kijken of bougie vonkt, dat werkte want bougie kap losgehad, en keurig horen tikken. bougiekap er weer op, toen even wat wd 40 bij de injector in de carberateur gespoten en uiteindelijk sloeg ie dan toch aan.
Bougiekap? de verdelerkap of de bougiekabel van de bougie getrokken? of de bobine kabel van de verdelerkap?
liep aleen niet mooi rond en stotterde wat.
nou doe ik dat zelf ook een beetje maar bij de auto vind ik het wat rotter
Loop jij niet mooi rond?
Maar goed: Koelvloeistof gaat goed komen, want waarschijnlijk is het je kachelradiateurtje, en daar liggen er hier 2 van klaar.
Wanneer is het stotteren (van de auto) begonnen? Net lekker aanslaan bij een monopoint kan van alles zijn, maar meestal te herleiden naar slechts een paar simpele zaken:
Ontsteking:
- Onderhoud : Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels -> enig idee wat de leeftijd is? Wat voor bougies zitten erin? bougies: NGK BUR 6 ET
- Hall-gever : De elektronische vervanger van de contactpuntjes. Gaat heel lang mee, maar toch ook soms stuk. Meestal te herkennen aan een slaande toerenteller (tijdens het rijden slaat de toerenteller ineens een beetje heen en weer met flinke sprongen)
Brandstofsysteem:
- Onderhoud : Wanneer is het brandstoffilter (onder de kofferbakbodem) voor het laatste vernieuwd?
- Injecteur: Luchtfilter doet er minder toe (ook die raakt vervuild), maar in de monopoint injector zit een klein hittedraadje dat luchtsnelheid meet en temperatuur van de inlaat: Is de injector 'erg vies/vervuild'
- Warmelucht toevoer: De defrosterslang vanaf uitlaat naar inlaat is van papier en gaat nog wel eens stuk/verloren. Is deze niet aanwezig, gaat dat bij een monopoint vaak gewoon goed, maar in principe is het wel zo fijn als het compleet aanwezig is
Electronica:
Ik haal t even aan omdat ik mij helemaal rot zocht en gelukkig vond:
Contactslot: Bij het starten worden er een aantal zaken geschakeld: De meeste verbruikers krijgen geen stroom meer ( lampen gaan uit enzo ) zodat de startmotor volle kracht van de accu krijgt. De bobine krijgt óók stroom omdat deze voor de vonkjes moet zorgen; In het contactslot kan het mis gaan: bij mijn 2f (met monopoint) kreeg de startmotor wel, maar de bobine soms geen stroom. Oneindig starten, maar niet aanslaan.
Bedenk je verder dat je niet alleen 1 probleem kunt hebben, maar ook 2 of 3 van bovenstaande lijstje, of iets compleet anders.
Contactslot kan starten veroorzaken, brandstoftoevoer het stotterende lopen, of de staat van de bougies is juist de boosdoener van alle problemen.