Auteur Topic: Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!  (gelezen 3328 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Gepost op: za, 18 aug 2007, 18:43:14 »
Beste Polo Specialisten,

Ik heb een probleem met mijn polo 2F coupé.
Ik heb namelijk al een tijdje het vreemde verschijnsel dat als mijn blokje flink moet werken (dus bij bv. invoegen, of vanuit lage toeren flink trekken) dat de auto egt begint te stotteren, het klinkt stom, ma ik kan 't 't beste omschrijven als of hij zich 'verslikt'. Als ik gewoon rustig rij zonder het gaspedaal (plotseling) flink in te drukken is er totaal nix aan de hand.
Stationair 'verslikt' ie zich ook wel eens, dan lijkt het net alsof ie af gaat slaan, ma dan pakt ie em zelf weer op en piekt ie ff in toeren +- 1000 toeren.
CPU heb ik al een nieuwe voor gehaald, want dacht eerst dat deze eens nat is geweest, ma was dus niet zo.

Nu heb ik het er met een paar mensen al over gehad en er waren er een paar die zeiden dat het aan de ontsteking lag/zou kunnen liggen, maar rotor en verdelerkap, bougies en bougiekabels zijn nog goed. Dus misschien de rest van de ontsteking?

Bezinepomp hoor je ook mooi netjes zoemen als je de auto op contact zet, dus dit lijkt mij ook niet het probleem.

Máár nu had ik em vandaag eens goed warm gereden en heb toen eens de stekker van de lambdasonde losgetrokken, maar of deze nu erop of eraf ligt het maakt totaal geen verschil uit voor het lopen van de motor, is dit 't dan? Wat zijn eventueel de verschijnselen van een kapotte/niet 100% werkende lambda sonde???

Graag hoor ik van jullie waar 't aan zou kunnen liggen of misschien manieren om dit zelf even te testen?

Ow ja als het blokje zich 'verslikt' zeg ma ruikt het daarna ook altijd erg naar uitlaatgassen in de auto weet niet of ermee te maken heeft, mja ik zeg 't er ma ff bij.

Dus alle tips e.d. zijn van harte welkom!

Het gaat trouwens om een 1.0 AAU blokje uit '91




Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #1 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 11:05:34 »
zo'n aau'tje moet je niet zo afbeulen :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #2 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 11:17:48 »
Ik beul helemaal mijn blokje niet af, dus aan zo'n stomme reacties heb ik nix.
Ik ben een liefhebber die al een paar jaartjes deze auto heeft en wil gewoon dat ie goed loopt, dus óf je geeft me een nuttige reactie óf zegt gewoon nix.

Sorry hoor, maar soms is 't gewoon nodig om em te laten werken bv als je erg bergop rijdt of als je moet invoegen ofzo.

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #3 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 11:45:52 »
Rustig, rustig, check de smily.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #4 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 11:56:28 »
humor en sarcasme voeren hier soms de boventoon..

Moet je gewoon even doorheen kijken/lezen :P

Ik geef je een hint:

check de blauwe temperatuursensor eens. Die zit in je thermostaathuis, en wil wel eens kapot gaan.

Trek bij draaiende motor de stekker er eens af; gaat je motor ineens heel anders lopen (hogere toerentallen bij stationairloop en blijft hij 'zoeken') dan is deze niet kapot.

Veranderd er niets aan de motorloop, dan is de sensor kapot.
Je lamdasensor kan ook kapot zijn, aangezien de motor ook niet anders gaat lopen wanneer je deze lostrekt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #5 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 13:52:11 »
Allereerst sorry voor mijn felle reactie, ma wil gewoon dat 't blokje weer loopt als een zonnetje.
Heb dit probleem namelijk best al een tijdje en heb al een hoop vervangen, ma 't is er nog steeds......

Zal strax eens proberen of 't doe blauwe temp. sensor is, ma lijkt me eigenlijk sterk, want hij blijft altijd netjes op temperatuur en word niet té warm of blijft altijd koud ofzo, mja is natuurlijk 't proberen waard.

Lambda sonde zal ik ook gelijk nóg eens nakijken, ma als ik de stekker ervanaf trek bij een goede warme motor en er veranderd nix kwa lopen dan is die dus kapot?

Welke 2 kabels moet ik eigenlijk nameten en hoeveel volt moet ie dan geven als ik de waardes van de sonde zelf wil meten?

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #6 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 14:09:04 »
Ja kan 'm ook ff laten uitlezen bij iemand met de juiste software. Kan ook bij de dealer maar dan betaal je vaak weer de hoofdprijs. Weet je gelijk wat er allemaal mis is, of niet.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #7 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 14:51:51 »
Heb daarnet nog eens geprobeerd, ma als 'k de blauwe temp. sensor eruit trek gaat ie héél onrust6ig lopen dus deze is dan ook niet kapot.

Ben bang dat 't dan toch egt aan de lambda ligt, ma is er iemand die me dan alsnog kan vertellen hoe ik de waardes hiervan zelf kan meten?

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #8 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 19:23:50 »
Laat voor de gein je positiemeter voor de gasklep eens nakijken OF checken op kabelbreuk in het kabeltje dat er naartoe gaat.

Klacht klinkt hetzelfde als m'n ex-2F:
Soms in ene afslaan bij stationair of bijna afslaan maar de computer voorkomt nog net dat ie afslaat door een dot gas te geven.
Soms in ene inhouden alsof de ontsteking er volledig de brui aan geeft om 2 tellen later probleemloos de rit de voltooien.

M'n pa had hetzelfde probleem met z'n AAU, heeft de gaskleppositiemeter (dubbele woordwaarde) vervangen en het probleem was uit de wereld -ja-
Het probleem wordt veroorzaakt door het inslijten van 'lopers' op de weerstandbanen in de positiemeter. Daardoor krijg je 'ruis' (te zien op een osciloscoop)  in het singnaal of zelfs onderbreking van het signaal.
Zonder dat signaal houdt de computer het meteen voor gezien.




Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #9 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 19:34:28 »
Het inwendige van de positiemeter.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #10 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 19:35:13 »
Het uitwendige.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #11 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 19:59:33 »
Dat uitwendige deel heb ik dus al 2x vervangen onderhand omdat ik eerst dacht dat 't daar aan lag! De eerste keer leek 't een paar dagen lasof 't weg was en daarna begon 't weer en daarna wéér een andere gehaald maar dat maakte totaal geen verschil uit.
Heb bij ze allebei ook nog goed gekeken of er geen krasjes o.i.d. in zaten d.m.v. contactspray, dus lijkt me niet dat dit 't is.

Caburateur heb k ook al een keer of 3 gereinigd met caburateur reiniger!
Ook heb ik al eens zo'n goedje bij me bezine gegooid wat je blok zou reinigen, maar heeft allemaal nix mogen baten.

Kan het dan ook aan het inwendige deel liggen???




Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #12 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 20:58:21 »
Jup, heb toen 2 andere gasklephuizen incl. positiemeter geprobeerd.
Bij de één kreeg ik dezelfde storing en bij de ander leek alles goed, totdat de storing een paar maand later van kwaad tot erger terugkwam.

Ochja : het is geen carburateur, maar een injectiehuis...

Maar je hebt dus ook daadwerkelijk de positiemeter zelf uitmekaar gehad zoals op de eerste foto ?

De krassen (of liever slijtage) zul je met het blote oog niet zien.
Osciloscoop zal uitkomst moeten geven.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #13 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 21:29:12 »
Ehm tja dat zwarte uitwendige gedeelte is er vanaf geweest, ma dat inwendige deel is gewoon op de auto blijven zitten!

Mja op de sloop weet je dus niet wat je koopt, want daar kan ik niet kijken of dat nieuwe onderdeel beter is als de ouwe.....

Osciloscoop heb ik niet en weet ook niemand die er ene heeft..... dus wat kan ik nou 't beste doen dan?

Bij de garage ben je zoweizo al weer handen vol met geld kwijt en doe normaal eigenlijk zo véél mogelijk zelf......

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Heb hulp/advies nodig van Polo 2f kenners!!!
« Reactie #14 Gepost op: zo, 19 aug 2007, 21:48:44 »
Beste tip lijkt me dan het inwendige deel te vervangen, maar ditmaal door een nieuw exemplaar van de dealer?
Zal de wereld toch ook niet kosten?  -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!