
De spiegelplaat VOORZICHTIG van de voetplaat halen. Nogmaals VOORZICHTIG  :) , anders krijg dit:



Ik heb nu dus 2 kapotte spiegelplaten -naughty-, omdat ik te lomp te werk ging. Gelukkig gooi ik nooit wat weg en had ik er nog 2 goede liggen.

Als de spiegelplaat los is, zie je dit:


De voetplaat roteert door de 1 van de 3 kabels aan te trekken, terwijl de andere 2 ontspannen. De kleuren komen later in het verhaal terug (corresponderen met de kleuren op de versteller op het deurpaneel).
De kabels zitten op hun plek, het probleem zit daar vooralsnog niet...

De versteller haal je los door de plaatstalen moer  -gert- los te draaien. Het steuntje moet los van de deur om makkelijk bij de versteller te komen. Hier is het steuntje samen met de (nieuwe) versteller te zien.


De oude versteller ziet er als volgt uit, daar ligt ook heel duidelijk het probleem. De versteller is zwaar geoxideerd, en 1 van de 3 pootjes is afgebroken. 1 van de kabels kan niet meer op spanning gezet worden, waardoor de spiegel niet goed in alle richtingen te verdraaien is.


De nieuwe versteller ziet er als volgt uit, zie het verschil :)


Stap 2: HOE krijg je de kabels uit de versteller?

De spiegel is te verdraaien, de versteller ook. Door deze 'tegen elkaar in' te draaien is de kabel op zijn langst. Dat wil zeggen; verstellerknop omhoog duwen, spiegel naar beneden duwen. Of versteller naar links, spiegel naar rechts etc. etc.
Als de kabel op zijn langst is, is de speling het grootst. Dan kan met een pincet de kop van de kabel uit de versteller geduwd worden, of je trekt aan de mantel van de kabel en trekt deze uit de versteller. Effect is hetzelfde: de kabel is LOS  -thumbsup-


Je ziet hier ook duidelijk de kleurcode terugkomen, om te voorkomen dat je de kabels op de verkeerde plek terugzet. Bij de oude versteller is deze kleurcode zwaar geoxideerd/verdwenen, waardoor dat verhaal helaas niet meer op gaat.
De oude versteller is toch al stuk, daar hoef ik niet zuinig mee om te springen. Met behulp van IMAL een staalborstel en wat geduld zijn alle 3 de kabels gelost. Doe hier WEL voorzichtig mee, deze kabels heb je nog steeds nodig.

STAP3: MONTAGE

De oude kabels moeten in de nieuwe versteller, dan gebeurt op de omgekeerde manier van de demontage. Ik heb er lekker wat vet aan gesmeerd, met wat boerenverstand krijg je de juiste kabel op de juiste plek. Doe je dit verkeerd, dan moet je 3 keer nadenken wat voor effect het verdraaien van de versteller heeft :D omdat omhoog niet resulteert in omhoog, links niet meer links is en rechts geen rechts tot gevolg heeft -gert-

De versteller werkt goed, spiegelplaat zit er weer op en de boel kan netjes gemonteerd worden. Ongeveer 3 kwartiertjes werk en het werkt weer zoals 't hoort.

Het resultaat van de nieuwe versteller met het oude beugeltje en moer is:






« Laatst bewerkt op: wo, 14 sep 2011, 06:25:05 door Mark »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #1 Gepost op: di, 10 nov 2009, 19:49:31 »
Mooie omschrijving, in veel gevallen (als je nog optijd bent) kun je het nog af met WD40.
  • Haal de plastic kappen van de spiegelverstelling
  • Draai de moer los
  • Knoop een touwtje aan de knop
  • schroef de spiegel er af
  • Trek de spiegel eruit en trek het touwtje mee zodat hij van binnen naar buiten steekt
  • Maak het touwtje los
  • Spuit de kabels flink in met WD40 en beweeg het knopje flink tot dat hij los komt
  • Monteer het knopje weer aan het touwtje en trek vanauit de binnenkant aan het touwtje zodat de verstel knop weer op zijn plek komt
  • Schoef de moer en 2 boutjes van de spiegel weer vast

Een gebroken scharnier van de spiegel is ook te maken, pak een bout en boor deze door. Neem een nylon moer en gebruik deze als borging. En gebruik deze dan als schanier.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #2 Gepost op: di, 10 nov 2009, 20:09:34 »
 -thumbsup- Hulde voor een mooie howto! -klappen-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #3 Gepost op: di, 10 nov 2009, 20:22:27 »
Was geinspireerd door Serge &Roel en de how-to van Luc. Ik moest dit toch even doen, dan maar even het fotoapparaat mee!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #4 Gepost op: di, 10 nov 2009, 20:45:21 »
Ook nog tips hoe je zonder te slopen de spiegel van de plaat haalt?
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #5 Gepost op: di, 10 nov 2009, 21:04:01 »
Hahaha, goeie -thumbsup-

Ik had er eerst een platte schroevendraaier achter steken, maar dat ging mis.

wat wel werkt: Een brede zoetvijl, die je in het midden van bovenaf achter de spiegel steekt en voorzichtig de spiegelplaat van de voetplaat wipt. Dan voorzichtig rondom wat trekken/wrikken aan de spiegelplaat en hij is los.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #6 Gepost op: di, 10 nov 2009, 21:04:52 »
Hoeft niet perse nieuwe steldingen te hebben, kan ook met de oude. Flink inspuiten met WD40 aan beide kanten en dan veel heen en weer bewegen met het 'knuppeltje' en drukken op de spiegel. Daardoor loopt het smeermiddel door de leiding heen en kan die weer soepel glijden erdoor. Heeft bij mij erg geholpen en zitten nu gewoon los.
« Laatst bewerkt op: di, 10 nov 2009, 21:06:34 door Bunkerrat »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #7 Gepost op: di, 10 nov 2009, 21:19:56 »
dude, mijn steljetsers waren KAPOT! zoals ik in mijn tekst en afbeelding zichtbaar heb gemaakt. Zoals Jorp ook al aangeeft kan het voordat je kapotte steldingen hebt ook met WD40..

 -nana-
« Laatst bewerkt op: di, 10 nov 2009, 21:21:37 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #8 Gepost op: di, 10 nov 2009, 21:21:56 »
Jah dan is het een ander verhaal, sorry -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #9 Gepost op: di, 10 nov 2009, 23:15:01 »
Ook nog tips hoe je zonder te slopen de spiegel van de plaat haalt?

Gewoon met vingertoppen aan blijven trekken, komt dan langzaam wel los.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #10 Gepost op: di, 10 nov 2009, 23:18:20 »
en dan wel aan de boven of onderkant ,niet van opzij.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #11 Gepost op: za, 01 jan 2011, 17:19:05 »
Nog even een aanvulling aan dit topic:

Scharnier kapot? Grote kans dat het metalen buisje doorgeroest en / of afgebroken is.




Je neemt een bout met dezelfde maat als het buisje,

Je boort een gat door de bout:




Je maakt het gat bij het scharnierpunt iets groter met een Dremel o.i.d. zodat je de bout er door heen kan manouvreren




Voila!




note: waarschijnlijk moet je de kop van de bout nog iets bewerken om hem goed recht in het gat te zetten maar je kan natuurlijk ook een imbusbout gebruiken en dan heb je dit probleem waarschijnlijk niet.

Ik heb deze setup nog niet kunnen proberen (spiegelvoetje hangt nu te drogen met een fris laagje matzwart) maar het ziet er wel naar uit dat dit gaat werken.


« Laatst bewerkt op: zo, 02 jan 2011, 08:54:32 door Michiel »
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #12 Gepost op: za, 01 jan 2011, 21:27:34 »
Dit werkt bijna goed, helaas ging bij mij, na een paar keer open en dicht klappen van de spiegel, de moer van de bout af. Ik had zelfs een nylonmoer gebruikt. Dit heb ik vervolgens weer opgelost door een gaatje in de moer te boren met schroefdraad en een borgboutje er in te draaien.

Ik heb de moer in het spiegeltje gedaan en de holle bout in de voet. In de kop van de bout heb ik een sleuf gezaagd zodat ik met een grote platte schroevendraaier de bout aan kan draaien.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #13 Gepost op: za, 01 jan 2011, 21:41:33 »
handige tip, moet even kijken of ik mijn oude spiegel nog heb, want dat is precies wat er bij die kapot was.

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: slecht verstelbare spiegels verhelpen
« Reactie #14 Gepost op: zo, 02 jan 2011, 08:51:29 »
Dit werkt bijna goed, helaas ging bij mij, na een paar keer open en dicht klappen van de spiegel, de moer van de bout af. Ik had zelfs een nylonmoer gebruikt. Dit heb ik vervolgens weer opgelost door een gaatje in de moer te boren met schroefdraad en een borgboutje er in te draaien.

Ik heb de moer in het spiegeltje gedaan en de holle bout in de voet. In de kop van de bout heb ik een sleuf gezaagd zodat ik met een grote platte schroevendraaier de bout aan kan draaien.

Die sleuf zagen is ook een goeie. Ik had hem ook eerst andersom maar kwam er achter dat je de moer dan met geen mogelijkheid aan kan draaien. Ik ga het proberen met het originele klem ringetje. Deze past op het schroefdraad.


« Laatst bewerkt op: zo, 02 jan 2011, 08:56:00 door Michiel »
Praatjes vullen geen peekaatjes