Auteur Topic: 16v auf webers?  (gelezen 11382 keer)

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
16v auf webers?
« Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:21:40 »
Hallo allemaal,

Normaal gesproken zou ik deze vragen op bijv. volksforum stellen, maar ik heb het idee dat hier veel meer mensen zitten met kennis van zaken en het hier veel gezellig is dan ergens anders.  -thumbsup-

Op dit moment heb ik alleen geen polo meer. Heb nog wel een Golf 3 1.6 AEE, t2a 1.6 deluxe en 2 golfjes 1, waarvan 1 met een 2.2 8v kronenburg motor.

Nu had ik de golf 1 met kronenburg motor eigenlijk gekocht om in me andere golf 1 te leggen, waar nu een 1.1 small block in hangt.
Hier heb ik toch vanaf gezien, om dat de kronenburg voor mij te veel op spanning staat. Het is eigenlijk een blok waarmee niet lekker te toeren is... Het blok is gemaakt om te janken en dat doet ie prima, alleen ik heb daar niet altijd zin in en cruisen is met deze motor niet echt een optie.

Maar even ter zaken: ik wil dus in me andere golfje 1 een ander blok, heb me zinnen weer op een small block gezet, vanwege het gewicht, omvang etc. Het komt wel in een golf wat nu als project staat en toch redelijk wat geld in is gaan zitten. Het mag dus ook wel een net blokje wezen. Zoals ik net al aangaf hou ik er van om af en toe gas te geven, maar ook om lekker te toeren.
Het belangrijkste is eigenlijk het geluid, het moet super klinken.
Aangezien ik 40er dubbele webers, met een small block spruitstuk heb liggen, wil ik deze ook graag gebruiken.
Nu heb ik al hier op het forum en op internet flink gezocht naar info. En heb ik mijn zinnen een beetje gezet op 1.4 16v

Met de info die ik heb gevonden, zou dit nu al in mijn motorsteunen moeten passen. Er zijn verschillende versies, 75 en 100 pk en ook weer met 085 en 020 bak. Volgens mij omdat ik een golf rijdt maakt het niet zoveel uit of ik de 020 of 085 versie heb, als ik maar de juiste versnellingsbak er bij heb.
De 75 en 100 pk versie, zou ik zelf voor de 100 pk versie gaan, maar als die 25 pk extra in het inlaat traject zit!? kan ik ook net zo goed voor de 75pk (goedkoper in aanschaf) gaan!?
Ook was ik opzoek naar een foto van deze blokken om te kijken aan welke kant de in en uitlaat zit, maar je vindt dan veel al foto's met alle kappen, inbouwdelen etc. dr op en kan je niet meer zien waar wat zit..

Ik zal me verhaal maar even inkorten, want het wordt geloof ik wel heel lang dradig..
De vragen die ik heb, als nieuwe info en om de gevonden info te bevestigen:

- 1.4 16v past in mijn small block motorsteunen?
- 75 en 100 pk zijn het zelfde op het inlaat traject na?
- voor een golf 1 maakt het niet uit of je 020 of 085 bak hebt?
- mijn smallblock spruitstuk past op ook op de 16v kop?
- wat zit er aan de voorkant inlaat of uitlaat of beide of alles achter?
- welke motorcodes vermijden? of welke juist nemen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 16v auf webers?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:52:30 »
Slechts 1 vraag kan ik beantwoorden, en dat is al heel wat voor mij:

- wat zit er aan de voorkant inlaat of uitlaat of beide of alles achter?

Bestuurderszijde is de inlaatkant en aan de andere kant zit de uitlaatkant.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: 16v auf webers?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 20:56:50 »
Slechts 1 vraag kan ik beantwoorden, en dat is al heel wat voor mij:

- wat zit er aan de voorkant inlaat of uitlaat of beide of alles achter?

Bestuurderszijde is de inlaatkant en aan de andere kant zit de uitlaatkant.

Dankje voor je antwoord.
Ok dus gewoon zoals bij alle andere small blocks..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 16v auf webers?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 29 mrt 2010, 21:27:24 »
1- 1.4 16v past in mijn small block motorsteunen?
2- 75 en 100 pk zijn het zelfde op het inlaat traject na?
3- voor een golf 1 maakt het niet uit of je 020 of 085 bak hebt?
4- mijn smallblock spruitstuk past op ook op de 16v kop?
5- wat zit er aan de voorkant inlaat of uitlaat of beide of alles achter?
6- welke motorcodes vermijden? of welke juist nemen?
1. Icm 085 aan bakzijde sowieso wel
Icm 020 zul je toch de bigblock motorsteunen in je motorruimte motten lassen.
Motorsteun aan dis.zijde: ik dacht gewoon je huidige dynamosteun en klaar.
2. 75pk heeft ook kleinere inlaatpoorten in de kop (bij kopbewerking alleen meer werk)
Weet eigenlijk niet of de nokkenassen verschillen.
Elektronica 75 versus 100 pk is sowieso anders => maar dat boeit carb-rijders natuurljik helemaal niet
3. 085 staan niet bekend om hun stevigheid.........
Als ik een golf zou hebben, zou ik voor de 020 gaan: kunnen toch meer hebben.
Maar goed: ligt er ook aan hoe je met een 085 omgaat.
Heb er zelf nog nooit eentje echt gesloopt, alleen op voorhand (laten) reviseren bij Frank (vwmk2driver)
4. 8v smallblock uitlaatspruitstuk past NIET op een 16v-kop
5. uitlaat voorkant, inlaat achterkant: zoals alle smallblocks
6. Er zijn serie's 1.4 16v niet zo best: welke? Geen idee.....

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: 16v auf webers?
« Reactie #4 Gepost op: di, 30 mrt 2010, 09:52:53 »
Ok, kijk dat zijn hele wijze antwoorden  -thumbsup-
Het verlassen van de motorsteun en het spruitstuk is geen probleem.
Ik denk wel dat ik dan voor de 100pk versie, omdat ik eigenlijk niet het blok zelf uit elkaar wil halen.. Ik wil eerst kijken hoe het loopt voor dat er een complete revisie en/of bewerking bij komt.

Is het toevallig ook zo dat die 020 versies kabel geschakeld zijn?

Ik ben nog wel benieuwd welke motorcodes e.d. goed zijn en welke niet. Er staat op dit moment een AUB uit Skoda Fabia te koop voor een mooie prijs. Ik weet dat dit de 100pk versie is met 020. Is het overigens altijd zo dat de nieuwere blokjes beter zijn van de 1.4 16v, of juist andersom?

Een uitlaat van een 86c model past zeker niet op dit blok?

Iemand toevallig foto's van 16v smallblock met dubbele carbs (weber, solex, dellortho, keihin, motorfiets) ? Ben wel benieuwd hoe sexy dit staat  -love-

Zijn weer heel wat vragen, maar goed daar is een forum onder andere ook voor he  -naughty-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 16v auf webers?
« Reactie #5 Gepost op: di, 30 mrt 2010, 13:15:28 »
020 bakken heb ik de ballen verstand van: past niet zonder subframe in een polo86c.
(das voor mezelf een no-go: gewicht & prijskaartje zijn een voordeel)

In- en uitlaatspruitstukken van 16v smallblocks zijn anders dan 8v smallblocks.
16v smallblock inlaat voor webers bestaan: heb je er al eentje gevonden?

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: 16v auf webers?
« Reactie #7 Gepost op: di, 30 mrt 2010, 23:22:58 »
Denk niet dat die past. Zal voor een KR/PL zijn.


Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: 16v auf webers?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 09:53:59 »
020 bakken heb ik de ballen verstand van: past niet zonder subframe in een polo86c.
(das voor mezelf een no-go: gewicht & prijskaartje zijn een voordeel)

In- en uitlaatspruitstukken van 16v smallblocks zijn anders dan 8v smallblocks.
16v smallblock inlaat voor webers bestaan: heb je er al eentje gevonden?

Ok, het gewichtsvoordeel zit hem dan met name vooral in de 085 bak!?
Zoja dan laat ik de 020 versie toch maar links liggen, dan is het ook plug en play.
Hoewel dit het zoek resultaat gruwelijk verminderd, nu blijven alleen de 16v's uit
lupo's en polo's over (op de gti versies na)..

Nu heb ik ook ergens gelezen dat je de kop van 16v ook gewoon op een 1300 kan leggen.
Er komen alleen wat olie en koelkanalen niet overeen, dus zou je moeten aanpassen,
ook zouden misschien de kleppen geraakt worden, iemand ervaring met deze setup?

Het spruitstuk dat ik nu heb is van aluminium, dat wou ik eigenlijk verlassen, dus gewoon
een nieuwe flens aanmeten van de 16v en die van de 8v er af slijpen, maar dat moet ik
ter plekke zien, want misschien staan de inlaat buizen e.d. ook wel verder uit elkaar..

Alle info en reacties zijn welkom  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: wo, 31 mrt 2010, 09:55:36 door spiderclass »

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: 16v auf webers?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 10:29:35 »
Wat doe je hier nog, stapel geld bij de bank halen en rijden .....  -nana-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 16v auf webers?
« Reactie #11 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 13:24:55 »
Ok, het gewichtsvoordeel zit hem dan met name vooral in de 085 bak!?
Zoja dan laat ik de 020 versie toch maar links liggen, dan is het ook plug en play.
Hoewel dit het zoek resultaat gruwelijk verminderd, nu blijven alleen de 16v's uit
lupo's en polo's over (op de gti versies na)..
Ik had 't over m'n Polo: om een 020-bak te gebruiken is een subframe vereist.
En dan pak natuurlijk niet een 1.6, maar een 1.8 of 2.0 => ook alweer ietsje zwaarder, lijkt ik.
Subframe + zwaarder blok met onderblok/carter in de neus = in mijn ogen funest voor een polo86c.
(leuk voor de sprint, maar ik mag graag een beetje de bocht omhoeken -naughty-)
Golf is ander verhaal: is af-fabriek ook met bigblock geleverd.

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: 16v auf webers?
« Reactie #12 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 22:56:30 »
Bij een golf 1 komt het ook wel ten goede, wat lichter in de neus te wezen dan zwaarder.
Hard rechtdoor kunnen bijna alle auto, maar het bochten werk onderscheid de echte bommetjes van de grote harde brullers  -thumbsup-

Ik loop nog wel tegen 1 probleem op en dat is de onsteking, die is bij die nieuwe blokjes natuurlijk door de computer geregeld. En om nou voor webers een los motormanagement aan te schaffen  -gert- dan kunnen we beter gelijk over op ITB's  -naughty-
Iemand nog ideeën voor andere oplossingen?

Is de carter, bij een 1.4 (16v) ook lager als bij normaal 1.3tje, het voordeel van smallblock is natuurlijk dat je ook lekker laag kan gaan..  :D

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: 16v auf webers?
« Reactie #13 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 23:33:57 »
Smallblock kun je doen met een simpele transistor ontsteking. Eigenlijk een puntjes ontsteking maar dan met electronische puntjes.
Voor een bigblock zou ik het niet weten maar daar kan vast ook wel zo iets op.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: 16v auf webers?
« Reactie #14 Gepost op: wo, 31 mrt 2010, 23:56:23 »
Smallblock kun je doen met een simpele transistor ontsteking. Eigenlijk een puntjes ontsteking maar dan met electronische puntjes.
Voor een bigblock zou ik het niet weten maar daar kan vast ook wel zo iets op.

Ok dit klinkt als muziek in de oren  -thumbsup- heb je hier misschien meer info over? waar ik dit haal en/of dit misschien al iets bestaands is en op welke blokken dit dan al zit? En hoe bepaal je dan het bovenste dode punt?