Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

bougies en hun verhaal

<< < (2/5) > >>

Serge:
Een zwarte, glazige en vettige aanslag wijst meestal op het verbranden van olie. Bij deze motoren zie je ook meestal een blauwe rook uit de uitlaat komen. Dit kan veroorzaakt worden door versleten of kapotte cilinders of zuigerveren. Ook versleten klepgeleiders of kleprubbers kunnen hiervan de oorzaak zijn. Zie je dit op een nieuwe  of gereviseerde motor, maak je niet direct zorgen, dit kan perfect tijdens het inrijden.

Serge:
Een witte bougie in meestal het gevolg van oververhitting. Indien dit niet wordt nagezien, resulteert dit vroeg of laat in een defecte motor. Oorzaken hiervoor kunnen zijn: 
- Verkeerde warmtegraad van de bougie
- Te laag octaangehalte van de benzine
- Verkeerd ontstekingsmoment
- Te arm mengsel
- Te weinig koeling van de motor, of te laag oliepeil
- Cilinderkoppakking kapot of niet dicht
-Valse lucht via inlaat kanaal

Serge:
Een dikke laag witte aanslag daarentegen wijst op teveel olie of additief in de benzine, of benzine van een heel slechte kwaliteit

Serge:
Een dikke laag van een donkerder aanslag wijst meestal op ofwel te lang op een zelfde toerental gedraaid, meestal is dit stationair, ofwel teveel olie in de verbrandingskamer, met een te hoge temperatuur.
Beginnende olie stoker

Serge:
Smeltverschijnselen aan de elektrode wijzen meestal op een te vroege ontsteking. Dit kan veroorzaakt worden door ofwel een onjuiste afstelling van de ontsteking, of een te hoge onstekingsvervroeging. Het beste is dit zo snel mogelijk te verhelpen, zoniet kan er ernstige motorschade optreden. Andere mogelijkheden zijn ook een te laag octaangehalte, of een te arm mengsel,of een te hoge compressie ,of een te warme bougie .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie