Auteur Topic: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?  (gelezen 1699 keer)

Offline dies2000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • domenic sanders
welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Gepost op: vr, 12 feb 2010, 09:27:32 »
hallo allemaal ,

ik weet niet of dit al een keer gepost is want ik kon niets vinden via de zoekfunctie

maar misschien is het wel handig om zo met zn allen een lijst op te stellen met de onderdelen die je ook op andere auto's kan vinden

bijvoorbeeld :1*stoelen golf 2 passen ook in polo 86c (2f)
                  2*luchtfilterhuis golf 3/seat ibiza 1.6 past op carb 1.3 polo 2f



ik hoor het wel zo worden we met zn allen een stukkie wijzer  -thumbsup-
IK BEN MIJN EIGEN BAAS !!! tenzij mn vrouw anders zegt

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 10:10:33 »
Ehmz.. ja: Maar wat niet past, kan worden gelast toch?

Over het algemeen vind je meer onderdelen van Polo's in andere auto's dan andersom.

Onderdelen met onderdeelnummer dat begint met 861,  867, of 871 zijn allemaal specifiek ontworpen voor de Polo, maar je vindt ze ook terug in andere VW's.

Voorbeeldjes:
Kachelradiateurtje van de Polo 2, vind je terug in de Caravelle uitvoering van de T3 bus: als extra verwarmingsunit voor de passagiers.
Koplampen van de Polo 1, vind je terug in de Volkswagen Iltis: De 4x4 terreinwagen voor het duitse leger, op Golf basis

Daarnaast zijn er onderdelen die sowieso universeel of redelijk universeel toegepast worden zoals bijvoorbeeld de stuurkolom hendels, sloten, en allerhande technische zaken zoals remmen, wiellagers & schakelaars. Motoren is ook een compleet hoofdstuk binnen 'uitwisselbaarheid'.

De meeste zaken passen die op het zicht gelijk zijn, maar soms is er ook aanpas werk nodig: Om jouw lijstje aan te halen:

Stoelen Golf 2 passen ook in Polo 2 / 2f, maar je vergeet dat ze wel passen, maar Golf 2 stoelen staan veeeelste hoog om lekker in te zitten. Daarnaast zijn er over de jaren verschillende veiligheidsgordelsystemen geweest, die niet zomaar over te zetten zijn. Dus: Het past wel, maar werkt het ook?  Het luchtfilterhuis dat je aanhaalt is ook lastig: luchtfilter past, maar de motor past ook, de ontsteking, de kop, maar de kleppen uit een ABD kop passen weer niet in een MH kop..
Het luchtfilterhuis van een Seat Terra Diesel is weer compleet gelijk aan een Polo 2 Diesel, want is het zelfde luchtfilterhuis: Opnemen in de lijst of niet?

Ik weet dus niet of we d'r allemaal veel wijzer van worden, of dat het alleen maar meeer vragen oproept; Welke 1.6 uit Golf 3 heeft t zelfde luchtfilterhuis? Motorcode, bouwjaar? D'r zijn meer 1.6'jes dan je denkt... en 1.3 Polo 2f heeft er een carburateur? Ik ken er eigenlijk geen één; Je bedoelt een Monopoint injectie? of de luchtmassameter van een multipoint? (onderdeel van het luchtfilterhuis)?

 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline dies2000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • domenic sanders
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 10:45:21 »
sorry dat ik deze vraag stel maar laten we dan dingen aanhalen die 1 op 1 uitwisselbaar zijn .
en laten we er dan de types bij zetten. er zijn hier zoveel mensen op het forum die dit soort dingen niet allemaal weten
maar lekker met hun polotje bezig zijn (waarvan ik er 1 ben )
en met zn allen weten we gewoon veel meer !!!!
ik lees het forum nu bijna 2,5 jaar mee en het vwforum al 8 jaar mee en ik leer elke dag weer wat
dus als dit topic jouw niks lijkt  -dunno-
IK BEN MIJN EIGEN BAAS !!! tenzij mn vrouw anders zegt

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 11:54:51 »
is een beetje teveel info om in 1 topic te vatten gok ik. Vooral omdat 'uitwisselbaar' nogal een ruime term is :D

Als je een vervangingsdeel zoekt, kan je in H-base of Masterbase zoeken in welke andere auto's dit ook allemaal geleverd is. Helaas staan hier niet alle VW-specifieke onderdelen in, maar vooral de slijtagegevoelige/storingsgevoelige delen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 15:10:04 »

Het topic lijkt mij wel wat, qua informatievoorziening, maar vraag mij af wat het wanneer toevoegt. De meeste zaken worden gewoon besproken in dat topic als het voorbij komt, en is dus via de zoekfunctie wel terug te vinden,. en met trial and error kom je veel verder dan met onvolledige info.  Vandaar ook dat ik jouw 2 voorbeeldjes aanhaal: eigenlijk heb je d'r nix aan: Golf 2 stoel past wel, maar staat te hoog (geen bruikbare modificatie) en er zijn meer luchtfilterhuizen voor de golf 1.6 die welke NIET passen dan die wel passen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 15:14:47 »
Als je een beetje handig bent kun je veel dingen in je polo passen. Zo kun je bijvoorbeeld ook de elektrische ramen van een ouwe passen overbouwen in een polo. Twingodak past in een polo steilheck. Je kunt diverse motoren uit golfjes monteren.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline dies2000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • domenic sanders
Re: welke onderdelen komen overeen met andere auto's ?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 12 feb 2010, 18:32:09 »
de reden dat ik topic heb gemaakt is eigenlijk omdat ik regelmatig op de sloop aan het snuffelen ben maar dat er vaak zat geen polo's te vinden zijn .
en wel golfjes 2/3 en polo's 6n en seat ibiza's

vandaar dit topic
IK BEN MIJN EIGEN BAAS !!! tenzij mn vrouw anders zegt