Auteur Topic: 3 poten  (gelezen 3462 keer)

  • Gast
3 poten
« Gepost op: ma, 20 okt 2003, 08:39:39 »
Nu het weer kouder wordt begint mijn 87-er Steilheck 1300 cc na het starten eerst op 3 poten...de straat uit rijdend merk ik in mijn achteruitkijkspiegel een dikke blauwe walm op. Deze eerste meters is de neiging tot afslaan flink groot. De choke werkt op dit moment nog niet, die begint pas na een paar minuten te werken. Hoe komt dit?
Ik was zelf aan het beredeneren dat de walm op onverbrand mengsel duid. Blijkbaar heeft de oorzaak ook met het verschil tussen koud en warm te maken (vanwege uitzetting zuigers o.i.d.)? Maar verder kom ik niet...tis wel een vervelend probleem wat natuurlijk alleen maar erger wordt zodra het echt gaat vriezen....

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
3 poten
« Reactie #1 Gepost op: ma, 20 okt 2003, 19:45:45 »
Blauwe rook betekend verbrande motorolie.
Waarschijnlijk loopt er bij 1 cylinder tijdens het stilstaan olie op de zuiger waardoor na het starten de olie verbrand.
Hierdoor het slechte lopen en de blauwe walm.

Om te kijken met welke cylinder iets aan de hand is moet je een compressietest laten doen, kan bij elke garage en kost (waarschijnlijk) niks, of heel weinig.
Of eerst kijken of er 1 bougie met een afwijkende kleur te vinden is.

Oorzaak kan een lekke koppakking zijn (afdichting van oliekanaal naar zuiger lek) of versleten klepkeerring(en).
Versleten/gebroken zuigerveer zou ook nog kunnen, zodat er bij het starten misschien olie in de zuigerruimte komt en verbrand. Ook in dat geval heeft deze cylinder een stuk minder compressie.

Bovenstaande is allemaal zelf te doen met wat sleutelervaring, en qua onderdelen valt de prijs ook best mee.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
3 poten
« Reactie #2 Gepost op: ma, 20 okt 2003, 21:11:52 »
en niet te vergeten de klepsealtjes.. (geven ook blauwe rook, vooral als je na stationair een dot gas geeft..).

Bij deze niet echt een waarschijnlijke oorzaak dus, maar wel een oorzaak van blauwe rook...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

  • Gast
3 poten
« Reactie #3 Gepost op: di, 21 okt 2003, 10:47:40 »
Ik zie nog geen verklaring voo rhet feit dat ik er alleen last mee heb als het -laten we zeggen- onder de 5 graden is buiten. De hele lente, zomer, begin herfst heb ik er geen last van en loopt ie bij koude start op 4 cilinders. Alleen bij kouder weer begint ie op 3. Toch zal ik je raad opvolgen en eens een compressietest laten doen...

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
3 poten
« Reactie #4 Gepost op: di, 21 okt 2003, 12:07:45 »
Is het niet zo dat het op 3 poten euvel nu pas is ontstaan ?
Of is het so to speak vandaag over als het 10 graden is ?

  • Gast
3 poten
« Reactie #5 Gepost op: di, 21 okt 2003, 12:59:52 »
Het was vorige winter al. Vanaf lente nergens last meer van tot nu weer, nu het kouder begint te worden. Dus idd...als het weer boven de 10 graden wordt heb ik nergens last van. Dan pakt de choke meteen goed op ook, dat duurt nu ook weer langer.

  • Gast
3 poten
« Reactie #6 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 08:16:04 »
Nu is het dus de volgende procedure (net als vanochtend):
Vlot starten en aanslaan...motor loopt, toerental zakt dan in...begint hoorbaar op 3 poten te lopen...een dot gas bevestigd dit en levert een stinkende walm op (volgens mij blauw)...straat pruttelend uitrijden...voor stoplicht beetje op het gas duwen anders slaat ie af...verder rijden....blauwe walm wordt een 'normale' witte pluim zoals ik bij elke auto zie onder deze weersomstandigheden...choke begint fatsoenlijk te werken....4e poot begint ook soepeltjes mee te doen....niks meer aan de hand. Met name de eerste paar 100 meter dus op drie poten en walmend....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
3 poten
« Reactie #7 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 08:44:10 »
Hoe vind jij dat de choke begint te werken?


Volgens mij doet de choke het helemaal niet.. of niet goed..

Bij auto-choke:
Voor het starten, 1 keer, rustig, het pedaal helemaal op de bodem..

Bij hand-choke: kontroleer kabel,..
Voor het starten: 2 keer pompen op t gas pedaal (snel), en choke helemaal uit trekken,  Starten, choke vrijwel direct terug naar half-weg (weerstand), en dan weg rijden
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

  • Gast
3 poten
« Reactie #8 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 09:25:27 »
het is een automatische choke. Ik vind dat een goed werkende choke ervoor moet zorgen dat de koude motor op een zodanig toerental blijft dat ie niet afslaat. Dat doet ie ook wel, maar niet meteen...pas na een paar honder meter doet ie dat.

  • Gast
3 poten
« Reactie #9 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 09:27:54 »
Ik zit te denken...het zou natuurlijk kunnen dat de choke zijn werk WEL goed doet, namelijk voor extra brandstof zorgen...maar dat de eerder geopperde eventuele olielekkage in één van de cilinders eerst eruit moet (blauwe walm) voordat de extra brandstof in die cilinder zijn werk fatsoenlijk kan doen....

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
3 poten
« Reactie #10 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 12:25:38 »
en aangezien je koelvloeistof op erwtensoep lijkt ,lijkt mij de conclusie duidelijk,koppakking door en gelijk je kleprubbers vervangen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

  • Gast
3 poten
« Reactie #11 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 14:46:39 »
Nog één vraag: als die koppakking dan echt kaduuk is, dan is ie dat al sinds vorige winter (2002). Ik heb al die tijd zonder problemen (nou ja, behalve dat stotteren dan) gereden. Hoe kan het dat die kapotte pakking het toch nog een jaar uithoudt dan?

  • Gast
3 poten
« Reactie #12 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 15:03:57 »
en nog een vraagje (sorry, vraag heel veel besef ik): hoe kan het dat als je koppakking stuk is, er olie in een cilinder lekt...dat je daar alleen bij lagere temperaturen last van hebt? Ik bedoel...'s zomers nergens last van....lente ook niet...herfst (tot voor kort) ook niet....

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
3 poten
« Reactie #13 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 18:05:37 »
* graaft natuurkundige kennis weer op na 20 jaar

Haarscheurtje misschien ?
Metalen koppakking zet uit bij hitte : zomer lente herfst

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
3 poten
« Reactie #14 Gepost op: wo, 22 okt 2003, 21:46:51 »
gert weet waar de klepel hangt ;)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .