motor koud
auto niet op contact, als je wilt zelfs accu loskoppelen.
thermostaathuis losdraaien (meestal 2 boutjes)
thermostaat uitnemen en testen (mits je twijfelt over de werking) gewoon in bakje met water, dompelaar erin, termometer tot 100graden erin, en de temperatuur meten, opent niet of later dan voorgeschreven temperatuur dan moet ie worden vervangen.
Wanneer thermostaat kapot is moet je natuurlijk een nieuwe plaatsen
vergeet niet om de pakking te vervangen. deze is meestal van papier. wel speciaal pakkingspapier natuurlijk
Thermostaathuis weer terug monteren en op moment aandraaien.
Als het mogelijk is zet je je systeem met een speciaal setje op druk om te controleren op lekkage (soms is een 2e pakking nodig om goed af te dichten, licht aan de dikte van het papier wat je gebruikt)
Heb je geen setje, laat dan de motor draaien en controleer op lekkages.
let bij het op druk zetten goed op het expansievat (reservoir) niveau moet tussen de 2 streepjes blijven. verminderd ie, kijk voor lekkage, wanneer er geen lekkage is, moet je m ff bijvullen.
LET OP: bij het handmatig onder druk zetten van het systeem gaat de thermostaat niet open. je kunt dan dus niet kijken of de radiateur lekt. Hiervoor zul je toch even de motor moeten starten.
Pakkingsmateriaal is per strekkende meter te krijgen, je moet dus zelf je pakking maken, doe dit nouwkeurig, gaten mogen niet zijn afgedekt (belemmert waterdoorstroming en doorgang van de bouten) Daarbij is te klein niet goed, sluit minder goed af.
let op, kan sijn dat er een stekkertje op het thermostaathuis zit, verwijder dit eerst voor het demonteren. Dit geeft je wat meer bewegingsruimte. Natuurlijk ook weer bevestigen na montage.
zal dinsdag ofzo wel even een aantal afbeeldingen bij de stappen zetten, gelijk een howto in elkaar.
succes iig
[edit: o ja, zal hem met de afbeeldingen wel compleet opnieuw maken, heb t nu ff snel opgeschreven, is ook een algemene procedure, zo leert men het ook op de mbo scholen.]