Nokkenassen doen wel eens vreemd, maar zelfs met bijna geheel afgesleten nokken moet een GL nog wel lopen: zoveel nok zit daar standaard niet op.
Ik tip om toch eens naar zoiets lulligs standaards te kijken als je benzinefilter. Klinkt stom, maar ik had t toen ik met mijn Polo 1 naar de keuring wilde. draaide eerst goed, en dan ineens dood: leidingen verstopt met roest en uit eindelijk bleek tank van binnen compleet verrot (trok lucht onder het rijden, bokte en sloeg af).
't is simpel te controleren, dus waarom niet?
vacuumpotje op ontsteking: Slangetje erop en aan zuigen: als je oneindig kunt blijven doorzuigen: membraam lek. Als je kunt zuigen, maar je voelt al vrij snel weerstand: in orde. Overbruggen: afkoppelen en slangen afdoppen. Dat de verstelling op de ontsteking niet werkt is niet het hele probleem; De valse lucht die de motor trekt, en het niet goed verstellen van de ontsteking geeft meer problemen.. afgedopte slangetjes moet ie in ieder geval mee kunnen lopen en rijden en zelfs door de keuring. Maar vermoed dat t dat niet alleen kan zijn.
Afgesleten nokkenas: krijgt ie wel genoeg olie, of is de nokkenas smering op een vastloper na dood?