Auteur Topic: polo 2f loopt niet mooi start slecht  (gelezen 3396 keer)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #30 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 00:48:06 »
En voor de prijs van die koppakking reparatie heb ik al bijna weer een zelfde polo! ...

Ja joh, goedkoop is een relatief begrip.
Moet je geluk mee hebben en dat ontbreekt er bij jou even aan.
Mijn huidige sedan koste me geen drol, rijd prima en heeft voor de APK mini puntjes.
Vorige coupe koste me veel meer in aanschaf en had na een paar duizend kilometer hetzelfde probleem als de jouwe.

Maar als je het echt als hobby ziet en niet (alleen) als vervoermiddel, mag je ook niet naar alle euro's kijken.
Als je kijkt waarvoor Jaap bijvoorbeeld aan remmerij-delen bij VW haalt, daar koop je ook een complete auto voor :)

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #31 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 09:37:22 »
ja das ook wel zo, alleen het moment dat het je overkomt sta je toch even raar te kijken en vraag je jezelf af waarom het polo tje nu juist bij jou de geest geeft! En Er  was mij bij aankoop verteld, stond ook in de boekjes, dat de koppakking vervangen was, door een garage! Dit bleek achteraf al door diegene zelf te zijn gedaan en bij telefonisch contact om wat dingetjes te vragen had diegene daar allemaal geen zin in en besloot zijn betoog dat de auto toch echt wel goed was. Nou goed dat weet ik dus nu, hoe goed de auto wel niet was.

Wat ik bedoel is dat je uitgaat van de eerlijkheid van mensen maar dat kan soms zwaar tegenvallen.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #32 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 13:37:41 »
Auto staat bij/nabij een sleutelplek?
Ik zeg: trek die kop eraf en kijk wat er loos is.
Kost je vooralsnog niks (alleen tijd) en als de koppakking alleen
door is bij een koelkanaal(kanalen), dan hoeft er niks aan de hand
te zijn met 't onderblok qua oliesmering, waar je voor vreest.
Kop goed controleren op scheurtjes en vlakheid: eventueel vlakken,
nieuwe pakking+kopbouten ertussen, rest eromheen fris en rijden maar weer:
dan weet je wat je hebt. Bij een ander blok moet je dat maar weer afwachten.
Zag dat je op zoek was een gegarandeerd goed blok => niemand geeft die garantie

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #33 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 15:40:09 »
Juustum: Laatste keer dat ik de koppakking van de ToekToek wisselde, kostte het mij 1 nieuw uitlaatklem en 1 nieuwe koppakking. Rest is niet eens los geweest ( in & uitlaatspruitstuk gewoon laten zitten ).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #34 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 15:42:24 »
kopbouten ook hergebruikt?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #35 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 15:52:19 »
Dat weet ik niet zeker, maar zou goed kunnen van wel. Bij de 1.3 Diesel destijds in ieder geval wel :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #36 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:00:04 »
Is dat dan mogelijk? Werkt dat niet tegen dan met vlakken?
Ik vraag me af of er ook een plek is waar ze vaker lekken, bij mij lekt ie in de cilinder net achter de distributieriem. De andere cilinders zijn schoon.
Is er bekend van deze koppen dat ze vaak scheuren?
Ik zou willen Jaap dat ik er ook was met alleen een uitlaatklem en een koppakking, maar komen nog waterpomp riem thermostaathuis, en bougiekabels bij vrees ik.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #37 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:06:27 »
Beter van niet, zijn namelijk rekbouten.  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #38 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:06:48 »
Bougiekabels, distributie en waterpomp zijn standaard slijtage onderdelen; Elke andere motor die je wilt kopen zal een meerprijs hebben als al deze zaken net zijn vervangen of deze zaken zijn niet 'ververst' en zul je ze zelf moeten doen.

Als je het blokje totaal niet meer vertrouwd, kan je het altijd nog gewoon even los gooien: kost je niets, en je weet zoveel meer. Voor hetzelfde geld is vlakken voldoende: Vlakken betekend dat je wél je in en uitlaat spruitstukken er even af moeten (nieuwe pakkingen) en het vlakken ansich kan bij iedere revisieboer voor 50 a 60 euro. Soms (weet het bij een AAV niet zeker) hoeven de kleppen d'r niet eens uit, soms moet je de klepjes wel even demonteren. Maar goed: allemaal bla bla: als je de kop er niet eerst af trekt, weet je nog niets.

Over verkoper enzo gesproken: Sommige mensen denken dat een klepdekselpakking gelijk is aan een koppakking, en dat een APK keuring gelijk is aan een grote beurt.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #39 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:09:55 »
Ja dat was ik al gewend maar deze man was eerst bij de garage geweest en toen ik hem met de problemen confronteerde had ie het zelf gedaan en was ie volgens eigen zeggen toch echt wel een goede monteur, ik had 'm beledigt zei die... 

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #40 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:11:56 »
Beter van niet, zijn namelijk rekbouten.  :)

Bij een Diesel zijn ze al een slag dikker dan bij Benzine, maar ze hielden het best.

Zou je mij een link kunnen geven of een document waarin dat daadwerkelijk staat dat de kopbouten van een Benzine polo zijn van het type rekbouten?  Ja, kopbouten is het beste te vervangen; maar rekbouten: ik heb het zo veel en vaak gelezen op diverse fora,. maar bij rekbouten moet je na een x-tal kilometers vaak nog natrekken: Hoeft bij een Polo niet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #41 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:14:36 »
 Als je bang bent dat je met koelvloeistof ipv olie hebt rond gereden moet je de carterplug eruit draaien als er dan eerst een liter KVS uit komt zou ik wel op zoek gaan naar een ander.
Als er gewoon zwarte olie uitkomt zou ik me evenveel zorgen maken om dit blok dan om een ander blok.

Ik heb geleerd dat je rekbouten altijd moet vervangen.
Oo=o=oO

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #42 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:15:17 »
hoezo?  De koppakkingen zijn toch net vervangen  -gert- (dat is wat mij verteld was, terwijl het om een klepdekselpakking ging :D )


Ik heb bij mijn golf3 de fout gemaakt;

Blok was kaduuk (liep op 2 pitten, schakelde slecht naar 2e versnelling, verbruikte een klein beetje olie, en nog wat kleine dingen).

Ik heb toen uit moddercopulerend Zeeland een 'gegarandeerd goed' 1.8i blok gehaald, met nog maar 110.000km achter de kiezen. Omdat er echt gegarandeerd was dat het een goed blok was uit de auto van de verkoper (cabrio die voorzien was van een 20VT) heb ik het blok gehaald.. Na 600km rijden én het inbouwen van de 'gegarandeerd' goede motor, bleek dat de koppakking lek was, een oliekanaal verstopt zat, scheuren zaten in het thermostaathuisje en de eindoverbrenging gierde.

Het oude blok had ik inmiddels al weggebracht, op het nieuwe blok zat een nieuwe distributie/waterpomp/filters/bougies/ kabels en vloeistoffen.

Leuk.. Kon ik alsnog de kop reviseren, nieuwe pakkingen monteren en een andere bak zoeken. Heb het aankoopbedrag volledig vergoed gekregen, maar het kostte me alsnog 600km aan brandstof, veel extra tijd en een extra versnellingsbak. Garantie = leuk, maar alsnog had ik er geen flikker aan.

Volg aub de tip op, haal het kopje er eerst af, kijk wat de schade is en beslis dan nogmaals wat je gaat doen.
Een waterpomp en DB-riem kostten via Ebay niet veel, een koppakking zou je beter van een 'merk' kunnen kopen, net als de kopbouten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #43 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:20:44 »
Je kunt ook eventueel een upgrade overwegen. Stop er een 1600 in ofzo. Vraag eens hier op de sloop wat ze vragen voor een compleet blok met injectie.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline subbas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
  • binnenkort met soort lapjespolo met nz!
Re: polo 2f loopt niet mooi start slecht
« Reactie #44 Gepost op: ma, 15 feb 2010, 16:26:31 »
Haha Ja maar dat past niet plug and play gok ik zomaar toch? Ik ga even kijken wat de onderdelen me bijelkaar kosten en als dat niet teveel is dan moet ik maar gaan kijken of hij uitelkaar kan ergens vd week. maar mochten er mensen zijn met een aav waar ze niks mee doen en die toevallig prima loopt dan hou ik me aanbevolen.