Auteur Topic: polo 2f loopt niet mooi start slecht  (gelezen 3395 keer)

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Gepost op: za, 13 feb 2010, 06:21:36 »
Hallo,

Mijn polo heeft sinds deze week wat kuurtjes, ik heb een aav blokje erin liggen. koelvloeistof raakte ik al kwijt maar daar verdenk ik de kachelradiateur van en die hoop ik binnenkort te hebben, dus dat is dat hopelijk opgelost.
Een groter probleem is dat ie niet lekker aanslaat, lijkt of ie op drie cilinders loopt zo klinkt het ook, en dat is begonnen toen ik 'm niet gestart kreeg. kijken of bougie vonkt, dat werkte want bougie kap losgehad, en keurig horen tikken. bougiekap er weer op, toen even wat wd 40 bij de injector in de carberateur gespoten en uiteindelijk sloeg ie dan toch aan. liep aleen niet mooi rond en stotterde wat.
nou doe ik dat zelf ook een beetje maar bij de auto vind ik het wat rotter want hij slaat nu gewoon elke keer slecht aan en bij stationair lopen loopt ie ook niet lekker haperd wat, en zakt best ver in toeren ook al lijkt het op de toerenteller niet te zakken, ik voel de auto trillen en pakt koud slecht op, als ie warm is gaat dat beter, rijden op de snelweg gaat goed. Houd niet in dan en ook bij optrekken loopt het vloeiend omhoog geen bokken ofzo, maar stationair weer drama en ik vraag me af of het iets kan zijn in de ontsteking(ik heb rotor en verdeelkap al schoon gemaakt, zag er redelijk uit. Of zijn er redenen om aan te nemen dat het in de injectie zit?
Ik straks nog even de bougies eruit halen om te kijken of daar nog iets aan te zien is.
Nog mensen die hier ideen bij hebben?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #1 Gepost op: za, 13 feb 2010, 08:47:13 »
Citaat
kijken of bougie vonkt, dat werkte want bougie kap losgehad, en keurig horen tikken. bougiekap er weer op, toen even wat wd 40 bij de injector in de carberateur gespoten en uiteindelijk sloeg ie dan toch aan.

Bougiekap? de verdelerkap of de bougiekabel van de bougie getrokken? of de bobine kabel van de verdelerkap?

Citaat
liep aleen niet mooi rond en stotterde wat.
nou doe ik dat zelf ook een beetje maar bij de auto vind ik het wat rotter

Loop jij niet mooi rond?  -nana-

Maar goed: Koelvloeistof gaat goed komen, want waarschijnlijk is het je kachelradiateurtje, en daar liggen er hier 2 van klaar.

Wanneer is het stotteren (van de auto) begonnen? Net lekker aanslaan bij een monopoint kan van alles zijn, maar meestal te herleiden naar slechts een paar simpele zaken:

Ontsteking:
- Onderhoud : Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels -> enig idee wat de leeftijd is? Wat voor bougies zitten erin?  bougies: NGK BUR 6 ET
- Hall-gever : De elektronische vervanger van de contactpuntjes. Gaat heel lang mee, maar toch ook soms stuk. Meestal te herkennen aan een slaande toerenteller (tijdens het rijden slaat de toerenteller ineens een beetje heen en weer met flinke sprongen)

Brandstofsysteem:
- Onderhoud : Wanneer is het brandstoffilter (onder de kofferbakbodem) voor het laatste vernieuwd?
- Injecteur: Luchtfilter doet er minder toe (ook die raakt vervuild), maar in de monopoint injector zit een klein hittedraadje dat luchtsnelheid meet en temperatuur van de inlaat: Is de injector 'erg vies/vervuild'
- Warmelucht toevoer:  De defrosterslang vanaf uitlaat naar inlaat is van papier en gaat nog wel eens stuk/verloren. Is deze niet aanwezig, gaat dat bij een monopoint vaak gewoon goed, maar in principe is het wel zo fijn als het compleet aanwezig is

Electronica:
Ik haal t even aan omdat ik mij helemaal rot zocht en gelukkig vond:
Contactslot: Bij het starten worden er een aantal zaken geschakeld: De meeste verbruikers krijgen geen stroom meer ( lampen gaan uit enzo ) zodat de startmotor volle kracht van de accu krijgt. De bobine krijgt óók stroom omdat deze voor de vonkjes moet zorgen; In het contactslot kan het mis gaan: bij mijn 2f (met monopoint) kreeg de startmotor wel, maar de bobine soms geen stroom. Oneindig starten, maar niet aanslaan.


Bedenk je verder dat je niet alleen 1 probleem kunt hebben, maar ook 2 of 3 van bovenstaande lijstje, of iets compleet anders.

Contactslot kan starten veroorzaken, brandstoftoevoer het stotterende lopen, of de staat van de bougies is juist de boosdoener van alle problemen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #2 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:17:13 »
Hoi,

Mijn toerenteller functioneerd goed dus dat kan ik redelijk uitsluiten, heb nog geen tijd gehad om de bougies te bekijken, maar mijn bougiekabels zijn wel wat verhard en die zouden soepel moeten zijn toch?
Verdeelkap en rotor zien er op zich goed uit, niet nieuw meer en wel opgeschuurd vd week dus contact moet er zijn, zou het kunnen dat de monopiont vervuild is geraakt door de wd 40 die in de carburateur is gespoten?
vind het dan alleen weer raar dat ie wel gewoon oppakt bij warme motor dan zou je verwachten dat ie ook inhoud.
Hoop straks even tijd te hebben om de bougies te bekijken, en misschien is er een kabel doorgeslagen van een vd cilinders. wat ik zou raar vind is dat het van het ene op het andere moment is gebeurt.
kwam er ook achter dat door de klvlof lekkage de waterpomp zichzelf ook aan het verliezen is, laat zich nu goed horen(joepie dat gaat weer geld kosten!) het is mijn woon werk bakkie dus moet wel blijven rijden natuurlijk!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #3 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:18:46 »
Dus dat wordt een grote beurt geven.  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #4 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:23:19 »
ja en daar zat ik nu juist niet op te wachten! -klus-tijd ontbreekt op het ogenblik best heel erg. En de financiele bronnen zijn ook niet oneindig! maar het gaat er wel oplijken. Bij de vorige eigenaar net nog groot onderhoud gehad.( ja juist!!) Niet dus!

Hobby mag geld kosten maar niet zo snel zoveel toch?? -dunno-

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #5 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:25:28 »
En als ik het zelf mag zeggen, ik loop toch best aardig rond! Net nog rondje gelopen, ging goed! -nana-

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #6 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:29:10 »
Voordeel van een grote beurt is dat je meteen een boel kan uitsluiten als je probleem door de beurt niet opgelost is. En daarbij geeft het een goed gevoel dat je weer wat aan het onderhoud, wat gewoon geld kost, hebt gedaan.

Geloof me, ik ben ook een slecht onderhouder maar weet daardoor uit ervaring dat het gewoon op tijd gedaan moet worden. Dat voorkomt standaard problemen en frustratie.

Bougies/kabels/rotor enzo/filters vervangen is echt geen dagtaak. De rest moet je gewoon een keer inplannen, eventueel samen met iemand.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #7 Gepost op: za, 13 feb 2010, 09:45:32 »
Gaat ook wel lukken hoor, ik heb wel wat technische kennis(ooit automonteur geweest) maar is zo frustrerend als alles tegelijk stukgaat! En de tijd, ruimte ontbreekt om het op te kunnen lossen.

maar het gaat goedkomen!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #8 Gepost op: za, 13 feb 2010, 10:05:35 »
Tja, het wordt natuurlijk nóg frustrerender als je tijd en geld investeert in een grote beurt, en je probleem is niet weg... Kortom, in jouw situatie misschien wel goed om een exacte diagnose te (laten) stellen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #9 Gepost op: za, 13 feb 2010, 10:20:40 »
En de tijd, ruimte ontbreekt om het op te kunnen lossen.

maar het gaat goedkomen!

Als je volgend weekend tijd hebt, heb ik de ruimte en gereedschap. Welliswaar buiten bij me garage, maarja je moettoch wat.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #10 Gepost op: za, 13 feb 2010, 10:26:15 »
dit probleem komt me heel bekent voor,vooral nu met die enorme lange kou loopt de mijne net zoals die van jou.
Ik heb nu sinds een paar dagen de stekker van de blauwe temperatuur sensor(blauwe) los gehaald en nu blijft hij wel lopen,normaal was het ff stationair lopen en daarna inkakken tot afslaan.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #11 Gepost op: za, 13 feb 2010, 11:08:05 »
Hoi Jorp, ja inderdaad ik moet toch wat, ik neem je aanbod voor volgend weekend wel aan mocht ik het zelf niet opgelost krijgen. Ga je zeker op de hoogte houden, vanmiddag nog even kijken naar de bougies(ben nu op het werk,lees boot) dus kan nu niet kijken. Maar autootje moet toch weer lekker gaan rijden natuurlijk!

Tempratuursensor is volgens mij bij mij het probleem niet, werkt goed geeft ook goeie tempratuur aan, en motor wordt niet te warm. Het is allemaal redelijk simpele techniek dus een oplossing moet toch nietal te ver weg liggen!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #12 Gepost op: za, 13 feb 2010, 11:46:27 »
2 tempsensors thermostaathuis: 1x zwart tbv cockpit & 1x blauw tbv regelapparaat.

Mijn ervaring met een kapotte blauwe tempsensor =
slechte koude (& halfwarm) start, 1e paar minuutjes verrot lopen (klinkt als 3 poten),
maar bij warme motor weinig problemen

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #13 Gepost op: za, 13 feb 2010, 12:57:32 »
Hmm, ik zal eens kijken wat ie doet als ik dat stekkertje lostrek straks. Kijken of ie mooier loopt.

Bedankt voorde tip!

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #14 Gepost op: za, 13 feb 2010, 14:06:11 »
Nou het is duidelijk... Eerste bougie vanaf de ontsteking goed tenminste, roodachtig van kleur? tweede ook derde ook, vierde vettig en nat! met zaklamp in de cilinder -boehoe- -boehoe-Koelvloeistof! helemaal nat dus, onder oliedop ook mayonaise, probleem behalve waterpomp kachelradiateur en lekkendthermostaathuis, oja ook nog keiharde bougiekabels, dus ook nog een koppakking kapot, kan de polo wel weggooien!
#@  -naughty- -naughty- -naughty-

ik ga de rest van het weekend ongelovelijk balen, en vanmiddag kijken of ik 'm naar huis gereden krijg.