Auteur Topic: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?  (gelezen 6129 keer)

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #45 Gepost op: za, 13 nov 2010, 14:59:47 »
Voor mijn vorige auto zat ik destijds te denken aan een r1 motor in het vooronder. Promotive in de Uk heefd hiervoor een speciale voor subframe voor gebouwd met ik meende een differentieel met achteruit(dus 6 versnellingen vooruit en 6 achteruit).

Pro-Motive

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #46 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 14:17:46 »
Even dit topic weer omhoog halen, aangezien ik hier ook al een tijdje mee rond loop, en de discussie interessant vind. Ik lees alleen maar over de motor voorin. Wat te denken van de motor achterin? Als je de motor vlak achter de stoelen plaatst, heb je toch een bijna ideale gewichtsverdeling lijkt mij? De aandrijving kan dan via de (dikkere) ketting, en een omgebouwde RWD LSD, met aandrijfassen naar de achterwielen. Met een Hayabusa motor is het vermogen eindeloos, 500 pk is mogelijk. Het gewicht zal hopelijk een stuk lichter zijn dan met een automotor, en beter verdeeld. Wat ik me wel afvraag, is hoe zal zoiets in de praktijk rijden. Achterwielaandrijving op zo'n korte wielbasis is tricky, maar misschien is het niet zo'n probleem vanwege het lage koppel, en het vermogen wat er hoog in de toeren inkomt? En hoe zal zo'n auto sturen als je het gewicht naar het midden verplaatst, bestuurder plus motor, en slechts een benzinetank tussen de voorwielen? Het gebrek aan gewicht op de voorwielen is misschien op te lossen met bredere banden? Of zal dit helemaal geen probleem zijn?

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #47 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 14:24:29 »
Misschien is er online nog info te vinden over een Polo 6N die door een stel jongens uit (ik dacht) Drenthe is voorzien van zo'n motor, nu een jaar of 10 geleden denk ik zowat.
Van de filmpjes die ik ervan gezien heb, was het vooral een leuke driftbak geworden en werden banden behoorlijk snel opgerookt. Maar dat kan ook aan de bestuurder hebben gelegen..  :)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #48 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 14:37:22 »
Voor wat ik mij herinner, had die een starre achteras met een tandwiel erop, gelijk aan een Kart of Quad, dus dat lijkt mij voor echt bochtenwerk, of het circuit niet zo interessant.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #49 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 17:25:10 »
wat ik mij herinner was dat ook inderdaad met een kart style achteras.
Maar de motor achterin ga je waaschijnlijk nooit op kenteken krijgen. Maar als je dat geen probleem vind en hem gewoon voor de fun wil bouwen is het zeker mogelijk. Maar hou er wel rekening mee dat die koppeling enz berekend is op een keer 300kg. Met een polo +bestuurder zit je nog altijd wel rond de 850kg met motorfiets blok denk ik. Dus die koppeling en dat soort dingen slijten wel hard.
Verder zou ik je aanraden om de motor in het lang geplaatst te doen zodat je gewoon een tandwiel op de voorkant van het differentieel kan maken en daar je aandrijfing op kan doen. En begin niet meteen met het duurste blok en al helemaal niet met dingen als turbo enz. Zie eerst dat je het fatsoenlijk rijdend krijgt en dat het heel blijft met een standaard motor, en dan kun je wel gaan denken aan een turbo of dat soort grappen.

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #50 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 18:17:56 »
Word in de classic mini wereld nog wel eens gedaan met de motor voorin+voorwielaandrijving.
Motor voorin en RWD gaat denk ik lastig worden, ivm de lengte van de ketting.

Maar wil je het voor op straat of voor circuitgebruik/voor de heb?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #51 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 20:25:27 »
Op kenteken krijgen van die 6N hierboven omschreven, is alweer eventjes geleden (lees: jaren),
inmiddels zijn de regels bij de RDW wat soepeler: voor oudjes is er h.e.e.a. mogelijk met relatieve goedkope keuring.
(of die 6N was te jong, zou ook kunnen: grens ligt ergens bij 1997)
Er rijdt een Jetta 1 rond met diesel Benz & rwd => alleen simpele motorwijziging op kenteken.
Aandrijving staat niet geregistreerd op kenteken, schijnbaar niet nodig ofzo.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #52 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 23:50:01 »
ja maar ga je die motor midden in de auto bouwen dan zeggen ze laat maar een sterkte berekening zien, want het midden die auto is niet gemaakt om de motor te plaatsen. Of ze sturen je naar lelystad voor een rondje op de testbaan enz.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #53 Gepost op: ma, 10 mrt 2014, 23:57:07 »
Spookverhalen en/of ervaringen van mensen die het niet goed aangepakt hebben. Als je ze al betrekt in de planfase denken ze zelfs met je mee...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #54 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 00:29:21 »
Uitgaande van een blokje wat onder de motorkap ligt,

Levert het niet sneller koelproblemen op dan wanneer het gewoon in de motorfiets zit?
Natuurlijk zijn er nog maar zelden luchtgekoelde blokjes daarin, maar zelfs met radiateur pakt deze nog aardig wat rijwind mee lijkt mij.

Zeker wanneer in lengterichting geplaatst zal er toch nog wel enige lucht langs moeten denk ik, al is het alleen maar om de inmiddels opgewarmde lucht af te voeren.
« Laatst bewerkt op: di, 11 mrt 2014, 00:36:00 door TomM »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #55 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 08:35:52 »
Verrotte is dat de RDW erg slecht is in 't verschaffen van info.......en dan ook nog es tegenstrijdig.....
16v in mijn 2f coupe: "geen probleem, kom maar langs". Bel ik 2 weken later met dezelfde vraag:
"ja nee, u moet wel even de herkomst van de motor kunnen aantonen".

Ben welles benieuwd waarom de Fridolin met W12 middenmotor dit nog niet op kenteken heeft......

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #56 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 09:15:19 »
@Boboscro:
Koppeling is wel een issue inderdaad. Maar voor een Hayabusa is alles te krijgen, zou een zwaardere koppeling hier geen oplossing kunnen bieden icm een serieus dieet voor de auto?

Met blok in lengterichting bedoel je een tandwiel op het differentieel waar normaal de cardanas op aangesloten wordt? Deze setup heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik had meer zoiets in gedachten:



http://passionford.com/forum/restorations-rebuilds-and-projects/331480-rwd-bike-engined-fiesta-nearly-finished-2-1-10-a.html



Maar wat denken jullie dat er met de gewichtsverdeling en het rijgedrag zal gebeuren wanneer het blok achter de stoelen komt, tov bijvoorbeeld een ' normale' 200 pk G40 met goed onderstel, cupframe etc?
« Laatst bewerkt op: di, 11 mrt 2014, 09:40:18 door scully »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #57 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 19:22:43 »
het verschil zal zijn dat je achterwiel aandrijving hebt. En dat kan wel heel leuk zijn, als je er tenminste mee om kunt gaan.
En de setup met het diff die jij laat zien ken ik ook, maar ik vind dat best een pruts oplossing. Hun maken het diffhuis dicht en zetten er een vetnippel op en die smeren ze dan gewoon met dik vet. Maar dat differentieel wat er in zit is bedoeld om met veel dunner smeermiddel(olie) te werken. En die lagers zijn dan ook veel minder goed gesmeerd daar naast het diff. Dus ik denk dat in het lang betrouwbaarder is.
En ik ken die setup wel uit de kitcars, daar hebben ze vaak de motor voorin en dan gewoon met een cardanas naar achter.
En kwa koeling gaat het in die kitcars ook goed. Maar die pakken niet de standaard motorfiets radiateur meestal, maar een iets grotere. En in een polo kun je best een veel grotere radiateur kwijt dan in een motorfiets, dus dat moet gewoon goed gaan. En kwa luchtstroom langs de motor in een motorfiets, dat is ook niet heel veel want die hebben ook een volle kuip.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #58 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 19:29:02 »
Er was toch ook een Derby met de cardan en de achteras van een Volvo 740? Niet op kenteken gezet, dat niet. En ik kan me voorstellen dat de cardan en achteras van een Sierra ook wel te gebruiken is, gebruiken ze ook veel in de kitcar-wereld...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Brainwave: motorfietsmotor in een Polo?
« Reactie #59 Gepost op: di, 11 mrt 2014, 20:56:34 »
sierra is onafhankelijk achter. Is moeilijker om er onder te maken dan een 740 starre as. En die derby heeft inderdaad te koop gestaan, en nog voor best weinig ook.